Sage touch impress met Ethiopie arabica

1
Ik heb sinds enkele maanden een Sage barista touch impress, en sinds een paar dagen heb ik de wat duurdere Ethiopische 100% arabica bonen van de brander in zuid Holland. Dit bedrijf heeft altijd lekkere bonen maar is wel een stukje duurder, Ik had van de week dus de Ethiopische bij een kennis geproefd en daar was ik wel weg van.
Dus voor 25 euro de kg gekocht, en... komt gewoon niet door de machine heen, normaal is de basisstand voor de (ingebouwde) maler 15 en dan moet je voor sommige bonen wat grover (16) of fijner (14) maar meestal kom je op 15 uit. Ik heb nu zelfs 17 dus zeer grof geprobeerd, komen er maar enkele druppeltjes uit, na bijna een minuut. Ook al overgestapt naar de dubbelwandige insert (heeft ook meer gaatjes) maar dat scheelt maar weinig. En na 5 keer opnieuw door de porta heen sturen wordt de smaak er ook niet beter op.

Re: Sage touch impress met Ethiopie arabica

2
walberg schreef: wo 16 okt 2024, 10:10 Ik heb sinds enkele maanden een Sage barista touch impress, en sinds een paar dagen heb ik de wat duurdere Ethiopische 100% arabica bonen van de brander in zuid Holland. Dit bedrijf heeft altijd lekkere bonen maar is wel een stukje duurder, Ik had van de week dus de Ethiopische bij een kennis geproefd en daar was ik wel weg van.
Dus voor 25 euro de kg gekocht, en... komt gewoon niet door de machine heen, normaal is de basisstand voor de (ingebouwde) maler 15 en dan moet je voor sommige bonen wat grover (16) of fijner (14) maar meestal kom je op 15 uit. Ik heb nu zelfs 17 dus zeer grof geprobeerd, komen er maar enkele druppeltjes uit, na bijna een minuut. Ook al overgestapt naar de dubbelwandige insert (heeft ook meer gaatjes) maar dat scheelt maar weinig. En na 5 keer opnieuw door de porta heen sturen wordt de smaak er ook niet beter op.
Er ontbreekt informatie, zoals branddatum van de bonen, welk filterbakje je precies gebruikt en exact hoeveel maalsel erin komt...

Ook onbekend exact welke bonen je voorheen gebruikte.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Sage touch impress met Ethiopie arabica

3
De ingebouwde maler is het probleem. Die dingen zijn gewoon ronduit waardeloos. Een losse maler en machine was een veel betere keus geweest en daar kom je nu achter. Helaas kan ik er op dat punt niet meer van maken.

Daarnaast gebruik je zo te lezen een pressurized filterbakje wat de boel nog veel meer versterkt. Eerst eens een normaal filterbakje kopen en dan heb je de kans dat er wellicht nog iets redelijks uit te krijgen is. Die pressurized filterbakjes geven heel veel tegendruk om te compenseren voor de oude uitgedroogde zooi die de gemiddelde persoon in de machine stopt en nu heb je verse bonen die wel veel tegendruk geven en dan zie je wat de gevolgen zijn.

Als nog grover malen niet kan dan minder doseren maar met een pressurized filterbakje is ook dat met verse bonen kansloos.

Welkom in de wereld van espresso.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Sage touch impress met Ethiopie arabica

5
Sorry was een paar dagen offline vanwege storing in de straat.

Ik heb een razor aangeschaft, en dat is al een hele verbetering, ik denk dat de molen gewoon toch niet nauwkeurig genoeg is en stiekem toch iets meer maalt (hij geeft normaal wel aan of er iets te weinig is maar hier is het kennelijk iets te veel, en moet ik wat afschrapen. Blijft wel moeilijk doorlopen. Ik heb nog wel een F64 evo hier wel staan maar dat is toch weer meer werk, ik moet nu al steeds de machine neerzetten met attributen, wordt mij teveel werk voordat ik naar mijn werk ga. Dus voorlopig zal ik na deze 2 zakken maar weer elders de bonen gaan halen.

Re: Sage touch impress met Ethiopie arabica

6
Die Razor gaat niet heel veel helpen met het probleem. Kijk eerst eens naar een goed IMS filterbakje want waarschijnlijk gaat het daarmee een stuk beter. Wat gebeurt er als je op 25 gaat malen?

Dat een maler normaal gesproken een bepaalde basisstand heeft is onzin. Elke boon is anders en vereist een andere maalgraad en daar moet je mee leren werken. Dat is juist het belangrijkste onderdeel van espresso maken als het om je maler gaat. 17 is overduidelijk veel te fijn en dus moet je grover malen en zeker met een Ethiopië die van nature klein en erg hard is en veel meer fines geeft. Allemaal compleet logisch als je wat meer van koffie snapt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60