Tips om verwarmingselement los te krijgen

1
In navolging van mijn vraag over het vast zitten van de thermostaat blijkt nu ook het verwarmingselement muurvast te zitten.
Het geheel heeft 3 nachten in een citroenbadje gelegen, ziet er brandschoon uit maar komt echt niet los.

Ik probeer met een 300mm bahco de moer los te draaien maar geen beweging in te krijgen. Ook tikkken met een hamer op de sleutel werkt niet.

Ik heb geen slagmoersleutel tot mij beschikking maar ben ook een beetje angstig om te veel kracht op de boiler uit te voeren. Heb beelden gezien van vervormde boilers.

Iemand de gouden tip?
Isomac Zaffiro met echte OPV - ECM Casa - in de molen Segafredo Extra Mild

Re: Tips om verwarmingselement los te krijgen

2
Ik heb geen verstand van verwarmingselementen. Maar ik denk bij vastzittende moeren aan kruipolie (de tijd geven om te kruipen) en aan warmteverschil. Als de buitenkant warm is en uitzet, zou de moer makkelijker los moeten gaan… beter dan met brute kracht. ‘Just my two cents’.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

5
HanR schreef: ma 08 jan 2024, 21:47 Ik denk dat een deel van de gouden tip een goede bankschroef is.

Of even langs het plaatselijke garagebedrijf of de plaatselijke espressomonteur.
Die hebben allemaal wel een slagmoersleutel.
Hoeveel Nm zou zo'n slagmoersleutel moeten kunnen leveren? Ik kwam deze online tegen.

7
Als je een heel klein brandertje hebt, heel voorzichtig de boiler op de plek waar die ingeschroefd is iets warm stoken , niet dat wat je er uitdraait warm stoken, vaak helpt dit goed. de gelaste of gesoldeerde sok, zet dan iets uit.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

8
Wat vind jij een klein brandertje? Ik heb:
- electrische verfbrander;
- soldeerbrander;
- creme brulee brander.

Ik ben bang dat bij te veel hitte de gesoldeerde onderzijde lostkomt en ik met een lekke boiler zit.

Een trip naar de lokale garage vind ik ook een ding, je verwacht toch wat subtiliteit van zo'n monteur....

10
Pti schreef: di 09 jan 2024, 12:00 Kun je hem niet ergens lenen of gewoon je hefboom vergroten, lijkt me een beetje zonde om voor één klusje zo'n ding aan te schaffen.
Heb je geen momentsleutel? Daar kun je denk ik gecontroleerder mee werken. Die is ook goedkoper en is sowieso handig om te hebben (om een wiel mee los te draaien als je een auto hebt).
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino