Re: Even voorstellen + tips maler

22
Tsjonge jonge.....deze toon stopt hier. Ben er klaar mee. Ik wil alleen maar leuke, informatieve, enerverende discussies hier voorbij zien komen waarin men elkaar het plezier gunt van het ontdekken van deze hobby door koffie, daar hoort geen afvallen van elkaars ontdekkingstocht bij. Men komt hier om beetje hulp te vragen of om te helpen op een vriendelijke manier. Als dat op een denegrerende manier gebeurt om wat voor reden dan ook is dat vanaf nu afgelopen want ik ga dan maar voor het eerst in al die jaren daarop modereren. Daar is geen plek voor hier in mijn beleving hoe aardig ik iemand ook vind. Ik ga nu handelen vanuit het perspectief van ons forum voor en door gebruikers.

Ik stel graag het volgende voor aan een ieder hier : denk graag even na voordat je op verzenden drukt. Lees je bericht nog een keer. Ik wil niet zo modereren maar als het niet anders kan...

Dit is hoe ik het zie. Alle leden mogen natuurlijk ook een poll opzetten of ze dan mij als mod liever zien gaan als jullie het niet met mij eens zijn. Ik kan namelijk niet de moderator zijn van dit forum als de leden mijn standpunt hierin anders zien en ik accepteer het als ik moet wijken.

op een gezellig informatief forum!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

25
Be the person who cares. Be the person who makes an effort, who loves without hesitation. Be the person who makes people feel seen. There is nothing stronger than someone who continues to stay soft in a world that hasn’t always been kind to them

Make love, not war. Er is al genoeg ellende in de wereld
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

27
maudbrouns schreef: ma 20 mei 2024, 07:39 Hi allemaal,
Dit was totaal niet mijn bedoeling toen ik dit topic opende. Laat het voor nu maar even, ik ga zelf meer op onderzoek uit en laat dit forum even voor wat het is. Ik kwam hier niet om onrust te zaaien. Dank voor jullie reacties, ik neem het mee :)
Jij hebt niets verkeerd gedaan hoor!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

28
maudbrouns schreef:Hi allemaal,
Dit was totaal niet mijn bedoeling toen ik dit topic opende. Laat het voor nu maar even, ik ga zelf meer op onderzoek uit en laat dit forum even voor wat het is. Ik kwam hier niet om onrust te zaaien. Dank voor jullie reacties, ik neem het mee :)
Dat weet ik. Je bent meer dan welkom hoor, we helpen je graag met jouw vragen.
Afbeelding
Ik hoop dat je dat blijft doen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

29
Hi Moudbrauns,

Platte tekst platte tekst, ik zou zittend op de pot aan mijn vrouw per whattsapp kunnen vragen of ik straks ofwel wit ofwel bruin brood moet kopen. 4 apps later en mogelijk kaboum
Afbeelding
.

Maar heb je vragen over molens mee zitten lezen (niet op de pottie).

Die EK 43 is een iconische molen, trekt mij ook aan, maar voor thuisgebruikvraag ik mij af. Zie hiervoor bijgaande James Hoffman youtube link. Ik zou voor een Subtielere gaan. Budget is een denk wel een belangrijke. Ik heb een horecabakbeest, de Eureka Olmypus HS die met de dubbelloops gebruik. voor als ik meerdere latte's maak. Die bevalt mij voor dag doel nog steeds goed. Voor mijn eigen espresso's (vrouw drinkt dat niet) gebruik de Etzmax medium GBW. Heb deze al een paar jaar en ben er nog steeds lyrisch over. Qua maalsel en puckprep en die molens heb ik al wat eerder meer gepost. Maar je moet dan diep in de buidel tasten en hoe vol is je buidel en hoe diep wil je daarin grabbelen?

Ik heb eens het maalsel van een zeer betaalbare Eureka type... XL (ik weet niet meer welke) gezien en geproefd en was daarvan best wel onder de indruk.

Ja, en als je wil singledosen dan zou je denk ik richting Niche kunnen gaan. Keuzes, keuzes, keuzes. Als je denkt sodeju wat moet ik nu doen, dan zou je een moeten proberen bij een forumlid langs te gaan om te zien hoe zo'n apparaat het doet c.a
Of je gaat eens naar een goede verkoper en vraag daar eea na.

Succes met je speurtocht

Oh ja

https://youtu.be/ROBoq7kYuNE?si=_2Ez-yD9-ue_Bjc-

Afbeelding

30
EK43 skippen, leuk voor filterkoffie en unimodaal espresso met light roast maar ook hit or miss daardoor. Het is dus best een opgave om daar een goede espresso uit te trekken. Het is of heel goed of niet.

Je kunt ook doen zoals ik....

Een df64v met SSP (met multi purpose schijven erin) en de Eureka XL ernaast. Heerlijke combi en ja het kan altijd beter.
Er zijn mensen die perfectionistisch zijn en altijd beter zoeken, dat hoeft echt niet voor geweldige espresso. En waar hebben we het over? Een Eureka XL kost je ~700 Euro. Dan zit je echt wel in het segment waarvan je kan zeggen dat een slechte espresso niet aan de maler ligt. 65mm schijven en zeer weinig retentie! Die XL gaat echt wel kwaliteit leveren en ik denk veel meer comfort dan de EK43. EK43 is van origine ook geen koffiemaler maar een kruidenmaler. Zo is die in de markt gezet. Het komt door Matt Perger dat die nu voor koffie wordt ingezet.