Vraagje over filterkoffie

1
Ik heb me begeven aan de filterkoffie. Ben nu twee dagen aan het klooien met de hario switch en ik ben echt helemaal verkocht. 🤣😅
Ik vind het wel fijn voor erbij na espresso. Gewoon even wat licht.

Dit voor mij totaal onbekend terrein dus misschien wat stomme vragen.

Hoe zit het met rusttijden voor koffie op de filter is dat hetzelfde als voor espresso of maakt dat niet zo heel veel uit?
Ik ben nu aan het oefenen met een medium roast Nicaraguaanse bonen wat eigenlijk meer voor espresso is bedoeld. Maar ik vind het zeker niet ondrinkbaar ook voor filter. Ik heb spicekicks net in huis maar die zijn twee dagen geleden gebrand kan ik dat gewoon gebruiken voor filter?

Hoe weet je of je fijner of grovere maling moet hebben. Ik heb nu geheel willekeurig maar wat gedaan. Hij stond rond 20 voor espresso met de df maler. Heb wat geprobeerd tussen 30 - 35 en waar ik bij espresso proefondervindelijk ga tunen met de maling heb ik nu werkelijk geen idee naar wat ik moet zoeken. Is het bitter? Nee. Zuur? Ook niet. Mijn referentie met espresso gaat volgens mij hier niet zo goed op. Slap? Ietsje maar ja dat is filterkoffie toch ook een beetje?

Ik zoek nog naar een goeie gooseneck kettle en tips hierbij zijn ook zeker welkom.

Ik gebruik nu de hybride recept van the coffee chronicler omdat het gewoon zo makkelijk is en je het bijna niet kan verpesten.

https://youtu.be/68ZOXrXbVHc?si=jgLFXTUxSyV_Zr7K
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

Re: Vraagje over filterkoffie

2
Leuk om te experimenteren.

Als ik het goed heb bestaan er geen espresso bonen.
Espresso is een zetmethode, geen koffieboon.

Voor filterkoffie trek ik me wat minder aan van de rusttijd, na het branden (als je dat bedoeld).
Co2 kan bij filter prima ontsnappen, in tegenstelling tot espresso.
Rustig de koffie laten bloomen en lekker even laten borrelen, voordat je echt gaat opschenken...

Het voordeel van snel starten met drinken is dat je de ontwikkeling van de boontjes goed kunt volgen.
Ook bij filter bepaal ik de instelling van de maler aan de hand van de smaak, wat je al aangeeft.
Als ik hem iets te slap vind, voeg ik een grammetje ofzo koffie toe, totdat het mondgevoel helemaal goed is.

Een gooseneck is niet nodig, maar wel handig.
Ik heb er ooit een van €30 gekocht, die nu dienst doet op de camping en die beviel prima.
Je kunt het ook een kans geven....
Succes.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

3
Haha misschien heb ik het niet zo goed verwoord allemaal in mijn half gebrekkige straattaal 🤭

Espresso is uiteraard een zet methode. Espresso bonen bestaan in de zin dat de brander een indicatie geeft hoe er is gebrand en voor welke zet methode ze dat meer geschikt vinden. Meestal zijn espresso bonen wat verder ontwikkeld in de brander.
Zo heb je ook bonen voor filter. Kortom een stijl van de betreffende brander en voor welke zet methode ze dat het meest geschikt vinden. Geen absolute richtlijn natuurlijk maar volgens mij spreekt het voor zich wat de bedoeling is.

Hier een voorbeeld van een brander die dat hanteert.
https://ripsnorter.nl/products/james-gonzales-washed

Ik heb net de eerste zak spicekick open. Een Ethiopische met als het goed is veel fruit. Eerste kop koffie smaakt niet slecht maar ik zoek meer sprankelende aciditeit.
Ik gebruik nu 20 gram koffie in de recept en dat lijkt mij al best veel.

De gooseneck wil ik erbij hebben voor andere recepten wat anders niet gaat werken met een simpel waterkoker.
* DLC Espresso burrs

4
Nu een tweede poging met de spicekix en de roer een beetje omgegooid.

Maler stand een flinke stap grover naar 45. Als ik zo een grote stap had gezet in espresso range dan had de koffie ondrinkbaar geworden. Dosering verminderd naar 15 gram koffie maar wel nog hetzelfde ratio van 1:16.
Dit zou als het goed is meer aciditeit moeten geven dacht ik althans daarin verwacht ik een drastische verschil.

Ik heb meer smaak eruit gewoon meer zoet maar ook meer aciditeit en heb daarvoor ietsje ingeleverd in body maar ervaar dat niet als hinderlijk. Drastisch meer aciditeit heb ik bij verre niet gekregen maar lijkt wel een stap de goeie richting.
Inmiddels dat ik dit schrijf en even tussendoor wat afleiding is de koffie flink afgekoeld en komen de smaak nuances nog beter naar voren en dit was best lekker eigenlijk.

Ik probeer te bedenken in welke richting ik dit nog kan verbeteren.
* DLC Espresso burrs

5
Voor filter gebruik ik meestal een ratio van 1:16 (30 gr bonen op 500 gr koffie).
Daar zit je aardig in de buurt, dus.

Advies is om 1 variabele tegelijk te veranderen.
Je wilt meer fruit, dan wat grover malen, net zo lang, totdat je tevreden bent.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

6
GuidovW schreef: vr 12 jul 2024, 23:31 Voor filter gebruik ik meestal een ratio van 1:16 (30 gr bonen op 500 gr koffie).

Even uit nieuwsgierigheid want ik zag zo een recept met 30 gram eerder ergens anders staan.

Waarom brouw je een halve liter koffie? Voor meerdere personen dan denk ik?
* DLC Espresso burrs

7
Hk87 schreef: vr 12 jul 2024, 23:42
GuidovW schreef: vr 12 jul 2024, 23:31 Voor filter gebruik ik meestal een ratio van 1:16 (30 gr bonen op 500 gr koffie).

Even uit nieuwsgierigheid want ik zag zo een recept met 30 gram eerder ergens anders staan.

Waarom brouw je een halve liter koffie? Voor meerdere personen dan denk ik?

Klopt.
Met z’n tweeën is een halve liter zo weg.
Dat zijn 2 kleine kopjes p.p.
Gr, Guido

8
Heeft er iemand een maler met variabele RPM die gebruikt wordt voor filter koffie en die er iets over kan vertellen? Proef je daarin verschillen bijvoorbeeld?

Ik probeer te experimenteren in hoe verre het uitmaakt maar wordt er voorlopig niet veel wijzer van.
* DLC Espresso burrs