Re: Eureka Mignon Specialita

11
Ja toen gaf je nog niet aan dat je een filter snob was :mrgreen: . Als je geld uit wilt geven en het goed wilt doen met een mooie workflow dan ben je zo 1000 euro verder voor een DF64V met SSP Cast schijven. Zo'n Super Jolly uit de advertentie is inderdaad wat ik bedoel en dan moet je nog SSP schijven op de kop tikken (https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... 4-mm-burrs). Dat is een leuk begin maar met variabele RPM wordt filter nog een stukje beter, maar.....

Ik zou zeggen kom eerst eens een keer hier proeven en neem je eigen bonen mee als referentie. Dan weet je wat je thuis had en is het makkelijker om het verschil te proeven. Over uiterlijk een maand zou de Lagom P64 binnen moeten zijn en dan heb ik beide opties voor zowel wat voller als heel clean. Als je dan ook de 1ZPresso mee gaat nemen kan je echt makkelijk vergelijken. Dan kan je op basis daarvan bepalen hoeveel geld je uit wil gaan geven en voorkom je een eventuele miskoop.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

12
Ok, dus resume, de molens die ik stuurde : Super Jolly Luigi, zijn de juiste molens voor wat jij bedoeld.
En daar gooi ik dan volgende maand een 180 euro tegenaan voor nieuwe schijven ?

Variabel toerental is dat op de Super Jolly niet te fixen met een controller ?
In essentie kan je een motor toch via electronica toeren technisch regelen ?

Ik wilde eigenlijk niet meer dan 500 euro uitgeven, ik HAAT zure tonen in mijn koffie ik ben echt van de mokka, bruine suiker, chocolade tonen en niet van het fruit enzo. Met zon super jolly en die schijven zou dat dus gewoon goed zijn.

Alle termen over clarity enzo die hoor ik wel maar ik begrijp en proef ze niet tenminste ik ben wellicht niet ontwikkeld genoeg.

P.S.
Wat is die grote cilinder aan de voorkant van zo`n super jolly ?
Kan je hier ook single dose ( 60 gram per keer bijvoorbeeld ) mee draaien ?

13
Aldorean schreef: wo 01 nov 2023, 15:49 Wat is die grote cilinder aan de voorkant van zo`n super jolly ?
Dat is een "doser", ofwel een opvangbak waar de koffie invalt in plaats van direct in de portafilter of een dosing cup. Dit hadden enkele jaren geleden alle molens, voordat "grinding on demand" gangbaar werd. Het is bedoeld voor de horeca, voor thuisgebruik is het eigenlijk alleen maar lastig. Je kunt de koffie er met een klikgeval per dosis uit laten komen, maar daarvoor zul je eerst meer moeten malen dan voor eenmalig gebruik. Thuis wil je dat niet en zul je tijdens het malen al klikkend steeds de gemalen koffie uit de doser laten vallen. Het enige voordeel is dat hiermee klontjes effectief worden tegengegaan.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

14
fob schreef: wo 01 nov 2023, 19:29
Aldorean schreef: wo 01 nov 2023, 15:49 Wat is die grote cilinder aan de voorkant van zo`n super jolly ?
Dat is een "doser", ofwel een opvangbak waar de koffie invalt in plaats van direct in de portafilter of een dosing cup. Dit hadden enkele jaren geleden alle molens, voordat "grinding on demand" gangbaar werd. Het is bedoeld voor de horeca, voor thuisgebruik is het eigenlijk alleen maar lastig. Je kunt de koffie er met een klikgeval per dosis uit laten komen, maar daarvoor zul je eerst meer moeten malen dan voor eenmalig gebruik. Thuis wil je dat niet en zul je tijdens het malen al klikkend steeds de gemalen koffie uit de doser laten vallen. Het enige voordeel is dat hiermee klontjes effectief worden tegengegaan.
En kan die er ook af ?
Zie op youtube wel filmpjes waar ik er geen doser op zie zitten maar met veel googlen vind ik geen antwoord over hoe of wat.

15
Ik zou echt geen super jolly meer kopen tegenwoordig en zeker niet voor dat bedrag wat ik zag. De doser kan eraf maar wil je niet. Er komt een gapend gaat tevoorschijn en moet je zelf iets fabriceren en dan nog krijg je te maken met ladingen retentie dwz orde koffiemaalsel. Ook als het een grind in demand versie is want er blijft maalsel en de lange exit chute hangen van de maalkamer.

Daarom zou jij prima kunnen kijken naar een Eureka maler als de SD of XLen kunnen uitrusten met single dosing setje (blaasbalgje) zodat je van de retentie af bent. Een eureka specialita kan ook prima zijn werk doen maar heeft wat kleinere schijven wat de fijn afstelling per dag wat noodzakelijker maakt dan grotere schijven. Zo'n eureka is keiner, maakt minder herrie en doet het minstens net zo goed als de sj danwel beter.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

16
Als je meer van chocola houdt dan de SSP MP schijven links laten liggen en voor de Cast V2 schijven gaan. Daarnaast hangt fruitig vooral af van de bonen die je koopt (80%) en kan een schijf dat alleen maar versterken (20%) dus gewoon de juiste bonen kopen is de beste optie. De schijven nieuw zijn 260 euro dus hou daar rekening mee want die kom je bijna niet 2de hands tegen.

De doser kan van de maler af maar je kan ook met een kwast en lepeltje in de weer en dan heb je 0.0gr retentie (heb ik ook jarenlang gedaan). Als je er een singldedose mod op gaan doen kom je veel minder goed bij de chute en is het vele malen lastiger om hem op 0 retentie te krijgen. Alleen zou ik nooit 300 euro voor een Super Jolly doser versie betalen zoals Bob al aangaf, echt max 250 euro voor een nette versie. Die dingen gaan trouwens best nog 40 jaar mee want zijn gebouwd als een tank.

Een Eureka zou ik ook afraden want dan ben je weer heel beperkt qua schijven omdat ze een afwijkende maat hebben. Juist een maler met 64mm is een geweldige optie omdat er heel veel goede schijven voor te krijgen zijn aangezien alle nieuwe singledose malers zo ongeveer 64mm zijn en er dus een gigantisch aanbod is. Qua kwaliteit filterkoffie heb je dan veel meer opties en zo'n zuper Jolly is trouwens ook best heel erg stil.

Toerental verlagen op een gewone motor is kansloos, dan verlaag je ook het koppel en stopt de maler telkens met malen. Dan moet je echt een DF64V met brushless DC motor hebben zoals elke maler met een instelbaar toerental. Of je moet heeeeeel handig zijn en een gear-reduction op de motor zetten zoals ze bijvoorbeeld bij de Niche Duo hebben gedaan. Dan heb je de helft van het toerental en dubbel zoveel koppel maar dan moet je echt een technicus zijn.

Ik zou toch echt aanraden een keer langs te komen en te testen in plaats van gewoon maar iets te kopen en te hopen dat het bevalt. Op de manier ben je zo weer 500 euro verder en wellicht is het toch niet wat je zoekt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60