Re: 195 gr water in 20 sec. Is dat erg?

3
fransg schreef: Dat is onmogelijk, dan zou die exploderen of in elk geval zou het noodventiel al lang geleden open zijn gesprongen.
In een single boiler of tweeboiler systeem, zoals de Lelit Victoria van koffiebert, komt een koffieboiler wel degelijk de hele boiler onder pompdruk te staan. Meestal is de max circa 12 bar, waarna het expantieventiel open gaat.
koffiebert schreef: di 09 apr 2024, 14:59 Ik las op dit forum dat 60 gr in 10 sec een goed gemiddelde is.
Is dat gemiddeld bij alle andere mensen met een lelit victoria? Of zijn we appels met peren aan het vergelijken?
koffiebert schreef: di 09 apr 2024, 14:59 Hoe erg is dit nu, en kan ik daar iets aan doen?
Erg lijkt het me niet, er zijn tal van mensen die prima espresso's maken met de lelit victoria. Maar wat je er aan kunt doen is een restrictor/stuwtje plaatsen in de aanvoer. Of de sproeier/gliceur vervangen voor een kleiner exemplaar.
Laatst gewijzigd door Pti op di 09 apr 2024, 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.

8
Gouden tip lijkt te zijn om een ervaren iemand met je totaal pakket van machine, grinder en koffie te laten proberen om het te laten werken. Er gaat iets mis. Koffie in basis zou dat alles je die samen knijpt, deze net in de vorm blijft. Als het uit elkaar valt zit je in basis te grof.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

9
HanR schreef: di 09 apr 2024, 16:37 Je zoekt allerlei oorzaken in je machine, terwijl de oplossing hoogstwaarschijnlijk in je dosering en maalgraad ligt.
Klopt hoor. Ik ben al een heel stuk verder en in dit topic (nu eens) niet geklaagd over het resultaat. Oftewel, ik zoek geen oorzaak maar ben vooral benieuwd of dit juist is. Om daarmee stapje voor stapje alles te elimineren dat niet bij een gewoon zetproces hoort. Om dan eindelijk aan die 'stuurknoppen' te kunnen draaien zoals je ook al zegt: koffiebonen, maalgraad, hoeveelheden (en watertemp. ivm aanwezige PID).

NB, vandaag mn nieuwe Mignon Zero binnen en heel blij. Een flinke upgrade tov de Sage smartgrinder pro die ik eerst had. Daar hadden veel forumleden dus gelijk in.