Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

33
Een forumlid heeft gisteren zijn Niche Zero te koop aangeboden hier.
Voor €400 is dat een nette buitenkansje die je zeker kan overwegen.

Ik heb een tijd geleden mijn df83v naast elkaar vergeleken met de Niche Zero en kon ook haast geen smaak verschil waarnemen.
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

34
Als je meer geld gaat uitgeven voor een maler dan 500 a 1000 euro dan doe je dat alleen nog maar omdat je het leuk vindt om zulke spullen erbij te hebben, dat is de hobby induiken. Echter is de verwachting dat je enorme verschillen in smaak gaat behalen hierdoor zwaar overtrokken. Een micron meer of minder kost veel geld maar de koffie wordt er niet veel beter door, tuurlijk is het mooi en leuk maar totaal onnodig voor een hele goede lekkere koffie mits je weet wat je doet en goede koffie koopt. Die laatste 2 factoren maken het grootste verschil. Een Niche of DF64v doen niet onder voor een Lagom P64 die ook gewoon DOA aankomen als we het over dat soort dingen gaan hebben. Stop in een df64v en een p64 dezelfde maalschijven en fine tune die maling voor goede koffie en niemand gaat het verschil proeven.

Als er 1 ding is wat ik heb geleerd in de jaren dat ik met koffie bezig ben is het dat je jezelf helemaal gek kunt laten maken met het idee betere koffie te krijgen door steeds duurdere spullen te kopen maar dat is een wassen neus en wat je denkt te proeven is niet veel beter dan het was, dat de apparatuur kwalitatief iets beter en ander gevoel veroorzaakt is ook wat waard maar is het doel goede koffie.... Het gaat om de eenvoud, het genieten en tevreden zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

35
bobbee schreef:Als je meer geld gaat uitgeven voor een maler dan 500 a 1000 euro dan doe je dat alleen nog maar omdat je het leuk vindt om zulke spullen erbij te hebben, dat is de hobby induiken. Echter is de verwachting dat je enorme verschillen in smaak gaat behalen hierdoor zwaar overtrokken. Een micron meer of minder kost veel geld maar de koffie wordt er niet veel beter door, tuurlijk is het mooi en leuk maar totaal onnodig voor een hele goede lekkere koffie mits je weet wat je doet en goede koffie koopt. Die laatste 2 factoren maken het grootste verschil. Een Niche of DF64v doen niet onder voor een Lagom P64 die ook gewoon DOA aankomen als we het over dat soort dingen gaan hebben. Stop in een df64v en een p64 dezelfde maalschijven en fine tune die maling voor goede koffie en niemand gaat het verschil proeven.

Als er 1 ding is wat ik heb geleerd in de jaren dat ik met koffie bezig ben is het dat je jezelf helemaal gek kunt laten maken met het idee betere koffie te krijgen door steeds duurdere spullen te kopen maar dat is een wassen neus en wat je denkt te proeven is niet veel beter dan het was, dat de apparatuur kwalitatief iets beter en ander gevoel veroorzaakt is ook wat waard maar is het doel goede koffie.... Het gaat om de eenvoud, het genieten en tevreden zijn.
Sluit ik mij helemaal bij aan. Al denk ik dat een fijnproever wel verschil kan proeven. Alleen dat ben ik niet, dus heb ik er gelukkig geen last van. Wat ik wel heb gemerkt is dat duurdere en betere apparatuur het gemak en de consistentie verhogen. De Strega had een diepere learning curve dan mijn Compressa. Wel win je met ervaring meer consistentie. Daarmee kan je het verschil ook overbruggen.

Mijzelf zie ik niet snel €2000 neerleggen voor 1 molen. Ik heb er liever 2 uit de mid-high range met twee verschillende schijven. Zelf kijk ik naar molens met weinig poespas. Dat kan alleen maar kapot. Dat is ook wat mij aantrekt in de Londinium Compressa: eenvoud en degelijkheid en goed/slim ontwerp.

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

36
Wat een fijnproever proeft is zo marginaal verschil en gaat al helemaal niet meer over goede of slechte koffie. Vanaf een bepaald punt wordt koffie niet meer beter met de juiste bonen en kennis van de brouwer. Het gaat dan om kleine verschillen en smaak nuances en niet over goed of slecht. Ik zie dat het idee "betere koffie door nog duurdere spullen" te vaak wordt gepredikt, het is als een geloof en dan krijg je vanzelf volgers. Vooral leuk voor de producenten en verkopers.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

37
Wat je schrijft klopt maar gedeeltelijk. Een maler met slechte toleranties en moderne schijven gaat helemaal geen espresso kunnen malen waar een maler met dezelfde schijven en goede toleranties dat wel kan. Daarnaast geven slechtere toleranties met grotere schijven alleen nog maar meer problemen.

Dus ja een 64mm maler met toleranties die goed genoeg zijn kan best heel erg in de buurt komen met een geweldige 64mm maler maar met grotere schijven is er geen andere optie dan hele kleine toleranties. En niet kunnen malen voor espresso is per definitie een waardeloze smaak omdat je niet verder komt dan een hooguit 20s extractie dus is er wel degelijk een verschil.

Plus dat het wel handig is erbij te vermelden dat je zelf nul ervaring met high end malers hebt. En dat het boven de 1000 alleen hobby is is echt complete onzin. Een goede 80/98mm maler kost ruim meer dan dat en is zeker een grote upgrade in smaak. Met 64mm ga je er met bijvoorbeeld filter nooit de scherpe randjes uit kunnen krijgen waar dat met 80/98mm vrij eenvoudig is.

Plus dat een DF of Sculptor minder is gebouwd dan bijvoorbeeld een P64, Orbit of Zerno. Kan best zijn dat die nu geweldig werkt maar dat na 3 jaar de boel wat gaat wijken en je hele uitlijning waardeloos en niet meer te repareren is. Dan heb je 40% van de prijs uitgegeven aan een maler die wellicht maar 25% van de tijd mee zal gaan plus ineens niet meer bruikbaar is. Traditionele bimodale schijven kunnen dat wel opvangen maar als je er iets moderners unimodaal in hebt zitten kan je het vergeten. Ook daarom is het zeker niet zo dat boven een bepaald bedrag het alleen hobby is en het niet waard is.
Laatst gewijzigd door Erik82 op wo 23 okt 2024, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

38
meinonA schreef: za 19 okt 2024, 22:30
Ik weet dat een echte alleskunner koffiemolen niet bestaat. Anderzijds wordt de Barazza Encore ESP voor zijn prijsklasse als erg goede molen gezien.
Is er een molen in de prijsklasse van een Eureka Specialita of Mignon die erg goed presteert?
Hoofdzaak is uiteraard espresso, maar ook veel french press met lichte brandingen.
Ik zie dat de discussie goed is losgebarsten, hoop dat je er wat info uit kunt halen. Wat betreft mijn mening:
De mignon serie is echt een hele mooie instap molen die echt wel waarde voor je geld geeft. De retentie is relatief laag, design is mooi en ze zijn vrij waardevast omdat ze gewild zijn. Ook kun je de malers wanneer gewild ombouwen van GOD naar redelijke single dose. Hierdoor kun je zelf ontdekken wat echt bij jou workflow past.
Als de lelit je 1e espressomachine is duurt het voorlopig nog een hele poos (vooral met een eureka 65mm variant) voordat de mignon je gaat limiteren. Dit gezien je nog veel gaat leren over espresso en je machine. Vervolgens ga je een smaakpalet en preferentie ontwikkelen.
Mocht je dan tegen de grenzen van je eureka aanlopen, dan weet je intussen ook wel waar je wel naar opzoek bent en wat je echt wilt voor jou smaak en boon voorkeur.
Ik zie hier adviezen voorbij komen die echt niet slecht zijn hoor. Maar door met een high end maler instapt weet je nieteens wat nou echt zo goed daaraan is. Dus ik zou lekker medium instappen en na een paar jaar de waardevaste mignon weer verkopen en doorgaan naar een high end die je koopt op basis van preferentie opgedaan door kennis.
Straks zit je bijvoorbeeld met een kei dure flat burr en kom je dr achter dat je conical had gewild. Of misschien ben je net als ik helemaal niet zo kritisch en merk je dat je machine vrij vergevend is.
Ik meet nooit exact op de decimalen mn ins en outs maar neem het voor lief. Ik stuur mn espresso op smaak en niet op cijfers. Ik heb het gedaan maar voor mij wordt die espresso er niet lekkerder van, eerder frustrerender omdat mn bakkie de numerieke targets niet haalt. Koffie is tenslotte een natuurproduct. Dus hoe consistent je gear ook kan zijn, volgend jaar kan dezelfde boon toch anders smaken.

Cheers!

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

39

Erik82 schreef:Wat je schrijft klopt maar gedeeltelijk. Een maler met slechte toleranties en moderne schijven gaat helemaal geen espresso kunnen malen waar een maler met dezelfde schijven en goede toleranties dat wel kan. Daarnaast geven slechtere toleranties met grotere schijven alleen nog maar meer problemen.

Dus ja een 64mm maler met toleranties die goed genoeg zijn kan best heel erg in de buurt komen met een geweldige 64mm maler maar met grotere schijven is er geen andere optie dan hele kleine toleranties. En niet kunnen malen voor espresso is per definitie een waardeloze smaak omdat je niet verder komt dan een hooguit 20s extractie dus is er wel degelijk een verschil.

Plus dat het wel handig is erbij te vermelden dat je zelf nul ervaring met high end malers hebt. En dat het boven de 1000 alleen hobby is is echt complete onzin. Een goede 80/98mm maler kost ruim meer dan dat en is zeker een grote upgrade in smaak. Met 64mm ga je er met bijvoorbeeld filter nooit de scherpe randjes uit kunnen krijgen waar dat met 80/98mm vrij eenvoudig is.
Ik maak er een cabaret showtje van goed....
Afbeelding


Ik heb belachelijk veel ervaring, koffie stroomt door mijn bloed, als ik plas komt er filterkoffie uit en mijn poep is koffiedik. Mijn bloedgroep is C8H10N4O2. Dankzij mij heb je bijvoorbeeld de Strietman gevonden en gekocht destijds.
Afbeelding


Daarom ga ik verder niet in op wat je denkt te weten. Ik zit vaak alleen op de top van de berg zeg maar, dat accepteer ik gewoon zo.
Afbeelding
Zo ben ik.
Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

40
bobbee schreef: wo 23 okt 2024, 16:16 … Ik zit vaak alleen op de top van de berg zeg maar, dat accepteer ik gewoon zo.
Top. Hahaha … lijkt me erg eenzaam. Keep up the spirit!

De top van de koffieberg op dit forum lijkt mij meer als dit:

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.