de zoektocht naar de ideale boon

1
Hey allen,

Ben inmiddels een weekje verder in de hele koffie scene. Inmiddels al geswitched van mijn lokale bonenboer naar simon levelt. Dit omdat ik hiermee hoop enigzins een richting op te kunnen gaan.

Na de eerste keer in Haarlem, Barista blend meegekregen. Was het helaas niet, te bitter(vooral de crema), weinig uitgesproken tonen en geen "feestje" in de mond. In de afdronk neigde ik al snel naar een beetje melk of wat anders.

Dus maar op naar de medium roast. Direct maar een single origin gepakt om te variabelen te minimaliseren, Gayo blue mountain Indonesië BIO. Lekker, veel interessantere smaken, voor mij een perfecte boon voor de cappucino.

Tegen beter weten in direct doorgestapt naar ook een light roast(werd mij afgeraden omdat het niet de "verwachte" smaak koffie is) Huila pitalito, erg smakelijk. Heerlijk pepermunt achtige smaak, interessant zuurtje maar vooral het genot in de afdronk! Heerlijk, in de ochtend in de mond krijg je spijt van het drinken wat je erna drinkt.

Heeft iemand een interessante bonenboer in Noord holland(kop) of een interessante boon. Hoor het graag!

Re: de zoektocht naar de ideale boon

3
Tea and beans in Schagen...

Ik heb ook het idee dat simon niet "de bom" is. Merk dat zij bijvoorbeeld geen branddata op de zak hebben waardoor je nog net niets weet.
Maar ik heb nu tenminste een gezonde crema op de espresso haha.

We hebben hier ook vitellicoffee in de buurt, hebben goede prijzen EN branddata op de bonen!


fransg schreef: za 14 sep 2024, 19:41 “ Inmiddels al geswitched van mijn lokale bonenboer naar simon levelt”

Wie was de lokale koffieboer?

Levelt vind ik pruts

😊

Re: de zoektocht naar de ideale boon

4
Tbonen schreef: za 14 sep 2024, 19:37 Hey allen,

Ben inmiddels een weekje verder in de hele koffie scene. Inmiddels al geswitched van mijn lokale bonenboer naar simon levelt. Dit omdat ik hiermee hoop enigzins een richting op te kunnen gaan.

Na de eerste keer in Haarlem, Barista blend meegekregen. Was het helaas niet, te bitter(vooral de crema), weinig uitgesproken tonen en geen "feestje" in de mond. In de afdronk neigde ik al snel naar een beetje melk of wat anders.

Dus maar op naar de medium roast. Direct maar een single origin gepakt om te variabelen te minimaliseren, Gayo blue mountain Indonesië BIO. Lekker, veel interessantere smaken, voor mij een perfecte boon voor de cappucino.

Tegen beter weten in direct doorgestapt naar ook een light roast(werd mij afgeraden omdat het niet de "verwachte" smaak koffie is) Huila pitalito, erg smakelijk. Heerlijk pepermunt achtige smaak, interessant zuurtje maar vooral het genot in de afdronk! Heerlijk, in de ochtend in de mond krijg je spijt van het drinken wat je erna drinkt.

Heeft iemand een interessante bonenboer in Noord holland(kop) of een interessante boon. Hoor het graag!
Ik weer niet zeker waar je in de buurt woont, schagen, hoorn(zwaag) en haarlem zijn redelijk van elkaar af maar ik heb in haarlem goede ervaringen met nes71 en kohi. Daar kan je ook eventueel eerst wat proberen in de zaak of je het wat vind.

In de buurt van Hoorn zijn er ook wel aardige plekjes. Koffie van Hoorn vond ik zelf goed. 30ml is best druk en populair maar de koffie is niet helemaal naar mijn smaak maar dat kan voor jou anders zijn. Zwarte roes zit daar ook in de buurt maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Je kan iets verderop in Enkhuizen ook coffeeXperts proberen. Vond ik zelf heel lekkere koffie.

In iedere geval allemaal zaken met verse koffie waar je eigenlijk niet mis mee kan slaan.
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs

Re: de zoektocht naar de ideale boon

6
bobbee schreef: za 14 sep 2024, 21:00 Ach joh, doe net als iedereen die hier koffie begint te drinken en bestel wat koffie bij het Hoofdkwartier.
Afbeelding

Dan weet je wat het goed zit.
Haha daar sluit ik me bij aan, waren mijn eerste bonen met succes 😊 en nog steeds bestel ik met regelmaat de koffie van de maand bij het hoofdkwartier.
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs

Re: de zoektocht naar de ideale boon

7
Online kun je toch overal je bonen halen.
In Hoorn zit ook een prima brander: Koffie van Hoorn.
Zoeken naar de ‘Ideale Boon’ is net zoiets als zoeken naar de Heilige Graal of de mooiste zonsondergang. Die bestaat niet.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.