Zure koffie door maalschijven?

1
Ha allen,

Ik ben al een tijdje in het bezit van mijn VA Mythos met SSP burrs (<10 kg), en loop toch tegen wat dingen aan waar ik op google de antwoorden niet op vind. Wellicht weten jullie de antwoorden hierop

1. Er zitten 74mm SSP burrs in (https://www.homebarista.be/en/shop/prod ... -74mm-flat). Ik kan alleen nergens vinden wat de eigenschappen hiervan zijn. Zijn het High Uniformity burrs of Multi Purpose? Ik heb deze destijds gekocht omdat ze goedkoper waren dan de gewone schijven en ik sowieso nieuwe ging kopen. Ik had goede dingen over SSP gehoord.

2. Ik krijg naar mijn gevoel espresso naar de zure kant, ook bij bijv de Cuba van Het Hoofdkwartier. Recept is dan 18g in, 36 uit in ongeveer 27 sec. Ik vind het lastig om te plaatsen waardoor dit nou komt. Zijn het de maalschijven die deze eigenschappen naar boven halen of dail ik de koffie gewoon verkeerd in?

Wellicht dat ik door de prijs juist heel kieskeurig word, maar het houdt me toch een beetje bezig :)
Rocket R58 Cinquantotto - Weber EG-1 core & ultra burrs - Commandante C40

Re: Zure koffie door maalschijven?

2
SSP mailen en zelfde vraag stellen, dan krijg je vast te horen wat de eigenschappen zijn.

Op hun Homepage staat dat het espresso burrs zijj dus zou ik suggereren dat het de HU versie is. Ik zou ze dus mailen met foto van de burr.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
bobbee schreef: di 21 nov 2023, 10:46 SSP mailen en zelfde vraag stellen, dan krijg je vast te horen wat de eigenschappen zijn.

Op hun Homepage staat dat het espresso burrs zijj dus zou ik suggereren dat het de HU versie is. Ik zou ze dus mailen met foto van de burr.
Goede, heb ze een bericht gestuurd.

4
Emass schreef:
bobbee schreef: di 21 nov 2023, 10:46 SSP mailen en zelfde vraag stellen, dan krijg je vast te horen wat de eigenschappen zijn.

Ik denk ook dat het HU burrs zijn, dat zijn default burrs als je niet iets anders nadrukkelijk vraagt.
Zou je aub foto van schijven en aantwoord van SSP hier ook posten. Meerdere mensen ongetwijfeld zijn in verschrikkelijke en total onduidelijke beschrijvingen van SSP schijven geïnteresseerd.
SSP maakt zeer kwalitatieve burrs maar ze zijn nog beter in het creëren van verschrikkelijke, niet volledige en onduidelijke beschrijvingen van eigen product

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

5
namor schreef: di 21 nov 2023, 11:44
Emass schreef:

Ik denk ook dat het HU burrs zijn, dat zijn default burrs als je niet iets anders nadrukkelijk vraagt.
Zou je aub foto van schijven en aantwoord van SSP hier ook posten. Meerdere mensen ongetwijfeld zijn in verschrikkelijke en total onduidelijke beschrijvingen van SSP schijven geïnteresseerd.
SSP maakt zeer kwalitatieve burrs maar ze zijn nog beter in het creëren van verschrikkelijke, niet volledige en onduidelijke beschrijvingen van eigen product

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Zal het posten zodra ik antwoord heb!

6
Voor zover ik weet is er maar 1 versie van de 74mm schijven en default is dat gewoon SSP Red Speed HU maar dat zal hier meer richting espresso zijn en niet Ultra Low Fines. Er is een veel te kleine markt voor om meerdere versies te ontwikkelen.

Dat het zuur smaakt heeft in dit geval veel meer met de boon, temperatuur en parameters van het zetten te maken dan met de schijven. De standaard Mythos schijven zijn van nature wel heel bimodaal en gaan richting het conische profiel dus deze gaan zeker een wat ander profiel geven.

Wat doe je nu? Op basis daarvan kan je bijstellen maar ik zou eens beginnen met een wat langere pre-infusie en daarna een 1:2.5-3 brew ratio in rond de 27-30s. En wat is de temperatuur.

En hier is je antwoord https://alternativebrewing.com.au/produ ... s-ssp-74mm. Inderdaad iets unimodaler maar daardoor wordt een chocolade roast niet ineens zuur.
Laatst gewijzigd door Erik82 op di 21 nov 2023, 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60