Ik weet het niet meer 😩

1
Ik ben al tijden aan het zoeken en proberen maar kan geen lekkere koffie maken 😕
Heb de v60 in huis gehad, heb een moka potje, heb een pistonmachine geprobeerd, tussendoor steeds maar weer de Nespresso gebruikt maar dat is het toch ook niet
Ik heb nu een filterkoffie apparaat en nog steeds geen lekkere koffie
Hou precies de hoeveelheden aan maar het smaakt gewoon niet lekker
Als ik het moka potje gebruik en ik doe daar opgeschuimde melk bij heb ik een heerlijke cappuccino
Maar ik wil ook gewone koffie drinken met een beetje koffiemelk en dan is hij veel te sterk
Dat zelfde probleem heb ik met de pistonmachine
Wie heeft de ultieme tip voor mij om gewoon een lekker kopje koffie te krijgen ?

Re: Ik weet het niet meer 😩

2
eagle schreef: wo 07 aug 2024, 10:16 Ik ben al tijden aan het zoeken en proberen maar kan geen lekkere koffie maken 😕
Heb de v60 in huis gehad, heb een moka potje, heb een pistonmachine geprobeerd, tussendoor steeds maar weer de Nespresso gebruikt maar dat is het toch ook niet
Ik heb nu een filterkoffie apparaat en nog steeds geen lekkere koffie
Hou precies de hoeveelheden aan maar het smaakt gewoon niet lekker
Als ik het moka potje gebruik en ik doe daar opgeschuimde melk bij heb ik een heerlijke cappuccino
Maar ik wil ook gewone koffie drinken met een beetje koffiemelk en dan is hij veel te sterk
Dat zelfde probleem heb ik met de pistonmachine
Wie heeft de ultieme tip voor mij om gewoon een lekker kopje koffie te krijgen ?
Je geeft veels te weinig informatie...

Ten eerste, welke bonen gebruik je, waar gebrand, door wie, op welke datum?

Welke koffiemaler gebruik je exact?

Welke 'pistonmachine' probeerde je precies? En welk filterbakje, hoeveel gram ging daarin, in hoeveel seconden kreeg je 30g espresso?

etc etc

Zonder informatie is het een gokspel ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
[/quote]

Je geeft veels te weinig informatie...

Ten eerste, welke bonen gebruik je, waar gebrand, door wie, op welke datum?

Welke koffiemaler gebruik je exact?

Welke 'pistonmachine' probeerde je precies? En welk filterbakje, hoeveel gram ging daarin, in hoeveel seconden kreeg je 30g espresso?

etc etc

Zonder informatie is het een gokspel ;-)
[/quote]

Ik gebruik geen koffiemolen maar koop gemalen koffie.
Heb Illy geprobeerd en heb nu Café Intencion
In het moka potje had ik de Illy koffie, filter tot de rand met koffie, water tot ventiel, eerst water in waterkoker daarna in potje op het vuur, bij pruttelen eraf halen en onderkant koelen
Qua zetten vind ik dit wel een fijne, rustgevende methode
Bij de pistonmachine zelfde koffie, filter vullen, aandrukken en dan zetten
De machine die ik had was de LunaSea’s
V60 volgens aanwijzingen op internet gedaan, uit mijn hoofd iets van 15 gram koffie op 250 water
Ook een fijne methode om te zetten op zich
Nu in het filterkoffie apparaat 1 schepje koffie op 1 kopje koffie
Dacht dat met een apparaat weinig mis kon omdat het ingooien en klaar is maar dat blijkt toch ook niet zo te zijn

Re: Ik weet het niet meer [emoji30]

4
Ik denk dat je met het gebruik van het woord ‘koffiemelk’ een primeur hebt op koffiepraat.
Als je ‘gewoon’ een kopje koffie wenst, met een wolkje koffiemelk, dan zou ik met een filterapparaat gaan experimenteren. Gevoelsmatig sluit dat het best aan bij jouw favoriete drankje.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

5
omeCoffee schreef: wo 07 aug 2024, 13:12 Ik denk dat je met het gebruik van het woord ‘koffiemelk’ een primeur hebt op koffiepraat.
Als je ‘gewoon’ een kopje koffie wenst, met een wolkje koffiemelk, dan zou ik met een filterapparaat gaan experimenteren. Gevoelsmatig sluit dat het best aan bij jouw favoriete drankje.
Altijd leuk om een primeur te hebben 🤣
Een gewoon kopje koffie met een wolkje melk is inderdaad wat ik wens 🙂
Maar af en toe een cappuccino vind ik ook lekker, dus het liefst zou ik beide willen.

6
eagle schreef: wo 07 aug 2024, 14:04
omeCoffee schreef: wo 07 aug 2024, 13:12 Ik denk dat je met het gebruik van het woord ‘koffiemelk’ een primeur hebt op koffiepraat.
Altijd leuk om een primeur te hebben 🤣
Een gewoon kopje koffie met een wolkje melk is inderdaad wat ik wens 🙂
Maar af en toe een cappuccino vind ik ook lekker, dus het liefst zou ik beide willen.
De cap heb je kennelijk in orde, je geeft aan dat die prima smaakt. Ik zou me bij de mokkapot houden, en voor de gewone koffie (zonder opgeschuimde melk) aanvullen met kokend water. Je moet experimenteren met de hoeveelheid, ik dacht me te herinneren dat 2x de hoeveelheid water t.o.v. de koffie een goed startpunt is. Dus 60ml aanvullen met 120ml water voor totaal 180.

Heren koffiepraters excuses voor het gebruik van volumes, ik ga er van uit dat Eagle geen koffieweegschaal heeft zoals wij mafkezen die wel hebben.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

7
[/quote]
De cap heb je kennelijk in orde, je geeft aan dat die prima smaakt. Ik zou me bij de mokkapot houden, en voor de gewone koffie (zonder opgeschuimde melk) aanvullen met kokend water. Je moet experimenteren met de hoeveelheid, ik dacht me te herinneren dat 2x de hoeveelheid water t.o.v. de koffie een goed startpunt is. Dus 60ml aanvullen met 120ml water voor totaal 180.

Heren koffiepraters excuses voor het gebruik van volumes, ik ga er van uit dat Eagle geen koffieweegschaal heeft zoals wij mafkezen die wel hebben.
[/quote]

De cappuccino smaakt inderdaad goed 🙂
Ik ga het eens proberen, aanvullen met kokend water, moet dat water er meteen na het koken bij of eerst een beetje laten afkoelen ?
Ik heb inderdaad geen koffieweegschaal, bij de Moka vul ik gewoon tot de rand
Zou de koffie lekkerder smaken als ik wel afweeg ?

8
Met ingekochte gemalen (ik vermoed) supermarkt koffie ga je zowiezo in een espresso machine nooit een goede "bak koffie" zetten.

De basis van een echte goede bak koffie zit hem in het afwegen (en eigenlijk ook bij het gebruik van verse koffie, maar daar is voor jouw doel omheen te werken)

Ik heb hier ooit eens de tip gekregen om van Douwe Egberts de Delicaat rond koffie te proberen en voor een filter - koffie smaakte deze heel prima.

Het mokapotje heb ik hier nooit mee geprobeerd.

Misschien is een Aeropress iets voor je? Makkelijk en snel aan te leren en te gebruiken.

Maar! Begin met een simpele weegschaal en zoek dan eens naar wat verhoudingen online ( ... gram gemalen koffie vs ... water). Dit gaat je ook helpen in betere koffie zetten met je mokapotje.

Succes!
Coffee, sleep, Coffee, repeat

9
eagle schreef: wo 07 aug 2024, 14:38 Zou de koffie lekkerder smaken als ik wel afweeg ?
Nee, was dat maar waar. Met een weegschaal kun je bewaken dat je elke keer hetzelfde blijft doen en dat je met de experimenten exact weet wat je doet. "Oh, 120 gram werkt niet? Dan de volgende keer 140 gram..."
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

10
Dan ga ik maar een weegschaal gebruiken en dan misschien maar even de verhoudingen opschrijven tot ik de juiste heb gevonden
Verse bonen zelf maken wilde ik pas gaan doen als ik eindelijk een goede kop koffie had gekregen
Nu gooi ik nog veel weg omdat het niet echt lekker is en dat vind ik zonde van verse, duurdere bonen 😬