Re: Eureka Mignon specialita een goede keuze?

21
HanR schreef: za 21 okt 2023, 11:24 Daar ben ik het dan wel weer mee eens. De illusie dat je weet wat je aan het doen bent is fijn. Zeker als het een lekkere bak koffie oplevert.

Wat ik een beetje mis in het verhaal, is dat ook het bereiken van het ideaal, perfecte lekkere koffie, de wet van de afnemende meeropbrengsten geldt. Zowel wat betreft mate van inspanning als budget.

Wat ik echter nogal storend vindt, is de "boodschap" dat wie zich niet bijna aan het einde van de genoemde curve bevindt, het allemaal niet begrepen heeft.
Daarom proberen we hier ook niet een maler van 4K of een machine van 12K door iemand zijn strot te duwen maar gewoon spullen die voor een normaal persoon bereikbaar zijn. Daarom heb ik ook naar de voorkeur van TS gevraagd en nog niks aangeraden maar alleen uitleg gegeven. Op basis van het reeds genoemde is namelijk geen goed advies te geven. Als TS zijn voorkeur aan heeft gegeven kunnen we concreter worden en een goed en eerlijk antwoord geven.

Alleen als je niet weet wat je mist kan je ook niet beoordelen of je daar tijd en geld in wilt steken. Een stukje opleiden en gewoon uitleggen hoe iets werkt is niks mis mee. Wat je er vervolgens zelf mee doet dat is je eigen keuze. We weten allemaal hoe frustrerend espresso maken aan het begin kan zijn als je de variabelen niet op orde hebt of niet weet hoe je alles op orde kunt krijgen en dat is zonde. Zo moeilijk is het namelijk niet als je maar even in wat kennis en kunde investeert.

Ik drink nu zelf veel betere koffie dan vroeger en ben er niet veel meer geld aan kwijt. En als je tevreden bent met je huidige koffie dan kan het je dus ook veel geld schelen en dat kan je weer leuk aan andere dingen besteden in plaats van dat je het weg aan het gooien bent. Het leven is al duur zat. Dat lijkt me toch een hele mooie winst die puur door de juiste keuze van apparatuur komt en het verdiepen in de theorie en je dit eigen maken. En daar hoef je geen LWW EG1 of Kafatek MAX voor te kopen zolang je maar de juiste keuze maakt. De meeste hier die al lang genoeg meelopen weten daar alles van want het is ons allemaal al wel overkomen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

22
Door al onze ideeën te delen zonder het te preken komen we samen heel ver want uiteindelijk heeft iedereen recht op echte goede koffie als iemand daar belang bij heeft en als het leven dat toelaat en er geen bommen of kogels rond de oren vliegen.

Eigenlijk kun je stellen dat als je jezelf druk maakt om retentie je eigenijk er heel rooskleurig bijzit en het leven van een leien dakje gaat!

En dat gun ik iedereen, overal!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

23
Erik82 schreef: za 21 okt 2023, 07:27 Lees deze eens door viewtopic.php?f=8&t=13276. Er is nog veel meer mogelijk maar dat hangt allemaal van je budget af.

Wat is je voorkeur qua branding en koffie? Een Niche Zero of Duo is geweldig. Een Eureka mignon Single Dose of DF64V zijn ook goed. Ze zijn allemaal totaal anders qua smaak dus moeten we eerst meer info hebben van je.
Ik zie de voordelen van een Single dose maler maar gemak speelt ook nog mee. Komende van een Jura met 1 druk op de knop vraagt de huidige setup al iets meer van de andere huisgenoten. Ik zorg dat er voldoende bonen voor de dag in de kleine hopper zitten, water is bijgevuld en schoonmaak van de machine. Het moet nog wel leuk blijven en dan is de upgrade van de Compak K3 maler naar een andere OD maler zoals een Eureka XL of Turbo al een mooie stap. De Compak laat zich overigens goed afstellen en is behoorlijk consistent in de gewichtsuitgave.

Voorkeur van branding en koffie daarin moet ik nog eens wat meer ontdekken. Ik bestel nu steeds 4x 1kg bij Cafedujours. Dan krijg je steeds wisselende bonen maar geen keuze in branding. Wel vriendelijk geprijsd.

Er gaan dagelijks een paar cappuccino’s en espresso’s doorheen. Ik heb geen ruimte voor een grote horeca maler.

Eureka Mignon specialita een goede keuze?

24
Ik heb ook een Compak gehad, al was dat een E6 OD. Daarna ben ik overgestapt op een Eureka, al was dat een Olympus 75 HS.

Sinds gisteren leer ik met een Timemore Sculptor 078s te werken. Dat begint leuk te worden. Daarom verwacht ik de Olympus binnenkort te verkopen. Als je die Olympus niet te groot vindt, dan moeten we misschien eens praten

26
Elke keuze die je maakt is goed zolang je er maar over na hebt gedacht en weet waar je aan begint. Een SD maler is uiteindelijk niet veel meer werk. Je weegt wat bonen in een schaaltje en gooit het in de maler in plaats van op een knop drukken maar ik snap als je het gemak van een OD wilt.
omeCo schreef: za 21 okt 2023, 17:51 Ik heb ook een Compak gehad, al was dat een E6 OD. Daarna ben ik overgestapt op een Eureka, al was dat een Olympus 75 HS.

Sinds gisteren leer ik met een Timemore Sculptor 078s te werken. Dat begint leuk te worden. Daarom verwacht ik de Olympus binnenkort te verkopen. Als je die Olympus niet te groot vindt, dan moeten we misschien eens praten
Afbeelding

De Eureka Olympus heb ik ook jaren gehad en is een geniale maler met geweldige schijven. Zeer consistent met de timer en eenvoudig in gebruik met relatief weinig retentie voor een OD maler. In ieder geval vele malen beter dan de Eureka Mignon en niet stuk te krijgen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

27
Ik wil niet al te veel ingaan op alle subjectiviteit in dit draadje maar de retentie van de mignon specialita is hetzelfde of zelfs minder dan die van 75mm olympus/atom. Misschien 1 tot 1,5 gram, voor de andere malers uit de mignon serie is het een ander verhaal, net als de 65mm varianten van de olympus/atom.

Dan als laatste, ik gebruik "gewoon" koffies van circa 25 tot 35 €/kg en ik neem die <2gram retentie gewoon voor lief. De workflow van een single dose grinder bevalt mij totaal niet, het is lastig voor mijn partner en vervelend voor mezelf als ik koffie voor visite zet. Ik pleur gewoon het eerste beetje gemalen koffie in de uitkloplade en ga lekker koffie zetten en/of drinken. Ik heb verschillende single dose grinders geprobeerd en kom er toch steeds vrij snel op terug, doe mij maar grind on demand maar wel met een acceptabele retentie. De mazzer kony met zijn 10a12 gram retentie was al snel weer de deur uit :mrgreen:
Verdomme, toch nog een hoop subjectiviteit....

28
Erik82 schreef:Elke keuze die je maakt is goed zolang je er maar over na hebt gedacht en weet waar je aan begint. Een SD maler is uiteindelijk niet veel meer werk. Je weegt wat bonen in een schaaltje en gooit het in de maler in plaats van op een knop drukken maar ik snap als je het gemak van een OD wilt.
omeCo schreef: za 21 okt 2023, 17:51 Ik heb ook een Compak gehad, al was dat een E6 OD. Daarna ben ik overgestapt op een Eureka, al was dat een Olympus 75 HS.

Afbeelding

De Eureka Olympus heb ik ook jaren gehad en is een geniale maler met geweldige schijven. Zeer consistent met de timer en eenvoudig in gebruik met relatief weinig retentie voor een OD maler. In ieder geval vele malen beter dan de Eureka Mignon en niet stuk te krijgen.
Dank je. Nu wil ik hem niet meer weg doen.
Afbeelding

30
Snderr078 schreef:Dat is jammer omeCo maar als je m toch weg doet dan kunnen we het erover hebben. En anders kijken voor een XL.

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Heeft me veel inzicht in de keuzes die jullie gemaakt hebben.
Het was een grapje hoor. Ik verkeer niet in de omstandigheid dat ik twee malers op het aanrecht kan zetten. Of althans, het kan wel maar ik denk niet dat het erg gewaardeerd zou worden.

Sinds ik instapte bij het Kickstarter project Sculptor, wist ik dat ik op een dag zou moeten kiezen tussen de geweldige molen die ik heb of iets nieuws waarvan ik bijvoorbeeld niet weet hoe het met de duurzaamheid zit.

Met de Olympus kan ik lezen en schrijven. Mits de hopper voldoende gevuld is, is hij super consistent en tuft hij netjes de gewenste hoeveelheid koffie in het mandje. Ik weet ook hoelang het duurt om 0,5 en 0,1 gram te malen. Heel kort en echt super kort
Afbeelding
Dat is fijn en tovert iedere keer dat ik precies 19 gram maal een glimlach op mijn gezicht.
Verder is het gewoon ook een imposant apparaat, gebouwd voor de eeuwigheid.

En toch kies ik nu voor de Sculptor. Of hij beter is in welk opzicht dan ook, weet ik niet. Ik weet wel dat het koffie maken nu voorlopig niet op de automatische piloot kan. En dat vind ik leuk. En, ik heb het al eerder gezegd, die Sculptor is een ruwe diamant. Op een dag verschijnen er maalschijven op de markt die het een fantastisch apparaat maken.

Dus… ik heb gekozen.