Re: (TKA) Cormorant CR600

31
we tigers schreef:Het is best te doen als je je een beetje inleest. Anders kom je een keertje langs in Breda en neem ik je mee door een branding of twee.
(ik zie bij jou trouwens wel grappige overeenkomsten; ik van ook van een MCAL naar een Strega gegaan en heb een Cormorant)
Breda is eigenlijk vlakbij
Afbeelding
nu twijfel ik tussen de ikawa roaster en deze.. natuurlijk verschil in werken en batch grote. Ook in prijs ;)
Ga proberen moeder de vrouw te overtuigen
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

32
seels schreef:Hoe beginnersvriendelijk is hij?
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als ik een reactie mag geven op deze vraag, het maakt niet veel uit hoe je begint met branden. Of het nu een popcorn popper is of een bullet of Probat het is echt ervaring opdoen heb ik geleerd sinds 2013 sinds ikzelf brand. Ik ben van Gene Cafe, Behmor, Quest nu naar een broodbakmachine met verbrander gegaan. Het is in eerste instantie leren kennen door welke stadia de bonen gaan en hoe de gebruikte apparatuur reageert op aanpassingen van temp, lucht etc en echt inlezen en ervaren. Hoe meer je brand, hoe meer je weet. En met zo'n Comorant starten is in opzicht van de apparatuur een vliegende start! Dus kan en wil je het eraan uitgeven dan doe je hier een goede koop aan hoor. Een hele mooie luxe start om te gaan branden. Ik heb hem ook overwogen maar de cashflow kan bij mij niet die kant op.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

33
Voor mij:
-de Ikawa is enerzijds goed voor testbrandingen om de kwaliteit vd bonen op te volgen voor professionals en anderzijds goed om kleine brandingen te doen zonder veel beleving, profiel inladen en het machine doet zijn ding.
-de cormorant is eerder als hobbymachine of evt een profiel te bepalen met bvb 300g bonen om daarna over te dragen op een grotere brander eenmaal je weet wat de correlatie is tussen de branders. Je moet alle input zelf doen van gas en ventilatie. Je kan hem verbinden met artisan omde curves te zien maar je kan hem niet aansturen via artisan.
Als je dus niet om de zoveel tijd een uur wil besteden aan de opwarming en een aantal brandingen en je daar op te focussen laat dan de cormorant links liggen.

Ik heb mijn cormorant sinds begin 2019 en ik ben nog altijd heel tevreden, ik zie hem mij nooit verkopen. Het is mijn variant van eens gaan vissen, het horen vd boontjes, de verschillende geuren en proberen mij niet te laten vangen door temperamentvolle bonen.