Even voorstellen + tips maler

1
Hi! Ik ben al een tijdje actief hier (soms lees ik vooral haha) maar wilde me toch even voorstellen.

Ik ben Maud, woon in Rotterdam. Ooit ruim 12 jaar geleden begonnen met een sage (toen nog andere naam geloof ik), daarna een ECM Giotto tweedehands gekocht en Mazzer Electronic B.

Na een tijd sparen heb ik sinds een week een LM Linea Micra in mijn bezit, enorm blij mee!

Maar uiteraard komt het: Nu wil ik ook graag (heeft geen haast) de Mazzer upgraden. Ik had een Mignon Libra op het oog (vind GBW erg interessant) maar twijfel hier teveel over.

Gezien hier veel experts zitten: wat is volgens jullie een maler voor thuisgebruik die mooi aansluit op de LM? Budget €1000-1500.

Re: Even voorstellen + tips maler

2
Met een Micra is het zonde om een maler met 55mm te kopen want dan had je beter de ECM kunnen houden en in een betere maler investeren. De maler is vele malen belangrijker dan de machine. Daarnaast is de Micra van een dusdanig kaliber dat er een goede maler naast hoort. Ik zou zeggen minimaal 64mm en het liefst iets van een Eureka Atom als je een GOD maler wilt hebben of iets van een Lagom P64/Mazzer Philos als je wilt singledosen. Dan haal je ook echt uit de Micra wat mogelijk is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Even voorstellen + tips maler

3
Erik82 schreef: vr 17 mei 2024, 09:20 Met een Micra is het zonde om een maler met 55mm te kopen want dan had je beter de ECM kunnen houden en in een betere maler investeren. De maler is vele malen belangrijker dan de machine. Daarnaast is de Micra van een dusdanig kaliber dat er een goede maler naast hoort. Ik zou zeggen minimaal 64mm en het liefst iets van een Eureka Atom als je een GOD maler wilt hebben of iets van een Lagom P64/Mazzer Philos als je wilt singledosen. Dan haal je ook echt uit de Micra wat mogelijk is.
Ja precies daarom wil ik ook graag upgraden. Ik had de ECM kunnen houden maar onderhoud ging een paar honderd euro kosten en ik was echt toe aan mijn droom-machine. Ben me er van bewust dat een maler enorm belangrijk is. Heb daarin alleen nog te weinig kennis dus leek me dit forum een uitstekende plek om het te vragen. Dank voor je advies!

Re: Even voorstellen + tips maler

4
maudbrouns schreef: vr 17 mei 2024, 11:58
Erik82 schreef: vr 17 mei 2024, 09:20 Met een Micra is het zonde om een maler met 55mm te kopen want dan had je beter de ECM kunnen houden en in een betere maler investeren. De maler is vele malen belangrijker dan de machine. Daarnaast is de Micra van een dusdanig kaliber dat er een goede maler naast hoort. Ik zou zeggen minimaal 64mm en het liefst iets van een Eureka Atom als je een GOD maler wilt hebben of iets van een Lagom P64/Mazzer Philos als je wilt singledosen. Dan haal je ook echt uit de Micra wat mogelijk is.
Ja precies daarom wil ik ook graag upgraden. Ik had de ECM kunnen houden maar onderhoud ging een paar honderd euro kosten en ik was echt toe aan mijn droom-machine. Ben me er van bewust dat een maler enorm belangrijk is. Heb daarin alleen nog te weinig kennis dus leek me dit forum een uitstekende plek om het te vragen. Dank voor je advies!
Heel vet je LM Micra...staat ook nog steeds op mijn verlanglijst. Belangrijkste vraag is of je wilt single dosen of GOD. Die nieuwe Eureka Atom zien er wel strak uit maar zijn wel erg prijzig. De GOD heb je een paar goede die veel meer binnen je budget passen. idd voor 64mm of groter gaan dan. Timemore Sculptor 078S of Mazzer Philos etc zijn dan goede opties.

Hoe bevalt de Micra tot nu toe? Merk je veel verschil?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Even voorstellen + tips maler

5
Prijzig is maar relatief en €1500 voor een maler is helemaal niet gek als je al ruim 4K aan een espressomachine uit hebt gegeven. Bij een goede machine hoort een goede maler en dan zou ik de wat mindere merken als Sculptor en DF vooral links laten liggen.

Maar zoals je a aangaf is het eerst goed om te bepalen of je een GOD wilt of wilt singledosen. De Mazzer Philos is op dit moment onverslaanbaar voor thuisgebruik gezien de prijs en de features. En als je alleen van wat meer donkere branding houdt dan is de Niche Zero ook nog steeds een geweldige optie.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Even voorstellen + tips maler

6
mr Blanc schreef: vr 17 mei 2024, 12:14
maudbrouns schreef: vr 17 mei 2024, 11:58
Erik82 schreef: vr 17 mei 2024, 09:20 Met een Micra is het zonde om een maler met 55mm te kopen want dan had je beter de ECM kunnen houden en in een betere maler investeren. De maler is vele malen belangrijker dan de machine. Daarnaast is de Micra van een dusdanig kaliber dat er een goede maler naast hoort. Ik zou zeggen minimaal 64mm en het liefst iets van een Eureka Atom als je een GOD maler wilt hebben of iets van een Lagom P64/Mazzer Philos als je wilt singledosen. Dan haal je ook echt uit de Micra wat mogelijk is.
Ja precies daarom wil ik ook graag upgraden. Ik had de ECM kunnen houden maar onderhoud ging een paar honderd euro kosten en ik was echt toe aan mijn droom-machine. Ben me er van bewust dat een maler enorm belangrijk is. Heb daarin alleen nog te weinig kennis dus leek me dit forum een uitstekende plek om het te vragen. Dank voor je advies!
Heel vet je LM Micra...staat ook nog steeds op mijn verlanglijst. Belangrijkste vraag is of je wilt single dosen of GOD. Die nieuwe Eureka Atom zien er wel strak uit maar zijn wel erg prijzig. De GOD heb je een paar goede die veel meer binnen je budget passen. idd voor 64mm of groter gaan dan. Timemore Sculptor 078S of Mazzer Philos etc zijn dan goede opties.

Hoe bevalt de Micra tot nu toe? Merk je veel verschil?
Ja ik merk wel echt verschil! Sowieso in de output qua espresso (veel meer balans) maar ook in gemak en kleine details van de machine zelf. En misschien had ik met een mindere machine net zulke goede espresso kunnen maken, maar soms koop je dingen ook omdat je er een gevoel bij hebt, zoals ik al jaren bij LM.

Timemore Sculptor 078S is een hele goede optie. Collega van mij heeft deze en is er erg tevreden over. Mazzer ook interessant.

Moet goed nadenken of ik single dose of GBW wil, vind ik nog lastig… de GBW zijn best duur voor deze feature. De atom is al snel 1400,- of 1800,- voor 75 mm. Keuzes 😅

Re: Even voorstellen + tips maler

7
maudbrouns schreef: vr 17 mei 2024, 16:18 de GBW zijn best duur voor deze feature.
Het is een leuke feature maar als je de timer kan aanpassen en niet al te wild wisselt tussen bonen dan hoef je niet erg te tweaken aan de timer om de dosering goed te krijgen. Ook een voordeel: stel je per ongeluk iets grover in dan komt er ook iets meer maalsel in de ingestelde tijd, dat compenseert mekaar. En andersom.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino