Opzoek naar een bonenmaler voor mid tot high end segment. Wat zijn mijn keuzes?

1
Als jer ervan uitgaat dat een prijs rond de €2000 echt high-end is en een stap te ver gaat, ben ik op zoek naar een bonenmaler in het midden- tot high-end segment. Mijn budget ligt rond de €1000-1100. Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en ben uitgekomen op de Eureka Atom 75 en de Mazzer Philos. Beide malers hebben verschillende eigenschappen: de Philos is meer gericht op single dosing, terwijl de Eureka Atom 75 ook geschikt is voor single dosing met een bellow. Ik twijfel echter of dit bij de Atom 75 net zo goed werkt.

Momenteel gebruik ik de Eureka Mignon Specialita, maar deze maler gebruik ik suboptimaal door ermee te single dosen. Voor mijn manier van werken lijkt de Philos beter geschikt, maar ik twijfel nog over het verschil in maalschijf-grootte. Hoeveel invloed heeft dit op de kwaliteit en smaak van de gemalen bonen en de uiteindelijke espresso? En hoe kan ik de smaakbeleving maximaliseren? De philos heeft 64mm maalschijven, bij de Eureka Atom 75 zijn de maalschijven 75mm.

De Mazzer Philos is bovendien een nieuwere maler, wat waarschijnlijk betekent dat ik de volle prijs zou moeten betalen, de nieuwprijs van de Philos is €1100. De Eureka Atom 75 is daarentegen tweedehands te vinden voor prijzen tussen de €600-800, wat financieel aantrekkelijker is.

Ik hoor graag of andere leden nog verdere suggesties hebben.

Ter referentie, dit is mijn huidige setup :)
Afbeelding

Re: Opzoek naar een bonenmaler voor mid tot high end segment. Wat zijn mijn keuzes?

3
De Atom75 is wel een top on-demand maler, maar zou ik niet nemen als je toch van plan bent om te experimenteren met single dosing.

Qua prijzen zit je met de Atom75 wel zo'n beetje aan de top van de on-demand malers (misschien nog een EK43, E80 of Ditting ofzo, maar dat zijn meer horeca malers). Qua single dosing malers zit je dan pas een beetje rond de medium-range, een Weber Key, Lagom P64 etc. zitten al iets boven dat budget.

De GBW malers zitten daar gemiddeld ook iets boven gok ik (rond de 1500).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.