Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

183
gilleko B. schreef:Ik wist niet wat 233m schijven waren,
maar deze dus:

https://www.bluestarcoffee.eu/Mobile/en ... -5333.aspx

Afbeelding
Klopt. Dat zijn de schijven die in de nieuwe supper jolly zijn. Van home barista zitten ze qua smaak meer richting ssp HU. Aanzienlijk minder body maar veel meer smaak.

En significant sneller van 12s voor 18 gram zit ik nu op 7.5s vind dat overigens prima. Vergelijkbaar met eureka Mignon xl

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

184
Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, maar vind het nu dan toch tijd om zelf de stoute schoenen aan te trekken en om advies te vragen.

Mijn huidige setup is een Bezzera Duo met als molen een Eureka Specialita. Ik drink zo'n twee espresso en een cappuccino/latte per dag en gebruik hiervoor een medium (some iets aan de lichte kant) gebrande boon (momenteel de Colombia van Moto Coffee). De Bezzera heeft een flow control kid waar ik graag wat mee experimenteer.

Waar ik tegenaan loop met de Specialita is dat ik het gevoel heb dat het hit or miss is, waarbij het vaker miss is dan goed. Ik heb dan ook het gevoel dat ik consistentie mis. Ik single dose en heb ook een hopper, retentie is er wel, maar door de hopper minimaal.
Ik hoop dat een nieuwe molen mij kan helpen om vaker/makkelijker een goede espresso te zetten, waar smaken duidelijk naar voren komen. Ook niet geheel onbelangrijk, ik heb niet het meest ontwikkelde smaakpalet, dus details zullen wellicht verloren gaan.

Eigenlijk heb ik een tweetal molens op het oog, de DF83v en de Weber Key. Al is de prijs van de DF nog niet helemaal bekend, als we even uitgaan van net onder de €1000, dan is de Key twee keer zo duur.
Ook is nog niet bekend hoe de DF zal presteren, al kunnen we obv de huidige 83 wel een aardig idee krijgen.
Mijn vraag aan jullie is nu eigenlijk, met wat ik drink/bonen die ik gebruik, ga ik de Key juist benutten, of haal ik hetzelfde resultaat met de DF.
De Key vind ik een heel gaaf apparaat, alleen weet ik niet of ik hem tegenover de DF kan verantwoorden.
Als laatste heb ik ook nog met een schuin oog naar de Lagom P64 gekeken, echter weet ik niet of dat zijn geld waard is tov mijn huidige molen.

Graag hoor ik jullie mening!

185
Pasmaaaan schreef: wo 03 jan 2024, 22:05 Mijn huidige setup is een Bezzera Duo met als molen een Eureka Specialita. Ik drink zo'n twee espresso en een cappuccino/latte per dag en gebruik hiervoor een medium (some iets aan de lichte kant) gebrande boon (momenteel de Colombia van Moto Coffee). De Bezzera heeft een flow control kid waar ik graag wat mee experimenteer.

Waar ik tegenaan loop met de Specialita is dat ik het gevoel heb dat het hit or miss is, waarbij het vaker miss is dan goed. Ik heb dan ook het gevoel dat ik consistentie mis. Ik single dose
Hoeveel van een soort bonen haal je in huis?

Als je telkens switcht tussen bonen is dat al weer meer 'misses' voordat je raak schiet.

Als je een kg van dezelfde bonen/branding koopt dan heb je even de tijd.

Als je de hopper vol gooit dan is de maling ook alweer wat consistenter. Maak je je zorgen over retentie dan gooi je de eerste maling weg.

De flow control kit introduceert ook weer extra variabelen dus daar kun je bijvoorbeeld voorlopig vanaf blijven.

Hoeveel gram maalsel heb je in exact welk filterbakje en hoeveel espresso krijg je in hoeveel seconden in je kopje?

Voordat je duizenden euro's naar een nieuwe maler gooit is het leuk om eerst gewoon consistent goeie espresso's te maken met wat je nu hebt staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

186
Goede vragen Frans! Eerst maar eens alles halen uit wat er nu staat want dat kan.

Moto coffee, nog nooit van gehoord. Ziet er leuk uit. Misschien eens een nieuw topic maken met alle branders van NL en BE. Er is blijkbaar nog genoeg te ontdekken...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

187
fransg schreef: wo 03 jan 2024, 22:28
Pasmaaaan schreef: wo 03 jan 2024, 22:05 Mijn huidige setup is een Bezzera Duo met als molen een Eureka Specialita. Ik drink zo'n twee espresso en een cappuccino/latte per dag en gebruik hiervoor een medium (some iets aan de lichte kant) gebrande boon (momenteel de Colombia van Moto Coffee). De Bezzera heeft een flow control kid waar ik graag wat mee experimenteer.

Waar ik tegenaan loop met de Specialita is dat ik het gevoel heb dat het hit or miss is, waarbij het vaker miss is dan goed. Ik heb dan ook het gevoel dat ik consistentie mis. Ik single dose
Hoeveel van een soort bonen haal je in huis?

Als je telkens switcht tussen bonen is dat al weer meer 'misses' voordat je raak schiet.

Als je een kg van dezelfde bonen/branding koopt dan heb je even de tijd.

Als je de hopper vol gooit dan is de maling ook alweer wat consistenter. Maak je je zorgen over retentie dan gooi je de eerste maling weg.

De flow control kit introduceert ook weer extra variabelen dus daar kun je bijvoorbeeld voorlopig vanaf blijven.

Hoeveel gram maalsel heb je in exact welk filterbakje en hoeveel espresso krijg je in hoeveel seconden in je kopje?

Voordat je duizenden euro's naar een nieuwe maler gooit is het leuk om eerst gewoon consistent goeie espresso's te maken met wat je nu hebt staan.
Goede en terechte vragen Frans, voor mijn gevoel heb ik daar al aan alles gesleuteld, maar zal vast nog wat missen. Wat denk ik mijn grootste probleem is, is dat ik getallen moeilijk los kan laten. Wat ik hiermee bedoel is dat ik mij soms blind staar op de 1:2 in 30 seconde, en niet genoeg durf te vertrouwen op smaak. Echter zou ik als ik altijd op 1:2 in 30 seconde doel, wel verwachten dat ik dezelfde smaak krijg.

Om je vragen even te beantwoorden, ik haal altijd een kilo met een branddatum van max twee weken oud. Ik wissel zelden tot nooit van boon tijdens die kilo. Wanneer ik maal, weeg ik 18gr af en na het malen is dit ook nog 18gr, hiermee mik ik dan rond de 36-40 gram espresso.
Voor nu zal ik even van de flow control afblijven, echter heb ik hiervoor een ECM Classika II PID gehad (zonder flow control) en had daarmee dezelfde problemen.

Om een voorbeeld te noemen, vanochtend had ik een 18gr in 40gr uit, deze was bitter, dan is mijn ingeving om grover te malen. De shot hierna was weer te zuur. Wat dan ook een van mijn grootste irritaties aan de Specialita is, is de knop om maalgraad in te regelen, deze is naar mijn idee veel te klein en niet nauwkeurig genoeg.

188
bobbee schreef: wo 03 jan 2024, 22:48 Moto coffee, nog nooit van gehoord. Ziet er leuk uit. Misschien eens een nieuw topic maken met alle branders van NL en BE. Er is blijkbaar nog genoeg te ontdekken...
Zeker leuke brander, heb er nu één keer wat besteld en is goed bevallen. Hiervoor bij een lokale brander Coffee Lodge, ook erg goed en leuke tent. Ik denk dat er zoveel leuke lokale branders zijn, dat je ze nooit allemaal kan kennen

189
Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 09:58
Om je vragen even te beantwoorden
Welk filterbakje exact gebruik je? Heb je ook andere gebruikt?

Smaken deze zelfde bonen elders wel verrukkelijk?
Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 09:58 weeg ik 18gr af en na het malen is dit ook nog 18gr, hiermee mik ik dan rond de 36-40 gram espresso.
Ik gebruik 18g en haal er dan in 30s 30g espresso uit, soms laat ik het wat langer doorlopen.
Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 09:58 Om een voorbeeld te noemen, vanochtend had ik een 18gr in 40gr uit,
In hoeveel seconden?

Hoe weeg je e.e.a., met een Acaia weegschaaltje, en vanaf eerste paar druppels in het kopje?
Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 09:58 Wat dan ook een van mijn grootste irritaties aan de Specialita is, is de knop om maalgraad in te regelen, deze is naar mijn idee veel te klein en niet nauwkeurig genoeg.
Ik heb een Specialita gehad, staat nog steeds bij een vriendin en ik heb ook de XL gehad, allebei prima, geen last van klein knopje. Slechts weinig hoeven aanpassen tussen de verschillende bonen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

190
fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Welk filterbakje exact gebruik je? Heb je ook andere gebruikt?
Ik heb verschillende gebruikt, maar heb nu een IMS Competizione.
fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Smaken deze zelfde bonen elders wel verrukkelijk?
Ik heb af en toe een heerlijke shot, maar dat is meer uitzondering dan regel.
fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Ik gebruik 18g en haal er dan in 30s 30g espresso uit, soms laat ik het wat langer doorlopen.
Deze ga ik ook eens proberen. Ik merkte met mijn vorige machine dat ik vaker een goede espresso had als ik hem wat langer liet doorlopen.

Zojuist 18,5gr in 32gr uit in 32 seconden. Er zit iets een zuurtje aan, maar niet vervelend, ga nu eens kijken of ik deze consistent kan houden. dat lukte in het verleden nooit.
fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 In hoeveel seconden?
33 vanaf pomp aan
fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Hoe weeg je e.e.a., met een Acaia weegschaaltje, en vanaf eerste paar druppels in het kopje?
Ik heb een Black Mirror Nano weegschaal en tijd doe ik obv shottimer in de machine, deze begint te lopen als je de hendel overhaalt
fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Ik heb een Specialita gehad, staat nog steeds bij een vriendin en ik heb ook de XL gehad, allebei prima, geen last van klein knopje. Slechts weinig hoeven aanpassen tussen de verschillende bonen.
Wanneer ik andere molens zie, dan hebben die vaak aan knop ten grote van een hand, het lijkt mij (maar geen ervaring) dat je daarmee veel preciezer kan stellen, ipv een knop met een diameter van 2cm
Laatst gewijzigd door Pasmaaaan op do 04 jan 2024, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.