Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1471
Het nieuwe bakje doet het prima op de Vectis in plaats van het simpele fabrieksbakje dat erbij zat.

De schijf van 'fijnafstelling' van de EtzMax kon van de ene uiterste 'fijn" naar het andere uiterste 'grof' -- de schijf erboven van de grotere stappen kon ik laten staan waar die stond.

Mooie extractie om te zien, gehele bodem van het bakje espresso flow, in het midden samenkomend en als mooi goudbruin staartje het kopje in.
Betreft Guatemala Jaguar
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1473
Inderdaad, er zijn simpele manieren om te spelen met 'versnellen / vertragen' van de doorloop in samenhang met fijner/grover malen, eventueel samen met meer/minder doseren en druk verhogen/verlagen.

En dan te genieten van het verrassende resultaat!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1478
Zeker niet zuurder.

Ik moet er nog meer mee doen, heb geen aandrang om nu snel achtermekaar espresso's te zetten om een slokje te proeven voor het verschil, dat is verspilling.

Douchescherm blijft wel keurig schoon, dat is een voordeel. Na uitkloppen het puckschermpje er weer uitvissen en afspoelen is wel weer meer werk.

Doorstroom lijkt iets trager en shot volume op de Vectis iets minder met het schermpje.

Mogelijk is het vooral handig op een E61 machine waar bij backflush aan het slot van de extractie de puck tegen het douchescherm komt en deze vies maakt.

1479
Filter op de puck doet weinig op smaak behalve de boel lekker schoon houden. Ik gebruik het al jaren op de Strietman omdat deze water vanuit het midden van de zuiger spuit en nogal eens een gaatje in het midden van de puck kon blazen. De oplossing die ik verzonnen had was een op maat geknipt aeropress filter. Dat was nog ver voordat de rest ermee aan het experimenteren was en toen waren er dus ook nog geen kant-en-klare filters. Voordeel was dat de boel nog brandschoon was na maanden gebruik dus daar was ik destijds blij mee. Dit effect is wel minder met metalen filters dan met een papieren filter maar het werkt ook best goed. Als je echt effect op je extractie en smaak wilt zien dan zal je een filter voor onderin het filterbakje moeten gebruiken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

1480
ErikW schreef: do 26 okt 2023, 11:15 En met papieren filter minder cafestol in de koffie.
Cafestol schijnt een van de sterkste cholesterol triggers te zijn.
Is goed om minder last van cholesterol te krijgen.
Cafestol zou ik me niet zo druk om maken als je gewoon een normale hoeveelheid koffie drinkt en goede bonen gebruikt. Bij overmatig koffiegebruik is de grote hoeveelheid caffeïne net zo slecht.

Cafestol komt vooral veel voor bij een French press en Turkse koffie waarbij je een lange extractie hebt met gekookt water. Espresso heeft een korte extractietijd en geen kokend water. Ook Robusta geeft veel meer cafestol dan Arabica.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60