13
door Antonie
Hallo Douwetje, ik ben net nieuw op het forum en heb jouw verhaal over de restauratie van de oude Rancilio Silvia V3 gelezen. Petje af voor het verslag en de foto's die je meestuurde. Dat was een flinke klus, maar je hebt eer van je werk. Ik heb zo'n zelfde machine die na jaren in een kelder het daglicht weer heeft gezien. Het was wel even schrikken, want toen hem ging demonteren bleek ie van binnen erg geroest, verkalkt en verteerd. Bijna alle boutjes hadden zich zo vastgebeten dat ik de moed bijna opgaf. Ik heb alle onderdelen verwijderd en het chassis met de bikhamer onderhanden genomen. Hele roestplakken kwamen er vanaf. Na alle roest weggeschuurd te hebben heb ik het chassis 2x in de Hamerrite gezet. De (stalen)boutjes van de boiler kreeg ik niet los, maar naar een nachtje WD40 dacht ik dat het wel zou lukken. Inbus met kracht aan het draaien gekregen, maar na een halve slag brak ie af. Oei, en ook de rest brak af. Einde verhaal zo begreep in van Willen van Ooien van D R.Trading. Maar een nieuwe boiler is een prijzig dingetje. Ik heb na lang nadenken en veel twijfels met de handboormachine de oude boutjes er uitgeboord en nieuwe schroefdraad getapt en...dat werkte. Alleen de 2 boutjes bij de zetgroep kon ik niet doorboren. Ik heb 2 nieuwe gaatjes naast de oude geboord en daar ook draad in getapt. Een nieuwe pakking er tussen bij het proefdraaien is het potdicht.
Operatie geslaagd en de patiënt leeft nog. Na de montage van alle onderdelen blijkt hij weer een prima espresso te zetten. Ik ben helemaal blij. Ik stuur hierbij wat foto's van e.e.a.
Met vr.groet Antonie