Handmalers; welke en waar op te letten?

1
Ik ben voor iemand op zoek naar een degelijke handmaler voor een leuk prijsje. Het maalsel is voor een mokkapotje. Leeftijd maakt niet zoveel uit, nieuw mag ook, maar niet te duur.

Heeft iemand enig idee waar ik naar kan kijken? En waar moet ik op letten bij het kopen van een oud tweedehandsje? Ik heb gezocht op dit forum en vond Kyocera als merk, maar die dingen beginnen geloof ik bij €65 (nieuw) en dat is toch wel redelijk aan de prijs (tis voor een student ;P)

Re: Handmalers; welke en waar op te letten?

2
Goede merken voor espresso zijn Lehnartz, PeDe, oude Zassenhausen, DeVe, KyM en Trosser.
Als er Mokka op staat heb je meer kans dat ze fijn genoeg malen voor espresso. Geen roest op de maalstenen. Liefst een traploze verstelling onder de maalsteen.

Beetje hip uiterlijk is ook nooit weg :)
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Een snelle doet 40x per 7 gram. Een langzame gerust 300x per 7 gram. Hoe sneller je maalt hoe meer kracht je moet zetten. Maar bij de meeste fatsoenlijke merken zit je tussen de 40 en 120x draaien.

Dit geldt voor espressomaling. Hoe grover je maalt hoe sneller het gaat.
Laatst gewijzigd door Bluecold op di 28 sep 2010, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit

6
Is die Hario Skerton Grinder Handmaler iets? Blijf je met 39,95 wel binnen budget?

Waar te koop? Hoor ik je vragen; had je al eens gekeken bij het gedeelte webwinkels van deze (koffiepraat)site? ;)

Adios Sanne

Edit: Om eigen voorkeur niet uit te spreken/reclame te maken voor één specifieke webwinkel zal ik mister quality niet bij naam noemen... :shock:
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

7
De Skerton ben ik dus absoluut niet gecharmeerd van. Ik heb dat ding nooit gebruikt en kan dus ook geen commentaar geven op de maalkwaliteit. Maar de maalsteenophanging is een grapje. De zwengel is te dun en de maalsteenverstelling is echt belachelijk gecompliceerd.
Voor de helft van het geld en een beetje poetsen heb je een verreweg superieur apparaat, zij het een van 50 jaar oud.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit

10
Ik/we zijn op zoek naar een leuke oude handmaler van marktplaats. Dank voor je suggestie Sanne, maar deze post van de link van Bluecold deed 'm de das om:
After a year of 1-2 times daily use, the Hario Skerton has become thoroughly unreliable. It won't even grind well enough for drip. Too bad, it was less messy than a box grinder.

The metal burr shaft is only supported at the top by the molded plastic top. It has enlarged the hole in the plastic and the burr rocks as the handle is turned. The grinder churns out a lot of fines and chokes the coffee filter.

For its longevity, it really wasn't worth the money.
We zoeken nu een oudje in de buurt, daar even kijken of alles in orde is qua roest enn dan gewoon proberen. Niet zoveel te verliezen ook, dus waarom ook niet.

Bedankt voor alle tips!