Na lang te hebben meegelezen wil ik toch de stap maken naar wat kwalitatiefs.
Mijn reis is begonnen met een Bialetti Venus mokka pot en 3 jaar geleden een Delonghi Magnifica volautomaat.
Maar de smaak van de koffie is toch nog geen “horeca kwaliteit” espresso. Zelf drink ik alleen espresso en mijn vrouw drinkt voornamelijk lattes met een halve shot espresso.
Voor nu zal de focus hoofdzakelijk op mijn koffie wensen liggen. Voor mijn vrouw is gemak toch vooral van belang en opschuimen kan ook elektrisch l.

Qua maker ben ik er eigenlijk al uit en wil ik voor de Eureka Mignon Specialita gaan. Maar ik twijfel daarnaast hoofdzakelijk tussen de Bezzera Unica en de ECM Classika II, beiden zijn single boiler met PID (geen HX) maar hebben toch nog een stoompijpje.
Voor mijn espresso is natuurlijk een stabiele temperatuur van belang van daar de single boiler met PID voorkeur. Graag hoor ik ook jullie advies en mening. De Lelit Mara X (PID en HX, handig voor mijn vrouw, maar ik weet niet of ze het hele proces überhaupt te bewerkelijk vindt en dat een Jura beter voor haar is) en een ECM Botticelli II (eerst kijk voorkeuren beter leren kennen voordat ik een serieuze machine aanschaf) heb ik ook ik mijn overweeg meegenomen.
Heb ik nog factoren en/of aspecten over het hoofd gezien?