Coffeecake stelt zich voor

1
Na langere tijd meelezen op dit forum heb ik mij een paar weken geleden ook maar eens geregistreerd. De directe aanleiding daarvoor was dat ik op MP een mooie Crem One aan heb weten te schaffen waarmee voor mij de wereld van het bewuster en nadrukkelijker koffie maken open is gegaan.

Mijn naam is Rutger, 46 jaar. Mijn vrouw en ik kunnen altijd al van een lekkere kop koffie genieten en ook mijn oudste dochter en haar vriend weten dat echt te waarderen al.

Na jarenlang met een Philips Saeco automaat te hebben gedaan begon ik mij vorig jaar al op de halfautomaten en het proces van alles wat daarbij komt kijken te oriënteren. Aangezien er door mijn vrouw en dochter graag (en veel) cappuccino gedronken wordt wilde ik bij voorkeur een machine met dubbele boiler. De forse(re) aanschafprijs van die machines weerhielden mij er echter vaak nog van, maar toen ik de Crem One langs zag komen was de deal snel gemaakt..

Naast de Crem One (voluit Crem One 2B R LFPP Dual) heb ik een DF64 gen 2 maler aangeschaft en zijn we nog altijd druk aan het oefenen en experimenteren, waarbij de smaak voor mijzelf nu al redelijk consistent geworden is.
Wat ik wel merk is dat de druk waarmee we tampen vaak nog wat verschillend is, zeker bij mijn vrouw en dochter, waardoor ik eraan zit te denken om er een met veer of een handpalm tamper aan te schaffen zodat we die variabele vooralsnog ook uit kunnen sluiten. Ik ben daarin echter nog een beetje zoekend wat handig is dus daar ga ik ondertussen naar rondkijken ook (tips zijn welkom :))
Crem One 2B R LFPP Dual | G-ioto DF64 Gen 2

Re: Coffeecake stelt zich voor

3
In eerste instantie nog de bonen die ik in de oude machine gebruikte.. bonen van de supermarkt :oops:
Het voordeel was dat ik de smaak van die boon kende vanuit de volautomaat. De eerste koffie die ik ervan zette was echter veel te zuur, maar gaandeweg werd hij steeds beter en (gelukkig) ook lekkerder dan voorheen. We waren met name verbaasd hoeveel voller de smaak ineens was terwijl je gewoon dezelfde bonen gebruikt, puur door de andere werkwijze en apparatuur.

Ik ben nu aan het experimenteren met de Yellow Bourbon van Brandzaak. Met zo'n mooie boon die erg lekker ruikt verwacht je dan gelijk wat lekkers, dus mijn teleurstelling was ook erg groot toen ik het eerste bakkie proefde... Enorm zuur en niet lekker. Okay, ik was er wel een beetje op voorbereid dat het weer proberen zou zijn, maar toch...

Nog steeds is hij te zuur, maar ik heb ook het idee dat hij na een paar slokjes wel lekkerder smaakt. Of het komt doordat mijn smaak papillen dan meer gewend zijn of door het staan eet ik niet eigenlijk. Vooralsnog maak ik er een Americano van. Mijn laatste kopje zat op 18gram in, 47gram uit (1:2,5) in circa 26sec. Eerst hield ik 18/36 aan maar dit is al wel beter (lees: minder zuur), maar duidelijk nog niet goed genoeg (ik zou het niet aan gasten voorschotelen momenteel nog)
Crem One 2B R LFPP Dual | G-ioto DF64 Gen 2

Re: Coffeecake stelt zich voor

4
Welkom Coffeecake,

Mooie machine heb je aangeschaft en een goede maler
Afbeelding
🏻

Ik heb inmiddels wat Tampere uitgeprobeerd en gebruik momenteel de Normcore V4 met veer. Deze tamper maakt het prepareren van de puck zoveel gemakkelijker en consistenter.
Daarvoor had ik en andere met veer, maar die had lang niet het gewenste resultaat als wat ik nu krijg.

Ik heb degene met titanium coating, hierdoor heb ik ook geen last meer van resten maaisel aan de tamper. Echt heel opvallend hoe goed deze werkt, vind ik.

Dit ter info van de tamper, misschien helpend voor je zoektocht.

Qua bonen is het echt uitproberen wat je lekker vindt. Ik hou wel van een zuurtje, maar mijn zwager drinkt veel liever de traditionele Italiaanse espresso, donker gebrande bonen.
Er zijn hier genoeg mensen die je in de goede richting kunnen helpen.

Als je je variabele opgeeft denk aan:
Boon
Hoeveel gram maaisel
Doorlooptijd
Temperatuur
Druk bar

Succes met jou perfecte bakje koffie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk