Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6371
En vandaag maar weer eens drie broden bakken. Qua samenstelling is het een zooitje want de nieuwe meelbestelling is nog niet binnen en nu heb ik alle restjes bij elkaar gedaan. Smaken zal het wel, maar of het goed rijst en of het goed aan elkaar blijft zitten?
Dat weten we straks.
Ik zie dat ik het ruitje van de oven ook wel eens mag schoonmaken. Ze zien er goed gerezen uit. Straks snijden. En weer bijna een half uur later:
Lekker stevig brood. Het is dus gelukt met dat zooitje meel.
Laatst gewijzigd door Dirk Jan op di 13 aug 2024, 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6376
Er zijn wel recepten van. Maar ik doe heteen beetje uit de losse pols. Er gaat veel verse basilicum door, die ik in oude olijfolieblikken had gezaaid. Verder wat tenen knoflook, pijnboompitten, parmezaanse kaas, beetje zout en veel olijfolie. Moet eigenlijk in een vijzel gemaakt worden. Maar omdat ik in een keer vrij veel maak gebruik ik een oude hand vleesmolen met een uitloop met kleine gaatjes. Daar draai ik alles door heen. Tijdens het maken proef ik en pas hoeveelheden dan nog aan. Zo doe ik het.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

6380
Dit topic heeft me over de streep geholpen om na ruim 10 jaar weer eens een zuurdesem aan te zwieren en zelf brood te bakken. Het is een zuurdesembrood met rogge en zonnebloempitten geworden naar dit recept. Je gebruikt zowel desem voor de structuur en smaak als een klein beetje gist voor de snelheid, anders duurt het rijzen zo verschrikkelijk lang. De volgende keer snijd ik hem wat dieper en schuiner in om een rustiek "oor" te krijgen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino