Re: Timemore Sculptor 064 en 078

912
bobbee schreef: wo 06 dec 2023, 10:26 Voor filter kiest men vaak voor low rpm omdat de koffie langer in contact is met water. Fines, kleinste maalsels gaan nadat ze hun smaak hebben afgegeven een bittere smaak afgeven. Dus minder fines zorgt in theorie voor een cleaner koffie op smaak.
Voor nespresso wordt vaak een beetje body als lekker beoordeelt dus relatief meer fines icm de kortere extractie zorgt voor die body. Zodoende zou je dus de smaak kunnen sturen met alle andere parameters die er zijn. Temp, gewicht, doorlooptijd, rpm etc...
Neem aan dat je "espresso" bedoelt? :-)

913
jelveen schreef:
bobbee schreef: wo 06 dec 2023, 10:26 Voor filter kiest men vaak voor low rpm omdat de koffie langer in contact is met water. Fines, kleinste maalsels gaan nadat ze hun smaak hebben afgegeven een bittere smaak afgeven. Dus minder fines zorgt in theorie voor een cleaner koffie op smaak.
Voor nespresso wordt vaak een beetje body als lekker beoordeelt dus relatief meer fines icm de kortere extractie zorgt voor die body. Zodoende zou je dus de smaak kunnen sturen met alle andere parameters die er zijn. Temp, gewicht, doorlooptijd, rpm etc...
Neem aan dat je "espresso" bedoelt? :-)
Afbeelding
Afbeelding
. Ja! Gelukkig dat je het goed begreep.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

914
Een evaluatie:

Ik hoor van geen van de gebruikers verhalen die duiden op ontevredenheid met deze maler.

Prijzen:
Kickstarter 64(S) € 323,=
Kickstarter 78(S) € 516,=
Marktplaats 78(S) € 600-625
MSRP 64(S) $ 449,= is met import 21% circa € 505,=
MSRP 78(S) € 695,=

Is iedereen tevreden, met name gezien de prijs die je voor de kickstarter hebt betaald?
Zou iemand hem kopen voor de "marktplaats" prijs?
Zou iemand deze kopen voor MSRP?
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

915
Als de maker het gewoon blijft doen dan zou ik er wel de aanbevolen prijs voor willen betalen. Het ontbreekt me nog een beetje vertrouwen qua duurzaamheid en het lokale netwerk van verkopers is er niet zoals bij bijvoorbeeld Eureka.

Maar ik ben er erg blij qua workflow, smaak, geluid, design. Komende van een Olympus 75 heeft deze mijn voorkeur.

916
Hier een tevreden gebruiken. Ik had een klein QC dingetje bij levering, waar ik hier eerder over berichtte. Na de initiële fase gedurende de eerste twee kilo begon de maler steeds meer naar mijn smaak te presteren. Inmiddels kan ik zeggen dat ik zeer content ben met de geproduceerde shots. De G-iota (v1) staat hier ongebruikt en heb ik niet meer aangeraakt.

Mijn uiteindelijke Kickstarterprijs voor de 078s was toentertijd 474 euro. Ik vind de maler wel de huidige MRSP waard, maar zou dan vermoedelijk wel langer twijfelen tussen andere concurrerende malers. In die prijsklasse is gewoon meer te koop.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

917
Yespresso schreef:Als de maker het gewoon blijft doen dan zou ik er wel de aanbevolen prijs voor willen betalen. Het ontbreekt me nog een beetje vertrouwen qua duurzaamheid en het lokale netwerk van verkopers is er niet zoals bij bijvoorbeeld Eureka.

Maar ik ben er erg blij qua workflow, smaak, geluid, design. Komende van een Olympus 75 heeft deze mijn voorkeur.
Ik sluit me hier volledig bij aan. Eveneens een Olympus 75 als voorganger. Werkt prettig. Mooi maalsel, inmiddels nog maar weinig last van statische lading. Alles naar (meer dan) tevredenheid en eigenlijk ook boven verwachting. Het is echt een bijzonder degelijk gebouwd machientje.

Ik heb 078s nog iets voordeliger gekocht, namelijk voor ongeveer €475 en dat vind ik echt een koopje.