Re: Hoe gemiddeld is jouw espresso?

2
Die van mij is benedengemiddeld met heel goedkope apparatuur (tweedehands Quickmill 820 en oude horecamaler Quamar T80 die beide hooguit tientjes waard zijn). Mijn gebruikelijke recept is wel vrij gemiddeld met 18 gram in en zo'n 40 gram uit (ratio tussen 2 en 2,5) met licht medium gebrande bonen (meestal Hoofdkwartier).
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

Re: Hoe gemiddeld is jouw espresso?

3
İk heb ook meegedaan aan deze survey, leuk om het nu terug te zien.

Mijn eerste espresso was een jaar geleden. Geen idee wat ik toen deed. İk wist alleen dat espresso ontzettend lekker kon zijn :lol:

Grappig als ik er aan terug denk, het waren tutorials van James Hoffman die toen bij mij de basis hebben gelegd voor een goed espresso.
İnmiddels heb ik mijn maler geupgrade van eentje van €500 naar €1500 en wil ik binnenkort mijn single boiler machine vervangen met een volledig handmatige levermachine.

Ik gebruik nu al een tijdje 17 gram als basis voor mijn koffie maar ik heb nooit echt een vaste ratio. Ik maak een schatting aan de hand van welke bonen ik heb en hoe (licht/donker) ze zijn gebrand. Maar dat zegt nog steeds niet alles want de grootste factor is de smaak. Gaandeweg leer je te sturen met al je variabelen op de smaak en dat is voor mij het belangrijkste leermoment geweest.

Ik heb veel geëxperimenteerd en helaas ook veel verspild afgelopen jaar maar wel ontzettend veel geleerd. Ik ken de de meeste espressomachines, malers, schijven, koffiesoorten en profielen nu geheel onbedoeld uit mijn hoofd omdat ik er zo intensief mee bezig ben geweest. :oops:

In de toekomst wil ik mijn eigen koffie branden maar die Rabbit Hole laat ik voor nu nog even :lol:
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs

Re: Hoe gemiddeld is jouw espresso?

4
Zo dan ben je heel lekker bezig geweest! dat is een mooie basis waar je de rest van je leven plezier van gaat hebben.

Koffie branden is leuk maar je moet er wel helemaal voor gaan. Probleem is dat echt goede groene bonen slecht te krijgen zijn en topbranders zoveel meer ervaring hebben dat ik, na een paar jaar zelf branden, uiteindelijk weer overgestapt ben op gebrand kopen. Als je van medium-dark tot dark houdt is het best aardig te doen maar voor lichter moet je een ontzettend dure brander kopen en heel veel ervaring opdoen. Eerst heel veel geld verspillen om er uiteindelijk wellicht iets uit te kunnen halen maar echt rendabel gaat het nooit worden. Ja ik haalde met mijn Gene eenvoudig de kwaliteit van de meeste Nederlandse branders maar niet van de echt goede branders. Uiteindelijk is de boon en branding het belangrijkste dus ben ik ermee gestopt.

Qua koffie zit ik bovengemiddeld met een ratio van 1:2.5-1:3. Qua dose natuurlijk ver onder het gemiddelde met 16gr op een 49mm bakje maar dat is alsnog vergelijkbaar met 18gr op een 58m bakje. Dat was wellicht nog een leuke toevoeging geweest aan de vragenlijst gezien er best veel mensen met handhevels waren en die hebben veelal kleinere diameter filterbakjes. De tijd is wat lastiger want reken je hier PI mee of niet? Mijn PI zit vaak rond de 8s en dan zo 24-30s extractie dus totaaltijd is wel wat langer maar het is maar wanneer je begint met rekenen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Hoe gemiddeld is jouw espresso?

5
Als Patreon lid ook meegedaan. Ik zit iets boven de huidige kost van spullen, veel hoger als je alle wissels en upgrades meetelt. Ik doe 17,5 in en 2:1 in 25-30sec, vrij standaard.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Hoe gemiddeld is jouw espresso?

6
Ik zit volgens mij ook onder het gemiddelde :-)
Ik doseer 16 gram, standaard bakje, (mijn ims bakjes liggen al jaren in de la) en mijn lever bepaalt dat er ongeveer 40 gram in het kopje komt. Ik haal mijn kopje weg als de stroom duidelijk afneemt, dat is rond 40 gram.
Afhankelijk van de boon wil ik het kopje wel eens eerder eronder uit trekken, maar in de meeste gevallen is dit mijn "sweet spot"
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60