Hallo,
Na filterkoffie en Senseo (jaja... dat was jaaaaaren geleden he-le-maal), zit ik nu al jarenlang aan de Nespresso. Op zich aardige koffie, maar uiteraard bij lange na niet wat ik drink in sommige horeca gelegenheden.
Ik ben geen grote koffiedrinker meer (dagelijks 4x), maar als ik het drink, wil ik het liefst wel iets lekkers drinken (Ristretto, Espresso voor mijzelf, Cappucino of een Latte voor mijn vrouw). Koffie moet dus een beloning zijn.
Ik ben al een periode stiekem aan het kijken naar iets beters dan Nespresso. Sinds een tijd ook op dit forum aan het lurken en heb al veel gezien en gelezen over machines, do's and don't en voor- en nadelen. Hoe meer ik lees, hoe dieper ik het moeras in gezogen wordt
Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een kennismakingspost gemaakt. Wie weet levert het nieuwe inzichten op.
Tot op heden zijn er enkele machines (liefst als starter tweedehands als ik alle posts doorlees) die mijn aandacht trekken:
- Een Rocket Giotto V of R - deze tikt volgens mij vrijwel al mijn wensen af. Enige nadeel die ik hier zie is de lange opwarmtijd.
- Een Ascaso Steel Duo PID - deze komt ook ver op mijn lijstje, maar ik lees soms dat men Ascaso niet zou adviseren
Maar elke keer als ik iets lees op het forum, komen er weer nieuwe inzichten en nieuwe machines naar boven. Dus het moeras dreigt.
Volgens mij is de eerste vraag die jullie stellen.... wat zijn je wensen?. Om dit voor te zijn, alvast de mijne:
- PID
- 'snel' opwarmen (30 minuten is voor mij te lang. Ik weet het... lekker kost tijd. Maar toch, 30 minuten opwarmen is voor mij wel een dingetje. +/- 10 minuten is te doen. Heb ook lopen gedacht aan slimme schakelaars, maar overdag werkt dat niet voor mij denk ik. Ik drink overdag ad-hoc koffie en 30 minuten vantevoren bedenken dat ik koffie wil is te lang)
- uiterlijk. het staat immers vol in beeld, dus het moet ook goed smoelen.
- rotatie ipv vibratie (ivm geluid, al is dit geen dealbreaker, omdat ik nu het verschil in geluid toch niet ken)
- shottimer (geen dealbreaker)
- budget max € 2000 (excl. maler)
Zoals gezegd, de Rocket vind ik persoonlijk echt een heel mooi apparaat en staat eigenlijk bovenaan de lijst. Enige wat mij momenteel weerhoud is de opwarmtijd. Of heeft iemand daar toch de ultieme hack of argument voor om dit nadeel weg te nemen?
Ik hoop dat ik verrast wordt...
Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...
2Welkom!
Welke maler heb je in gedachten?
Welke maler heb je in gedachten?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Welkom!
Wij van wc-eend adviseren graag:
1. Pid op een hx-machine is onzin. Pid heeft alleen zin in plaats van een ouderwetse thermostaat. Op een dubbelboilermachine, op een enkel-boiler machine;
2. Snel warm kan alleen bij een machine met weinig massa, of een anderszins snel systeem. Je komt dan op een kleine lever waar de groep/ketel één geheel is. Een thermoblock machine, of een "ketelloze" machine zoals een Robot, Flair of Strietman.
Je machine de hele dag aan laten staan kan natuurlijk ook nog.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Wij van wc-eend adviseren graag:
1. Pid op een hx-machine is onzin. Pid heeft alleen zin in plaats van een ouderwetse thermostaat. Op een dubbelboilermachine, op een enkel-boiler machine;
2. Snel warm kan alleen bij een machine met weinig massa, of een anderszins snel systeem. Je komt dan op een kleine lever waar de groep/ketel één geheel is. Een thermoblock machine, of een "ketelloze" machine zoals een Robot, Flair of Strietman.
Je machine de hele dag aan laten staan kan natuurlijk ook nog.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
4De maler is een aparte studie, wat ik hier zo lees op het forum. Vandaar dat ik die op dit moment voor mijzelf even parkeer. Maar ik begrijp wel dat de maler essentieel is, en derhalve ook niet 'zomaar' een aankoop zal zijn.
5en zelfs WC eenden hebben wel eens een goed advies
De Ascaso is ook in beeld gekomen vanwege het thermoblock. Alleen had ik wat posts gelezen die niet zo tevreden waren over die machines (of zit ik hier helemaal naast?)
Ik weet even niet zo snel wat het verbruik op jaarbasis ongeveer is van b.v. een Rocket, als je die de hele dag (+/- 12 uur) aan laat staan? (alhoewel... de ochtenduren zullen het belangrijkste zijn, en daarna savonds tussen zes en acht), tussendoor zou hij uit kunnen staan.
De Ascaso is ook in beeld gekomen vanwege het thermoblock. Alleen had ik wat posts gelezen die niet zo tevreden waren over die machines (of zit ik hier helemaal naast?)
Ik weet even niet zo snel wat het verbruik op jaarbasis ongeveer is van b.v. een Rocket, als je die de hele dag (+/- 12 uur) aan laat staan? (alhoewel... de ochtenduren zullen het belangrijkste zijn, en daarna savonds tussen zes en acht), tussendoor zou hij uit kunnen staan.
6Bouwkwaliteit van de Ascaso straalt minder solide uit dan de meeste E61 machines. Maar tegelijkertijd heb ik er jaren 1 gehad die al wat jaartjes onder de riem had een nu nog steeds draait voor zover ik weet. Je budget biedt ruimte voor een andere machine die ik eerder heb gehad en die met 15 minuten warm is; de Bezzera Strega.
Vanuit zijn raakpunt met onderhoud kan HanR heel goed advies geven over een solide (tweedehands) machine. Als het snel moet, zou ik me voor kunnen stellen dat een Cafelat Robot goede resultaten biedt. Of een Gagguino (Gaggia Classic met een ingebouwde Arduino).
Maler; gaat voor mij op dit moment om een DF83V of een Zerno Z1.
Vanuit zijn raakpunt met onderhoud kan HanR heel goed advies geven over een solide (tweedehands) machine. Als het snel moet, zou ik me voor kunnen stellen dat een Cafelat Robot goede resultaten biedt. Of een Gagguino (Gaggia Classic met een ingebouwde Arduino).
Maler; gaat voor mij op dit moment om een DF83V of een Zerno Z1.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...
7Zoals ErikvW ook al aangeeft zou je ook voor een Gaggiuino kunnen gaan.
Er is momenteel weer een nieuwe versie uit V4. Als je er even in verdiept zal je zien wat een alleskunner een Gaggia Classic Pro wordt met deze update. Kan in veel kleuren, snel op temperatuur á 10 min, temperatuur regelbaar, pre infusie, weegschaal in de lekbak, dus stoppen op gewicht, diverse profielen in te stellen en oneindig veel stoom(kracht).
En dat allemaal met een nieuwe Gaggia van rond de 500 euro en een upgrade voor 300 á 400 euro.
Kun je van de rest van het geld een hele dikke maler erbij kopen
Deze meneer bouwt ze evt voor je in: https://link.marktplaats.nl/m1705215179 ... nt=app_ios
En hier is een filmpje van de V3 versie kleiner scherm maar werkt praktisch hetzelfde:
https://youtu.be/V4pTFCGVlmQ?feature=shared
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Er is momenteel weer een nieuwe versie uit V4. Als je er even in verdiept zal je zien wat een alleskunner een Gaggia Classic Pro wordt met deze update. Kan in veel kleuren, snel op temperatuur á 10 min, temperatuur regelbaar, pre infusie, weegschaal in de lekbak, dus stoppen op gewicht, diverse profielen in te stellen en oneindig veel stoom(kracht).
En dat allemaal met een nieuwe Gaggia van rond de 500 euro en een upgrade voor 300 á 400 euro.
Kun je van de rest van het geld een hele dikke maler erbij kopen
Deze meneer bouwt ze evt voor je in: https://link.marktplaats.nl/m1705215179 ... nt=app_ios
En hier is een filmpje van de V3 versie kleiner scherm maar werkt praktisch hetzelfde:
https://youtu.be/V4pTFCGVlmQ?feature=shared
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
8Aangezien het om een flink bedrag gaat (en straks ook nog een maler), moet ik de chef des huizes meekrijgen. Het thuisfront vindt de looks belangrijk, aangezien het apparaat vol in beeld staat. Looks a-la de Ascaso en Gagia vallen hiermee af. Ook hevel machines vallen af (de machine moet onder een laag hangend kastje staan). Wel is de consessie gemaakt dat de opwarmtijd niet meer een dealbreaker hoeft te zijn als we dit met een slim stopcontact kunnen oplossen.
Hiermee komt mijn keuzelijst eigenlijk weer naar het originele lijstje dat ik had toen ik begon met zoeken:
- Rocket Giotto cronometro V
- Rocket Mozzafiato cronometro V (zelfde machine uiteraard als de Giotto, maar de Giotto is qua looks net iets mooier)
- Bezzera BZ16 (mist dan wel weer een shot timer, maar is wel weer wat sneller opgewarmd)
De volgorde is zoals aangegeven. Ik hoop dat ik met 1 van deze machines de komende jaren vooruit kan met goede koffie (ik weet nog niet wanneer ik aan ga schaffen, aangezien ik ook nog de 2e hands markt in de gaten houd) .
De Bezzera mist een automatische shot timer. Is dat iets wat je echt gaat missen, en/of kan je hiervoor iets achteraf inbouwen? Of moet je dit met een los apparaatje oplossen?
Hiermee komt mijn keuzelijst eigenlijk weer naar het originele lijstje dat ik had toen ik begon met zoeken:
- Rocket Giotto cronometro V
- Rocket Mozzafiato cronometro V (zelfde machine uiteraard als de Giotto, maar de Giotto is qua looks net iets mooier)
- Bezzera BZ16 (mist dan wel weer een shot timer, maar is wel weer wat sneller opgewarmd)
De volgorde is zoals aangegeven. Ik hoop dat ik met 1 van deze machines de komende jaren vooruit kan met goede koffie (ik weet nog niet wanneer ik aan ga schaffen, aangezien ik ook nog de 2e hands markt in de gaten houd) .
De Bezzera mist een automatische shot timer. Is dat iets wat je echt gaat missen, en/of kan je hiervoor iets achteraf inbouwen? Of moet je dit met een los apparaatje oplossen?
9Shottimer is niet zo belangrijk, althans lang niet zo belangrijk als gewicht en de weegschaaltjes die je daarvoor gebruikt hebben bijna allemaal een ingebouwde timer.
10Welkom,
Ik ben nog steeds blij met mijn La Marzocco Linea Micra en Eureka Turbo maler. De Micra is echt heel rap op bedrijf temperatuur. Dit was ook één van de dingen die de doorslag gaf bij de aanschaf. Uiterlijk valt over te twisten, maar ik vind hem mooi staan.
Ik ben nog steeds blij met mijn La Marzocco Linea Micra en Eureka Turbo maler. De Micra is echt heel rap op bedrijf temperatuur. Dit was ook één van de dingen die de doorslag gaf bij de aanschaf. Uiterlijk valt over te twisten, maar ik vind hem mooi staan.
La Marzocco Linea Micra, Eureka Mignon Turbo, Normcor V4 spring loaded tamper, Normcore / Coffee Gravity Distributor Tool, MantaBrew WeighMaster Module B.