Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?
181Goeie ontwikkeling dus dat Mazzer (eindelijk eens) met een nieuw type maalschijf komt!
Klopt. Dat zijn de schijven die in de nieuwe supper jolly zijn. Van home barista zitten ze qua smaak meer richting ssp HU. Aanzienlijk minder body maar veel meer smaak.gilleko B. schreef:Ik wist niet wat 233m schijven waren,
maar deze dus:
https://www.bluestarcoffee.eu/Mobile/en ... -5333.aspx
️
Hoeveel van een soort bonen haal je in huis?Pasmaaaan schreef: wo 03 jan 2024, 22:05 Mijn huidige setup is een Bezzera Duo met als molen een Eureka Specialita. Ik drink zo'n twee espresso en een cappuccino/latte per dag en gebruik hiervoor een medium (some iets aan de lichte kant) gebrande boon (momenteel de Colombia van Moto Coffee). De Bezzera heeft een flow control kid waar ik graag wat mee experimenteer.
Waar ik tegenaan loop met de Specialita is dat ik het gevoel heb dat het hit or miss is, waarbij het vaker miss is dan goed. Ik heb dan ook het gevoel dat ik consistentie mis. Ik single dose
Goede en terechte vragen Frans, voor mijn gevoel heb ik daar al aan alles gesleuteld, maar zal vast nog wat missen. Wat denk ik mijn grootste probleem is, is dat ik getallen moeilijk los kan laten. Wat ik hiermee bedoel is dat ik mij soms blind staar op de 1:2 in 30 seconde, en niet genoeg durf te vertrouwen op smaak. Echter zou ik als ik altijd op 1:2 in 30 seconde doel, wel verwachten dat ik dezelfde smaak krijg.fransg schreef: wo 03 jan 2024, 22:28Hoeveel van een soort bonen haal je in huis?Pasmaaaan schreef: wo 03 jan 2024, 22:05 Mijn huidige setup is een Bezzera Duo met als molen een Eureka Specialita. Ik drink zo'n twee espresso en een cappuccino/latte per dag en gebruik hiervoor een medium (some iets aan de lichte kant) gebrande boon (momenteel de Colombia van Moto Coffee). De Bezzera heeft een flow control kid waar ik graag wat mee experimenteer.
Waar ik tegenaan loop met de Specialita is dat ik het gevoel heb dat het hit or miss is, waarbij het vaker miss is dan goed. Ik heb dan ook het gevoel dat ik consistentie mis. Ik single dose
Als je telkens switcht tussen bonen is dat al weer meer 'misses' voordat je raak schiet.
Als je een kg van dezelfde bonen/branding koopt dan heb je even de tijd.
Als je de hopper vol gooit dan is de maling ook alweer wat consistenter. Maak je je zorgen over retentie dan gooi je de eerste maling weg.
De flow control kit introduceert ook weer extra variabelen dus daar kun je bijvoorbeeld voorlopig vanaf blijven.
Hoeveel gram maalsel heb je in exact welk filterbakje en hoeveel espresso krijg je in hoeveel seconden in je kopje?
Voordat je duizenden euro's naar een nieuwe maler gooit is het leuk om eerst gewoon consistent goeie espresso's te maken met wat je nu hebt staan.
Zeker leuke brander, heb er nu één keer wat besteld en is goed bevallen. Hiervoor bij een lokale brander Coffee Lodge, ook erg goed en leuke tent. Ik denk dat er zoveel leuke lokale branders zijn, dat je ze nooit allemaal kan kennenbobbee schreef: wo 03 jan 2024, 22:48 Moto coffee, nog nooit van gehoord. Ziet er leuk uit. Misschien eens een nieuw topic maken met alle branders van NL en BE. Er is blijkbaar nog genoeg te ontdekken...
Welk filterbakje exact gebruik je? Heb je ook andere gebruikt?
Ik gebruik 18g en haal er dan in 30s 30g espresso uit, soms laat ik het wat langer doorlopen.Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 09:58 weeg ik 18gr af en na het malen is dit ook nog 18gr, hiermee mik ik dan rond de 36-40 gram espresso.
In hoeveel seconden?Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 09:58 Om een voorbeeld te noemen, vanochtend had ik een 18gr in 40gr uit,
Ik heb een Specialita gehad, staat nog steeds bij een vriendin en ik heb ook de XL gehad, allebei prima, geen last van klein knopje. Slechts weinig hoeven aanpassen tussen de verschillende bonen.Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 09:58 Wat dan ook een van mijn grootste irritaties aan de Specialita is, is de knop om maalgraad in te regelen, deze is naar mijn idee veel te klein en niet nauwkeurig genoeg.
Ik heb verschillende gebruikt, maar heb nu een IMS Competizione.fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Welk filterbakje exact gebruik je? Heb je ook andere gebruikt?
Ik heb af en toe een heerlijke shot, maar dat is meer uitzondering dan regel.
Deze ga ik ook eens proberen. Ik merkte met mijn vorige machine dat ik vaker een goede espresso had als ik hem wat langer liet doorlopen.fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Ik gebruik 18g en haal er dan in 30s 30g espresso uit, soms laat ik het wat langer doorlopen.
33 vanaf pomp aan
Ik heb een Black Mirror Nano weegschaal en tijd doe ik obv shottimer in de machine, deze begint te lopen als je de hendel overhaaltfransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Hoe weeg je e.e.a., met een Acaia weegschaaltje, en vanaf eerste paar druppels in het kopje?
Wanneer ik andere molens zie, dan hebben die vaak aan knop ten grote van een hand, het lijkt mij (maar geen ervaring) dat je daarmee veel preciezer kan stellen, ipv een knop met een diameter van 2cmfransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34 Ik heb een Specialita gehad, staat nog steeds bij een vriendin en ik heb ook de XL gehad, allebei prima, geen last van klein knopje. Slechts weinig hoeven aanpassen tussen de verschillende bonen.
Terug naar “Koffiemolens & malers”