Re: Eureka Mignon specialita een goede keuze?

31
Even voor Snder078 om je een idee te geven die Olympus maalt 18gr ruim binnen de 4s :mrgreen: en dan keer op keer binnen 0.2gr met wat ik getest heb met 20 malingen (moet nog ergens een post van zijn op dit forum). De Mignon gaat er 2-3 keer zo lang over doen en qua levensduur zal je 2 Mignons verslijten voordat de Olympus ook maar iets van een krimp gaat geven. Hij is hoog maar qua footprint niet heel groot. Ik neem wel aan dat OmeCo er de kleine hopper op heeft zitten want dat scheelt enorm in hoe groot de maler oogt.

Is het de versie met de TiN coated schijven? Dat zijn de Mythos schijven en die zijn voor medium tot donkere brandingen geniaal. Dat zijn ook de schijven die ze zelfs een jaar bij de wereld barista kampioenschappen hebben gebruikt. Ik heb flink wat echt goede OD malers gehad in het verleden maar de Olympus staat toch echt met stip bovenaan mijn lijstje.

De Olympus is de wat meer horecaversie van de Eureka Atom 75.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

32
De XL heeft nog minder retentie dan de Specialita door de grotere schijven. Die 'diamond inside' burrs gaan bovendien een stuk verder qua kwaliteit maalsel. Wat mij betreft de sweet spot in de Eureka line. Met de SD hopper lekker single dosen en als je dat gaat vervelen heb je met de hopper een GOD. Eerlijk is eerlijk, de "Mythos burrs" zijn nog beter. Het formaat van een Olympus moet je willen. Wat dat betreft is een Atom 75 ook heel interessant.

En vlak de G-iota VS niet uit!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

37
De uitkomst van dit draadje is dat OmeCo afscheid neemt van zijn Eureka Olympus en dat ik ruimte ga maken om deze bonenmaler bij mij op het aanrecht te zetten. Ik kijk er enorm naar uit door de positieve verhalen over deze bonenmaler. Dan wordt het tijd om ook eens meer te experimenteren met verschillende soorten bonen en leveranciers.

Nogmaals dank voor jullie bijdragen.

38
Leuk om te lezen dat je zo'n grote stap gaat maken. Zo zie je maar dat een topic starten ineens tot een heel ander resultaat kan leiden. Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht. Heel veel plezier met de Olympus maar ik weet zeker dat dat wel gaat lukken.

Let wel op dat omdat deze malers zo bizar snel malen je zo 500gr weggemalen hebt voordat je er iets zinnigs uit hebt als je niet oppast. Zorg dat je van OmeCo een goed referentiepunt krijgt en hoe klein de stapjes zijn voor maalgraadaanpassingen. Zet de single timer op de minimale tijd (dacht 0.3 of 0.5s) en als je maalgraad niet goed is zet hem dan op single en maal dat deel weg, druk weer op double en probeer het nog een keer. Het gaat je wat tijd kosten om de variabelen tijd en maalgraad goed aan elkaar te matchen maar dat komt goed. Aan het begin kan het dus best even frustrerend zijn maar blijf volhouden want als je het doorhebt werkt het geweldig.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

39
Erik82 schreef:Leuk om te lezen dat je zo'n grote stap gaat maken. Zo zie je maar dat een topic starten ineens tot een heel ander resultaat kan leiden. Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht. Heel veel plezier met de Olympus maar ik weet zeker dat dat wel gaat lukken.

Let wel op dat omdat deze malers zo bizar snel malen je zo 500gr weggemalen hebt voordat je er iets zinnigs uit hebt als je niet oppast. Zorg dat je van OmeCo een goed referentiepunt krijgt en hoe klein de stapjes zijn voor maalgraadaanpassingen. Zet de single timer op de minimale tijd (dacht 0.3 of 0.5s) en als je maalgraad niet goed is zet hem dan op single en maal dat deel weg, druk weer op double en probeer het nog een keer. Het gaat je wat tijd kosten om de variabelen tijd en maalgraad goed aan elkaar te matchen maar dat komt goed. Aan het begin kan het dus best even frustrerend zijn maar blijf volhouden want als je het doorhebt werkt het geweldig.
Goed advies! En guess what; de single staat op 0,5 sec! Wat ook belangrijk is om verspilling in het begin te beperken, is de werking van de startknop waar je de filterhouder tegenaan duwt. Kort duwen is start van de geprogrammeerde maaltijd en als je handmatig heel kort wil malen omdat je een paar tienden te weinig hebt, moet je juist iets langer duwen tot de motor start en dan direct loslaten.
Als je dat niet goed doet, krijg je opnieuw 18 gram in je al volle bakje.
Maar goed, daar gaan we vrijdag aandacht aan besteden.

40
Na een warme overdracht en gedegen uitleg is de Olympus verhuisd en staat nu mooi te zijn naast de Bezzerra. De juiste instelling van maalgraad en tijd nog niet helemaal gevonden vanavond maar dat komt morgen wel goed. Zelfs nog mooie bonen meegekregen van de Little roastery om te proberen.

We hebben nog een test gedaan op de sjieke Timemore Sculptor van OmeCo met een paar bonen waar ik met de Compak K3 geen lekkere espresso voor elkaar kreeg. Wat een verschil. Nu kwam er met dezelfde bonen wel een goeie espresso uit. Uiteraard zijn er meer factoren die een rol spelen maar het verschil was verbazingwekkend.

De komende tijd wat handigheid krijgen met de Olympus, en een WDT tool aanschaffen.

Thanks voor alle adviezen.
Bijlagen