Is mijn IMS nou stuk?

1
Ben ik nou gek of is mijn IMS Filterbakje stuk. Ik heb zo'n 4-5 jaar geleden een IMS Filterbakje gekocht van 18g. Geen idee welk type, maar des tijds werd IMS en VST als de gouden standaard beschouwd. Ik had een maand geleden de Pullman 876 17-19g basket gehaald, want deze kwam het beste uit de test uit de "goedkopere" filterbakjes. Ik begrijp dat de Pullman meer gaatjes heeft, waardoor een betere extractie yield. Om eerlijk te zijn heb ik eigenlijk nooit echt tevreden geweest met mijn IMS bakje, maar nooit de moeite gedaan om het te vervangen. Heb het maar geaccepteerd en dacht dat het aan de MaraX lag... Ik had dit probleem overigens niet bij de Gaggia Classic (mijn vorige apparaat), maar daar gebruikte ik ook een ander filterbakje. Het vreemde is dat ik veel meer last heb van channeling met mijn IMS bakje en in mijn Pullman bakje stroomt de espresso er veel beter en mooier eruit. Geen last van channeling. Qua smaakbeleving merk ik ook een stuk betere espresso, minder zuurheid en minder zwakheid.

Is mijn IMS filterbakje al deze tijd de zwakste schakel?

Re: Is mijn IMS nou stuk?

2
Zegt niks dat je meer channeling hebt. Kan ook aan de maler liggen, de bonen of jouw puckprep. Ieder filterbakje heeft wel zijn eigen karakter.
Basic bakjes vragen over het algemeen minder secure puck prep dan bijvoorbeeld een VST bakje. Kortom, er is niet veel zinnigs over te zeggen want ieder advies is speculeren behalve dat jij nu tevreden bent met het Pullman bakje. En daar gaat het ook om.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Is mijn IMS nou stuk?

3
bobbee schreef: za 14 sep 2024, 11:52 Zegt niks dat je meer channeling hebt. Kan ook aan de maler liggen, de bonen of jouw puckprep. Ieder filterbakje heeft wel zijn eigen karakter.
Basic bakjes vragen over het algemeen minder secure puck prep dan bijvoorbeeld een VST bakje. Kortom, er is niet veel zinnigs over te zeggen want ieder advies is speculeren behalve dat jij nu tevreden bent met het Pullman bakje. En daar gaat het ook om.
Maler is zeker niet slecht, namelijk de Specialita, maar een maand geleden naar de Mazer Philos geupgrade.

Puck prep zou ik zeggen vrij goed. Ik neem goed mijn tijd. RDT, wdt en een spring tamper. Beide molens malen erg consistent. Met mij. Nieuwe bakje ben ik erg tevreden over de kwaliteit van de espresso. Ik zou durven te zeggen dat ik wel het peak heb bereikt wat ik kan bereiken van mijn machine. Ik heb hoogste punt bereikt van tevredenheid om eerlijk te zijn.

Re: Is mijn IMS nou stuk?

5
Ik heb alledrie de gangbare merken geprobeerd en ik zou zonder bewijs data zeggen dat de Pullman vergevingsgezinder is van de VST en IMS. Ondanks dat Londonium is gekoppeld aan IMS. VST heeft een marginaal langere doorlooptijd

Nogmaals, op basis van mijn subjectieve herinnering zonder data.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™