hulp vanaf de basis

1
Hoi iedereen,

Ik ben hier helemaal nieuw in en weet dus nauwlijks tot niets (ook geen termen dus excuus als ik iets verkeerds schrijf) :oops:
Wij hebben een Brewtus II en als bonenmaler een macap.
Ik stik van de vragen maar ik zal er niet teveel tegelijk stellen :D

1: hoe krijg ik een mooie dikke stroperige espresso met zo'n mooi laagje?
> ik heb bonen van Kaldi (prima voor cappuccino maar minder voor espresso) en 3 soorten van Simon Levelt (deze vind ik lekkerder).
> ik vul het kopje tot ong 25 sec (na eerste druppel), druk volgens mij de koffie niet te hard aan en de maler staat op 2
> de stoomdruk is 1,1 bar en de onderste meter gaat bij het zetten naar 12 bar.

2: Dat opschuimen van de melk....................hoe doe je dat goed?
> ik hou hem tot 40 graden bovenin en daarna ga ik tot bijna benedenin tot 70 graden.
> Toch blijft de melk melk met een opschuiming bovenin (soms is die iets wat dikker maar het blijft teveel melk). Ik heb het filmpje op you tube gezien ;)

3: Ook zou ik graag meer willen weten over de soorten bonen, waar ze vandaan komen, het branden enz enz. Heeft iemand info voor mij?

Iemand nog andere basistips?
Alvast bedankt!!

Groetjes,
Wendy.

Re: hulp vanaf de basis

2
wendyvb schreef:Hoi iedereen,

Ik ben hier helemaal nieuw in en weet dus nauwlijks tot niets (ook geen termen dus excuus als ik iets verkeerds schrijf) :oops:
Wij hebben een Brewtus II en als bonenmaler een macap.
Ik stik van de vragen maar ik zal er niet teveel tegelijk stellen :D

1: hoe krijg ik een mooie dikke stroperige espresso met zo'n mooi laagje?
> ik heb bonen van Kaldi (prima voor cappuccino maar minder voor espresso) en 3 soorten van Simon Levelt (deze vind ik lekkerder).
> ik vul het kopje tot ong 25 sec (na eerste druppel), druk volgens mij de koffie niet te hard aan en de maler staat op 2
> de stoomdruk is 1,1 bar en de onderste meter gaat bij het zetten naar 12 bar.
Veel oefenen en proberen. Elke boon heeft een andere maalgraad, tamping, water temp etc nodig. Maar ook hoe oud de bonen zijn en de luchtvochtigheid en temperatuur van de omgeving spelen allemaal mee.
Verder begin je met tellen vanaf het moment dat je de machine aanzet. En sommige koffiesoorten geven eenmaal minder crema dan anderen.
wendyvb schreef: 2: Dat opschuimen van de melk....................hoe doe je dat goed?
> ik hou hem tot 40 graden bovenin en daarna ga ik tot bijna benedenin tot 70 graden.
> Toch blijft de melk melk met een opschuiming bovenin (soms is die iets wat dikker maar het blijft teveel melk). Ik heb het filmpje op you tube gezien ;)
Koude melk, koude kan, ikzelf zet hem in de vriezer eerst. Heel belangrijk. Het zorgen voor voldoende 'droge' stoom en druk is van belang. Als je geen 'power' heb bij het stomen dan zal je ook niet de draaikolk krijgen in je melk die je nodig hebt.
Oefen eerst bv met alleen water om te zien onder welke hoek je je die draaikolk kan krijgen. Eenmaal gevonden dan proberen met melk. Verhitten tot 60 graden want de melk trekt nog even door in temperatuur.
wendyvb schreef: 3: Ook zou ik graag meer willen weten over de soorten bonen, waar ze vandaan komen, het branden enz enz. Heeft iemand info voor mij?

Iemand nog andere basistips?
Alvast bedankt!!

Groetjes,
Wendy.
Op de site van De koffiecentrale is het een en ander te vinden.

Ik hoop dat ik je wat op weg heb kunnen helpen. Maar blijf vooral proberen!

4
Hoi Wendy,

Het is nogal wat, dat je vraagt! Neem vooral de tijd om één en ander te leren. Ik hoop dat je het Engels een beetje meester bent, op onderstaande pagina's staat heel veel info en daarmee ben je wel even zoet:

http://www.home-barista.com/expobar-brewtus-review.html

http://www.home-barista.com/howtos.html

Succes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
De druk loopt op tot 12 bar. Jullie machine is ingesteld op max 12 bar. Het lijkt er dus op dat je of iets teveel koffie gebruikt, of iets groffer moet malen (dus richting 3). Lijkt me verstandig dat jullie je eerst concentreren op 1 koffiesoort zodat je niet te maken hebt met allerlei verschillende instellingen.

Hou bij het melkschuimen de stoompijp onder een kleine hoek net onder het oppervlak. Krijg je te weinig schuim dan heb je de stoompijp misschien toch nog te diep. Probeer als het ware de melk omhoog te trekken (stretchen). Vul de melkkan tenminste voor driekwart. Hoe meer melk je gebruikt, hoe meer tijd je hebt voordat de melk 70gr is.
Bert http://www.casabarista.nl

6
bert schreef:...Probeer als het ware de melk omhoog te trekken (stretchen). Vul de melkkan tenminste voor driekwart. Hoe meer melk je gebruikt, hoe meer tijd je hebt voordat de melk 70gr is.
Hier heb je helemaal gelijk in, alleen als je jouw kannetje met meer dan de helft vult loopt het als het goed is over de rand heen voor de 70 graden celsius. Bij goed opschuimen tot microfoam verdubbeld ongeveer het volume van de melk. Dus eigenlijk nooit meer melk gebruiken van de helft van je melkkan. Een goede richtlijn is vaak het begin (onderkant) van je schenktuitje als maximale hoogte voor je melk.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS