fransg schreef: ma 25 mar 2024, 14:37
Uitstekend gezegd!
Mag wel in een ‘sticky’ bericht bovenaan
Nee, juist niet! We hebben meer thuisbranders nodig om ervaringen mee te delen en moeten ze niet afschrikken

. Commerciele branders hebben we inmiddels genoeg. Het nadeel is dat we daar niet zoveel van leren

.
Overigens vraag ik me wel eens af hoe branders zoals Brandzaak en Hoofdkwartier voor €18-22 incl. verzending deze bonen aan kunnen bieden. De winst zal ongetwijfeld zitten in de inkoop van groene bonen en lagere verzend- en verpakkingskosten. Pak voor het gemak een verrassingspakket 4x500g a €47 en trek daar €7 verzendkosten, €4 aan BTW, €3 aan koffiezakken, €15 aan groene bonen, €8 aan uurloon (15min) en €5 aan afschrijving, stroomkosten, pandhuur, marketing, website, cupping, evenementen etc. dan krijg je een aardig idee van de marge.
Het is geen eerlijke vergelijking want ik heb geen idee van de werkelijke kosten, maar ik hoop voor ze dat deze lager zijn. Het lijkt me niet de moeite waard om je bonen hier aan te bieden. Leuker alternatief is misschien om wat bonen onderling uit te wisselen tussen thuisbranders? Samen een groene boon uitzoeken en hetzelfde brandprofiel nastreven, of een zakje van 500g bonen ruilen en elkaar voorzien van feedback?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.