Re: ecm cellini - druk niet goed / kortsluiting

11
Goed om te horen. Ja, die vacuum ventielen hebben regelmatig onderhoud nodig. Die gaan snel wat lekken en dat merk je als de cycle van het inschakelen van het verwarmingselement steeds korter wordt. Drukverlies is hoger dus is deze sneller op de ondergrens waarop de machine weer gaat verwarmen. Eigenlijk moet je dat ding 1-2 keer per jaar even demonteren en goed ontkalken en bij een beetje slijtage gewoon vervangen. Die dingen had ik er altijd wel eentje van op voorraad liggen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

13
Hij heeft ook de level sensors schoongemaakt en dat is meestal het euvel van een boiler die te vol zit. Het vacuum ventiel heeft daar inderdaad niks mee te maken maar is dus ook niet het enige wat is gedaan als oplossing. Lijkt me dus niks mis mee als de boel na wat OP gedaan heeft weer gewoon normaal werkt.

Het is dus alles behalve onvolledig omdat OP alles volledig juist heeft aangepakt en schoongemaakt en zelfs verder is gegaan dan dat. Ik denk dat je dat deel over het hoofd hebt gezien. Verbaast me dus helemaal niks dat het euvel daarmee opgelost is aangezien het veel vaker in een sensor zit dan in de elektronica. Mijn reactie was alleen maar op het sputteren wat nu minder is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

16
Hoezo, er za kalk aan de level sensor en boiler overvulde. Alles ontkalkt en werkt weer goed. Lijkt me vrij eenvoudig voor zover je dat op afstand kunt zeggen. Ik heb dit probleem ook meermaals gehad in de tijd dat ik zelf nog een E61 had en de oplossing was altijd zo simpel. Het moeilijker maken kan altijd nog als de machine weer moeilijk gaat doen.

17
Als je er geen verstand van hebt kun je beter je mond houden.
Doe ik ook als het over malers gaat.

Nog even over deze casus:
Volgens het verhaal werkt de autofill correct.
Deze stopt op het juiste moment.
Toch overstroomt de boiler.
En wel tijdens het backflushen/koffiezetten.
Als niet snapt waar het water vandaan komt, dan even terug naar de tekentafel.

18
Wat een ontzettend domme incompetente opmerking van je. Hoe kan het dan dat de problemen van OP opgelost zijn als ik er geen verstand van heb, plus ik heb meer dan voldoende E61's opgeknapt van de schroot om echt wel te snappen waar ik mee bezig ben. Als ik geen idee had waar ik het over had dan had ik ook geen antwoord gegeven.

Wellicht heb je er zelf geen verstand van want je loopt nu alleen maar te zeiken over niks terwijl door mijn toedoen de machine van OP weer gewoon goed werkt. Lezen is blijkbaar ook niet je sterkste punt want de boiler overvulde eerst wel en later niet meer na schoonmaken van de level sensor.

19
Erik82 schreef: zo 19 mei 2024, 17:15 Wat een ontzettend domme incompetente opmerking van je. Hoe kan het dan dat de problemen van OP opgelost zijn als ik er geen verstand van heb, plus ik heb meer dan voldoende E61's opgeknapt van de schroot en echt wel te snappen waar ik mee bezig ben.

Wellicht heb je er zelf geen verstand van want je loopt nu alleen maar te zeiken over niks terwijl door mijn toedoen de machine van OP weer gewoon goed werkt. Lezen is blijkbaar ook niet je sterkste punt want de boiler overvulde eerst wel en later niet meer na schoonmaken van de level sensor.
Je bedoelt het goedmoedig en humorvol maar het kán onaardig overkomen.

Geef gewoon ruiterlijk toe dat je het niet bij het rechte eind had en dat HanR nu eenmaal meer ervaring heeft in onderhoud.

Niemand zal jou daarom minder achten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

20
Deze was wel degelijk zoals bedoeld en geen spijt van. Dat was echt onder de gordel van HanR.

En waar heeft HanR dan gelijk? Als je dat aan kan tonen zal ik mijn excuses aanbieden. Degene met het probleem heeft nu een werkende machine zonder dat HanR er ook maar iets aan bij heeft gedragen. De tips die ik gaf hebben ervoor gezorgd dat de machine weer werkt.

HanR kan veel ervaring hebben maar ik snap net zo goed hoe een E61 werkt. Zo moeilijk is doe techniek niet als je een goed stel hersens en een technische achtergrond hebt ;) . De IT helpdesk op mijn werk heeft ook meer ervaring maar toch heb ik ze vaak genoeg moeten vertellen wat er mis was omdat ze het zelf aan het verkeerde eind hadden dus dat zegt niks.

En natuurlijk kan er nog iets mis zijn maar dat kan HanR op afstand net zo slecht inschatten als dat ik dat kan. Dan moet je veel meer gaan analyseren maar voorlopig lijkt het erop dat de boel weer werkt zoals hoort.