Re: Quickmill achille ervaringen?

12
omeCoffee schreef: zo 13 okt 2024, 15:56
-Sander123 schreef:
ErikvW schreef: zo 13 okt 2024, 14:52 Mijn reactie is iets korter, de boven genoemde Bezzera Strega is ook Italiaans en zeer gangbaar en werkt bewezen met alle koffie. Geen dipper.
De Londiniums gebruiken door Fracino gefabriceerde groepen.
Dank voor de reactie. Als ik besluit iets te halen gaat het vermoedelijk niet de bezzera zijn. Ik zou dan zelf direct de puurheid van een authentieke dripper willen.
Niet iedereen is even enthousiast over een lever met dipper systeem. Bij veel shots na elkaar schijnt de temperatuur van de groep wat op te lopen.
Nu ben ik in het gelukkige bezit van een Pro 800 (een dipper) en kom ik in de thuissituatie niet verder dan 3 dubbele shots achter elkaar (mondt uit in 6 cappuccino’s) en heb ik nog nooit iets van een oplopende temperatuur gemerkt. Waarschijnlijk ligt mijn tempo laag genoeg om de temperatuur stabiel te houden.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen dat ervaren. Er zijn meer pro 800 eigenaren op koffiepraat…
Heb ik ook gelezen, tegelijkertijd wordt dit ook regelmatig debunked. (Edit: kom dit filmpje net weer tegen https://youtu.be/vEkvTubwmF) Voor mij geldt hetzelfde gebruik als jij volgens mij. 95% espresso en soms een serie cappuccinos.
Die pro 800 is de reden dat ik erin gedoken ben overigens! Zag hem voorbij komen en was meteen onder de indruk. Die achille zou goedkoper zijn met een grotere boiler…verder min of meer gelijk. Qua specs dan want het verhaal hierboven geeft me niet meteen de argumenten er meteen 1 te halen 😬
Laatst gewijzigd door -Sander123 op zo 13 okt 2024, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Quickmill achille ervaringen?

13
Drankdier schreef: zo 13 okt 2024, 17:14 Ik bezit zelf nu een klein maandje de londinium Vectis. Italiaans istie niet maar ik kan je wel vertellen dat hij geheel aanvoelt als een stevige robuuste dipper machine.
Ik was op zoek naar een machine met kleine footprint die goeie espresso kan maken en ook melk kan opschuimen. Ben flink aan het leren met de machine. De pre infusie en hoe hij reageert op diverse bonen en roasts is heel goed merkbaar.
De vectis staat als een huis op je aanrecht en voelt voor mij, ondanks de ietswat kleinere groep, als een volwaardige lever machine. Je kunt hem met 1 hand bedienen en alles voelt zeer solide en stevig aan. Iets wat voor mij bij bijvoorbeeld een ponte Vecchio of een elektra mico casa a leva zou ontbreken qua feeling. Wat mij betreft een aanrader dus
Ik heb de luxe om een wat grotere en zwaardere machine neer te kunnen zetten, vandaar dat ik nu eerst kijk naar de grotere en zwaardere. Het budget is een ander verhaal…anders had ik die spiritello meteen gehaald 😉

Re: Quickmill achille ervaringen?

15
-Sander123 schreef: zo 13 okt 2024, 19:35
Drankdier schreef: zo 13 okt 2024, 17:14 Ik bezit zelf nu een klein maandje de londinium Vectis. Italiaans istie niet maar ik kan je wel vertellen dat hij geheel aanvoelt als een stevige robuuste dipper machine.
Ik was op zoek naar een machine met kleine footprint die goeie espresso kan maken en ook melk kan opschuimen. Ben flink aan het leren met de machine. De pre infusie en hoe hij reageert op diverse bonen en roasts is heel goed merkbaar.
De vectis staat als een huis op je aanrecht en voelt voor mij, ondanks de ietswat kleinere groep, als een volwaardige lever machine. Je kunt hem met 1 hand bedienen en alles voelt zeer solide en stevig aan. Iets wat voor mij bij bijvoorbeeld een ponte Vecchio of een elektra mico casa a leva zou ontbreken qua feeling. Wat mij betreft een aanrader dus
Ik heb de luxe om een wat grotere en zwaardere machine neer te kunnen zetten, vandaar dat ik nu eerst kijk naar de grotere en zwaardere. Het budget is een ander verhaal…anders had ik die spiritello meteen gehaald 😉
Dat is tof, ik had die luxe juist niet. Kreeg in mijn nieuwe keuken een leuke ruimte voor een koffiebarretje. Enige nadeel was dat de diepte van het blad daar 40cm zou zijn. Zodoende moest er een machine komen die niet zo diep was. Dippers hebben geen reservoir dus die keuze was snel gemaakt.
Overigens, als ik wel alle ruimte had zoals jij, dan had ik voor een mooie faema lambro gegaan. Dat vind ik echt gave authentieke Italiaanse thuis apparaten. En die groepen zijn volg mij ook dik in orde.

Re: Quickmill achille ervaringen?

16
Drankdier schreef: zo 13 okt 2024, 20:13
-Sander123 schreef: zo 13 okt 2024, 19:35
Drankdier schreef: zo 13 okt 2024, 17:14 Ik bezit zelf nu een klein maandje de londinium Vectis. Italiaans istie niet maar ik kan je wel vertellen dat hij geheel aanvoelt als een stevige robuuste dipper machine.
Ik was op zoek naar een machine met kleine footprint die goeie espresso kan maken en ook melk kan opschuimen. Ben flink aan het leren met de machine. De pre infusie en hoe hij reageert op diverse bonen en roasts is heel goed merkbaar.
De vectis staat als een huis op je aanrecht en voelt voor mij, ondanks de ietswat kleinere groep, als een volwaardige lever machine. Je kunt hem met 1 hand bedienen en alles voelt zeer solide en stevig aan. Iets wat voor mij bij bijvoorbeeld een ponte Vecchio of een elektra mico casa a leva zou ontbreken qua feeling. Wat mij betreft een aanrader dus
Ik heb de luxe om een wat grotere en zwaardere machine neer te kunnen zetten, vandaar dat ik nu eerst kijk naar de grotere en zwaardere. Het budget is een ander verhaal…anders had ik die spiritello meteen gehaald 😉
Dat is tof, ik had die luxe juist niet. Kreeg in mijn nieuwe keuken een leuke ruimte voor een koffiebarretje. Enige nadeel was dat de diepte van het blad daar 40cm zou zijn. Zodoende moest er een machine komen die niet zo diep was. Dippers hebben geen reservoir dus die keuze was snel gemaakt.
Overigens, als ik wel alle ruimte had zoals jij, dan had ik voor een mooie faema lambro gegaan. Dat vind ik echt gave authentieke Italiaanse thuis apparaten. En die groepen zijn volg mij ook dik in orde.
Ja een vintage machine vind ik stiekem ook heel tof! Alleen ik kwam die faema tegen....5 ruggetjes!! Dus geen idee of dit nu een extreem goede staat was (had wel net onderhoud gehad) maar ja, dat gaat me echt te ver.

Re: Quickmill achille ervaringen?

17
-Sander123 schreef:
bobbee schreef: zo 13 okt 2024, 18:08 Vectis is geweldig leuk! Ik heb dan nu de Londinium R en die is ook best wel leuk.
Afbeelding
Die r is met wifi enzo?
Of is dat weer een speciale uitvoering?

Anyway, ik hoop juist back to basic te kunnen op een pid na…
Grootste verschil is een pomp in de machine waarmee je de pre infusie van 2 tot 6 bar kunt sturen via een kastje in de machine of via een app idd. Een grote verbetering tov de klassieke lever machine voor je totale extractie. Ik kan het weten want heb ook de Londinium 1 gehad zonder pomp...

Sidenote voor mij persoonlijk maar deel hem toch ongevraagd: Als ik classic zou willen vanwege het vintage gevoel, dan zou ik naar Vintage Espressomachines Amstelveen rijden en een gerestaureerde Faema Lambro ophalen. Dan zou ik geen nieuwe machine kopen die dan zgn klassiek is en niet zo waardevast als een vintage Faema. Maar goed, zonder de aanstuurbare pre infusie hoeft het voor mij niet. Espresso is beter dan ooit nu.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Quickmill achille ervaringen?

19
Ook Italiaans, uit Napels: Vesuvius Evo Leva. Geen dipper, maar een duo boiler. Met een groep van La San Marco.. (heb ik)
over de Achille heb ik gelezen dat de temperatuur zeer slecht te managen is. Ik dacht zelfs dat ie uit productie is genomen is en opgevolgd door een wat kleinere variant.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero