Hallo,
Ik koop altijd 6 kilo bonen bij een firma, hou niet van veel verandering. Dus al jaren dezelfde bonen in dezelfde maler in dezelfde machine (ionia in een quamar en een Faeam E61). Nu trok ik een zak bonen los en in de hopper, en t resultaat was heeeel schuimig, foam. Bijzonder vreemd. Is dit herkenbaar voor iemand, hoe komt dat? Ik denk dat er iets mis is gegaan bij de branding wellicht.
Re: Vreemde bonen
2Dat kan helemaal niet.yubaba schreef: do 11 jan 2024, 10:13 Dus al jaren dezelfde bonen in dezelfde maler in dezelfde machine
Oogsten komen op gezette tijden binnen en tussen oogsten van een plantage / regio door komen dan andere, ook zijn de bonen door veranderende omstandigheden ook verschillend bij verschillende oogsten van dezelfde regio.
Kan worden ondervangen door blenderen van bonen van verschillende herkomst maar ook dan is er nog variatie mogelijk.
Zeer verse brandingen geven meer crema/schuim.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
Re: Vreemde bonen
4Dit heb je meestal met net gebrande bonen, er moet nog langer ontgast worden. Ik zou nog 3 of 4 dagen wachten en dan opnieuw proberen.
Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6