Gagganau CM250130 Maakt zoemend/motor geluid en dan in storing

1
Beste allen,

Ik heb sinds vanochtend een probleem met mijn koffiemachine.

Als je de machine aan doet begint er gelijk een motortje te draaien of iets (zoemend geluid). Dit geluid gaat echter lang door en na 5 sec gaat de machine in storing.

Ik krijg geen foutmelding maar dat ik moet bellen naar Gagganau. De machine maakte altijd geluid bij het opstarten (ivm het bewegen van de zetgroep) maar dit geluid klinkt lichter.

Ik heb de machine open gemaakt en dacht aan de aandrijving van de zetgroep. Als ik echter probeer te achterhalen waar het geluid vandaan komt (weet het niet 100% zeker) lijkt het van de motor van de waterpomp te komen (het motortje boven de aandrijving van de zetgroep). Daarnaast kan ik de aandrijving van de zetgroep ook niet met de hand draaien. De zetgroep beweegt vrij.

Is dit logisch dat de pomp wellicht kapot is? of zoek ik het in een verkeerde hoek? Heeft iemand een idee wat als eerste ‘aangestuurd’ wordt bij zo’n machine (zelfde als Bosch en Siemens volgens mij)??

Iedere tip is welkom. Alvast veel dank


Mvg, Frank

Re: Gagganau CM250130 Maakt zoemend/motor geluid en dan in storing

2
Hoi Frank,

Je geeft een vrij algemene beschrijving van het probleem. Het zou dan echt alles kunnen zijn. Wellicht is het goed om een filmpje hier te plaatsen. Zo hebben wij ook 'beeld en geluid'. Bij het filmen de machine eerst uitzetten, film starten en machine aanzetten.

Bij het aanzetten van de machine zal de machine eerst opwarmen, waarna de zetgroep/aandrijving in beweging komt om te spoelen. Echter, voordat de machina gaat opwarmen zal de machine eerst controleren of alle componenten met elkaar zijn verbonden. Dus als de aandrijfmotor defect is, dan kun je dus een dergelijke melding krijgen.

Dat je de aandrijfmotor niet kunt bewegen is heel normaal. In de aandrijving zitten 3 tandwielen die verbonden zijn met de motor. Hierdoor kan alleen de motor van de aandrijving de tandwielen laten bewegen.

Gr.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!

Re: Gagganau CM250130 Maakt zoemend/motor geluid en dan in storing

3
Beste Koffielaw,

Dank voor de reactie. Ik begrijp je reactie en de terechte opmerking! Ik had ook een filmpje gemaakt, maar het was mij niet gelukt om deze te uploaden.

Heb je enig idee welke component als eerste getest wordt? Dit is denk ik nl ook de unit die kapot is… zodra het apparaat wordt aangezet begint het geluid. Als ik voel met mijn hand dan voel ik de meeste vibratie op de motor van de pomp. Had trouwens ook wat minder wateropbrengst de laatste weken en dacht dat reinigen dit zou oplossen. Moet bekennen dat dat niet het geval is geweest.

Ik kan vanavond nogmaals proberen om een filmpje te uploaden of weet iemand welk component getest wordt en in welke volgorde??

Gr, Frank

Re: Gagganau CM250130 Maakt zoemend/motor geluid en dan in storing

4
Ik doe het even uit mijn hoofd. Het is namelijk al weer een enige tijd geleden dat ik aan een oude Gaggenau heb gewerkt. Als het klopt wordt eerst gecontroleerd of de zetgroep is geplaatst, vervolgens wordt gecontroleerd of de lekbak erin zit. Als dat het geval is, gaat de machine opwarmen. Daarna komt de zetgroep in beweging.

Probeer eerst de lekbak en de zetgroep uit de machine te halen. Als het klopt wordt dan aangegeven dat het deurtje dicht moet (ofzo). Vervolgens doe je de zetgroep erin. Daarna zal de machine aangeven dat de lekbak wordt vermist. Dus lekbak erin doen. De machine gaat dan opwarmen. Bij jou dus niet. De vraag is dan wanneer je gezoem hoor en de machine in storing valt. Een filmpje zou wel handig zijn :)

Gr.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!

Re: Gagganau CM250130 Maakt zoemend/motor geluid en dan in storing

6
Prima filmpje!

Wat je hoort is het keramisch ventiel. In het ventiel zitten twee schakelaars. Ik vermoed dat de kop van 1 schakelaar is afgebroken. Hierdoor blijft de motor van het keramisch ventiel 'zoeken' naar de basispositie. Die positie wordt kennelijk niet gevonden en valt de machine in storing.

Oplossing:

1. Je kunt het keramisch ventiel open maken en 1 schakelaar of beide schakelaars vervangen (moet wel gesoldeerd worden). Dat is de goedkoopste oplossing.
2. of je kunt het keramisch ventiel vervangen. Een keramisch ventiel kost (uit mijn hoofd) circa 120-150 euro.

Gr.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!