16
door Erik82
Als je meer van chocola houdt dan de SSP MP schijven links laten liggen en voor de Cast V2 schijven gaan. Daarnaast hangt fruitig vooral af van de bonen die je koopt (80%) en kan een schijf dat alleen maar versterken (20%) dus gewoon de juiste bonen kopen is de beste optie. De schijven nieuw zijn 260 euro dus hou daar rekening mee want die kom je bijna niet 2de hands tegen.
De doser kan van de maler af maar je kan ook met een kwast en lepeltje in de weer en dan heb je 0.0gr retentie (heb ik ook jarenlang gedaan). Als je er een singldedose mod op gaan doen kom je veel minder goed bij de chute en is het vele malen lastiger om hem op 0 retentie te krijgen. Alleen zou ik nooit 300 euro voor een Super Jolly doser versie betalen zoals Bob al aangaf, echt max 250 euro voor een nette versie. Die dingen gaan trouwens best nog 40 jaar mee want zijn gebouwd als een tank.
Een Eureka zou ik ook afraden want dan ben je weer heel beperkt qua schijven omdat ze een afwijkende maat hebben. Juist een maler met 64mm is een geweldige optie omdat er heel veel goede schijven voor te krijgen zijn aangezien alle nieuwe singledose malers zo ongeveer 64mm zijn en er dus een gigantisch aanbod is. Qua kwaliteit filterkoffie heb je dan veel meer opties en zo'n zuper Jolly is trouwens ook best heel erg stil.
Toerental verlagen op een gewone motor is kansloos, dan verlaag je ook het koppel en stopt de maler telkens met malen. Dan moet je echt een DF64V met brushless DC motor hebben zoals elke maler met een instelbaar toerental. Of je moet heeeeeel handig zijn en een gear-reduction op de motor zetten zoals ze bijvoorbeeld bij de Niche Duo hebben gedaan. Dan heb je de helft van het toerental en dubbel zoveel koppel maar dan moet je echt een technicus zijn.
Ik zou toch echt aanraden een keer langs te komen en te testen in plaats van gewoon maar iets te kopen en te hopen dat het bevalt. Op de manier ben je zo weer 500 euro verder en wellicht is het toch niet wat je zoekt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60