Molentje

1
Wie heeft er nog een leuk molentje staan? Sinds mijn oudste zoon uit huis is gegaan is er een traditie ontstaan, waarbij ieder kind dat uit huis gaat een espressoapparaat meekrijgt. En inmiddels is mijn oudste dochter aan de beurt. Ik heb via Marktplaats een mooi espessoapparaat gevonden (Expobar Brewtus), maar nu dus nog een molen. Mag simpel zijn (oude doser), maar liefst wel een beetje (heek erg) degelijk maalwerk en een mooie prijs natuurlijk. Op een oude fiets moet je het leren, maar er zijn grenzen. Wie neemt diep ontroerd afscheid van zijn of haar startersmolen?

Re: Molentje

2
Mijn voorlopige conclusie is dat er niet al te veel molentjes ongebruikt in de kast staan. Jammer! Intussen heb ik wat geboden op oude horeca molens (waaronder zelfs een Victoria Arduino Mythos one) via Troostwijk Auctions, helaas zonder succes. Met veilingkosten erbij wordt het al snel een vrij dure koop.

Op zich is het ook wel leuk om op die veilingsites te bieden. Het gebeurt allemaal in de laatste paar minuten. Ik win ook weleens wat kavels, maar de Horeca molens gaan toch wel voor forse prijzen weg. Afijn, the search continues.

5
Heren,

Dank voor de reacties. Een K10 is inderdaad geen molentje. Wel super mooi natuurlijk. En ik heb de indruk dat mijn dochter van de school van Han is. Haar voorkeur lijkt toch uit te gaan voor een 'dik hout molen', dit ondanks de nogal beperkte ruimte in een studentenhuis.

Volgens mij hebben we 'dik hout' nog niet gedefinieerd in dit forum. Ik begrijp het aldus dat er geen 'gearbox' tussen de motor en schijven zit, dat het mooi gemonteerd is en dat alles traploos heel precies instelbaar is. Ik kijk voorzichtig dus toch uit naar de overbodige Horeca molen hier of daar. En ik laat het jullie uiteraard weten als ik zomaar wat vind.

6
HeinK schreef: wo 03 apr 2024, 18:44 en dat alles traploos heel precies instelbaar is.
Dat is niet echt noodzakelijk als je een beetje doorkrijgt hoe je espresso maakt.

Zou je een half stapje grover willen malen, gebruik dan bijvoorbeeld een gram minder maalsel, had je net een fractie fijner gewild maal dan ietsje meer. Als het effect de gewenste doorloop is en een verrukkelijke smaak dankzij de keuze voor excellente bonen van een hele goeie brander, dan is het helemaal niet moeilijk met een maler die 'in stapjes' ingesteld wordt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
Mijn fiorenzato t80 staat al enige tijd niks te doen. Is dat iets? Flink bakbeest met een doser, dat wel. November 2022 nieuwe schijven gekregen. Voor dit mooie doel mag je m voor vijf tientjes ophalen :)
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

10
fransg schreef: wo 03 apr 2024, 19:19
HeinK schreef: wo 03 apr 2024, 18:44 en dat alles traploos heel precies instelbaar is.
Dat is niet echt noodzakelijk als je een beetje doorkrijgt hoe je espresso maakt.

Zou je een half stapje grover willen malen, gebruik dan bijvoorbeeld een gram minder maalsel, had je net een fractie fijner gewild maal dan ietsje meer. Als het effect de gewenste doorloop is en een verrukkelijke smaak dankzij de keuze voor excellente bonen van een hele goeie brander, dan is het helemaal niet moeilijk met een maler die 'in stapjes' ingesteld wordt.
Die kende ik nog niet! Maar het klinkt heel logisch. Een kind kan de was doen. Mijn kind dus ook, en daar is het voor bedoeld. Deze 'eis' laat ik dus vallen! Bedankt voor de tip.