Re: De LONDINIUMs afdeling

1286
fransg schreef: wo 24 jan 2024, 16:05 Wat ook handig kan zijn, tevens naar een Vectis kijken.
Die heb ik zeker voorbij zien komen! Staat ergens ook wel op m’n “lijstje” maar ik zou bang zijn dat ik de extra mogelijkheden (met name pre infusie en de app mogelijkheden) zou missen. Is dat iets waar je zelf veel gebruik van maakt?

1287
Blackbirdmanf schreef: wo 24 jan 2024, 20:40 ik zou bang zijn dat ik de extra mogelijkheden (met name pre infusie en de app mogelijkheden) zou missen. Is dat iets waar je zelf veel gebruik van maakt?
De app is handig. Pre infusie kan op beide machines. Pre infusie druk stel je voor de LR24 in op de app, op de Vectis is het de boiler druk of de druk die je tijdelijk met de hefboom (door die omhoog te brengen) gebruikt om de puck geheel te doordrenken met water.

LR24 heeft meer gemak en luxe, Vectis heeft veel minder techniek en die eenvoud kan ook aantrekkelijk zijn.

Ik heb beide machines en ze bevallen allebei prima.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1288
@ zwartevogelman

Als ik kleine aanvulling mag doen? Met de Vectis haal je niet de pre infusie druk die je kunt instellen op de R24 tot 6 bar. Hoger werkt vaak goed (niet altijd) bij lichte brandingen voor espresso, maar drink je graag medium roast of wat donkerder dan doet zo'n vectis het prima.
De R24 is een stuk groter en zwaarder, kost ook een lieve duit meer. Ikzelf ben met de LR erg blij als daily driver, weet niet of de Vectis mij net zo goed zou bevallen.
Iets om over na te denken. Frans heeft ze beide staan....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1289
Bedankt voor de toevoegingen!
Pre infusie is iets wat ik wel belangrijk vind aangezien ik in het verleden wel eens gefrustreerd raakte met lichtere brandingen en ik die met mijn 9 bar Silvia niet goed kon uitwerken.
Daarnaast vind ik laatste tijd wat grotere ratio’s lekkerder. Ik begreep dat het volume bij de Vectis wat beperkt is. Klopt dat?

Overigens drink ik op het moment wat meer medium gebrande koffies maar ik hou graag de opties wel open.

1290
Blackbirdmanf schreef: wo 24 jan 2024, 22:15Ik begreep dat het volume bij de Vectis wat beperkt is.
Bij eenmaal hefboom omhoog brengen is shot volume niet groot, maar je kunt er als je 'm leert kennen 'mee lezen en schrijven' en dan trek je de hefboom na x seconden weer omlaag etc.

Dergelijke dingen zijn met de grote machine veel gemakkelijker, dat wel. Is maar waar je lol en voorkeur naar uitgaat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino