Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

51
Onder de Niche zit nog een heel spectrum aan wel inferieure malers. Zoals het besproken is wordt er net gedaan alsof de Niche Zero en Duo, XL, DF64 etc prijsklasse instap modellen zijn maar dat zijn het niet. Je zit al in de sectie van supergoede kwaliteit malers hiermee. Dus als je the best bang for buck zoekt is dit de prijsklasse waar je het moet zoeken daarvoor. Ga je naar de malers van 1500 euro + dan zit je in het spectrum van perfectionisme waar microns gaan meespelen in een datasheet en het wat mij betreft richting OCD gaat en je de vraag kunt stellen of je dat wilt en überhaupt die hoge prijs en de microns echt gaat proeven in je koffie. Als je dat leuk vindt en het waard vindt om die weg in te slaan dan zeer zeker doen en gaan genieten van de gear want ja, het is natuurlijk mooi spul maar ook wat overdreven. Voor een rete goede espresso is het niet nodig en ook geen garantie voor goede espresso.

1 is de barista
2 de koffieboon
3 gedeelde plek voor maler/ espresso machine

Dus koop je een dure maler met een machine die niet temperatuur stabiel is dan wordt de espresso niet heel snel goed en moet je aan de bak.

Zet je bijvoorbeeld een speedster met een Titus ernaast neer en een persoon die niet weet wat hij doet, wordt het niks. Zet je deze zelfde set neer met een goede barista en slechte oude bonen wordt het niks. Zet je een Niche Zero of Eureka XL neer met een Sage of basic E61 machine en goede koffie en persoon die weet hoe koffie te zetten dan krijg je 100% zeker iets heel lekkers voorgeschoteld.


‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

52
bobbee schreef: wo 23 okt 2024, 23:36 Zet je bijvoorbeeld een speedster met een Titus ernaast neer en een persoon die niet weet wat hij doet, wordt het niks. Zet je deze zelfde set neer met een goede barista en slechte oude bonen wordt het niks. Zet je een Niche Zero of Eureka XL neer met een Sage of basic E61 machine en goede koffie en persoon die weet hoe koffie te zetten dan krijg je 100% zeker iets heel lekkers voorgeschoteld.
Wat dat laatste betreft zag ik eens een grappige video. Daarin moesten een professioneel barista met een budgetmachine, en een beginner met een top machine werken. Een espresso en een latte. Deze werden beoordeeld.
De pro wist toch een prima espresso te maken met de budget machine. Maar met de latte ging hij onderuit.


youtu.be/r9YhsDPz2I0
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

53
bobbee schreef: wo 23 okt 2024, 23:36 1 is de barista
2 de koffieboon
3 gedeelde plek voor maler/ espresso machine
Hier is het alleen zeker niet zo dat er een gedeelde plek is tussen espressomachine en maler. De maler is nog altijd veel belangrijker dan de machine en die mening wordt al jaren door alle professionals gedeeld. Dat moet echt geen punt van discussie zijn want dat is gewoon basiskennis.

Met een redelijke machine en geweldige maler kan je veel beter koffie maken dan met een slechte maler en een geweldige machine. Een simpele Quickmill thermoblock met een Atom 75 zal veel betere koffie geven dan een KvdW Speedster met een 55m malertje als de Libra. Er wordt altijd veel budget uitgetrokken voor een machine en dan is de maler het ondergeschoven kindje terwijl daar juist de meeste winst ligt.

En ja ik heb ook genoeg slechte shots uit geweldig apparatuur gedronken maar dat ligt meer aan de barista. HK87 was laatst hier en die had ik een beter espresso voorgeschoteld dan in het FUKU cafe van Friedhats. Dat ligt dus niet aan de apparatuur. Zelf krijg ik er thuis ook vaak betere shots uit omdat ze in veel koffiezaken lijken een zo fruitig mogelijke espresso te willen maken en dat vind ik ook niks. Dat kan ook echt wel anders.
meinonA schreef: wo 23 okt 2024, 23:05 Oke, corrigeer me als ik het mis heb.
We zijn inderdaad op een punt gekomen dat de discussie flink opgang is gekomen. Fijn!

Echter disteleer ik hier toch een beetje 2 kampen uit:
1) Koop een Niche Zero. Die is goed genoeg voor wie gewoon een goede bak koffie wil zetten.
2) Koop een Philos of een 80/98mm molen en haal er alles uit wat er in zit.

Deze topic heet: de beste prijs/kwaliteit verhouding molen. Die molen moet dus ergens tussen deze modellen in zitten lijkt mij.
Zeg ik nou iets geks dat de Niche Duo een goede middenweg is als je opzoek bent naar een goeie molen als je binnen een redelijk budget er alles uit wilt halen wat erin zit? (uitgaande van nieuwprijs)
De Zero is een paar 10tjes goedkoper, maar de Philos is gelijk 400 euro meer.
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de belangrijkste vraag en dat is welke voorkeur voor branding je hebt en waar je normaal je bonen koopt. Bijvoorbeeld een 98mm maler kopen als je van donkere branding houdt is namelijk compleet zinloos en dan is je koffie zelfs minder lekker dan met een Niche Zero. Elke maler haalt bepaalde tonen naar voren dus moet deze aansluiten op je smaak. Zolang we die niet weten is het ook lastig de vraag te beantwoorden en je echt goed te helpen.

Klopt het dan nu ook dat je toch voor singledosen wilt gaan en niet voor GOD of GwB? Je bent nu ineens alleen over SD malers aan het schrijven terwijl dat juist niet je voorkeur had. Een Niche Zero en Philos zitten trouwens in dezelfde klasse alleen geven beide een compleet ander smaakprofiel. De Philos is gewoon één van de vele 64mm malers waar heel veel verschillende schijven voor te krijgen zijn maar daar ga je niet allles mee uit een koffie kunnen halen, maar je komt wel een eind. Dat is gewoon een goede instapper als je echt serieus bent, net als een Niche Zero. Het verhaal 80/98mm is weer een hele andere klasse dus laten we die voor nu buiten beschouwing laten.

Voor medium-donker tot donker is een Niche een zeer goede maler en als dat je voorkeur is zou ik die meteen aanraden. Als je voorkeur voor medium tot lichter is zou ik vooral conische schijven links laten liggen in deze prijscategorie en voor 64/65mm platte schijven gaan als begin. Je kan altijd nog upgraden. Mijn punt was alleen wel dat als je voor GbW gaat en je toch al €500-600 extra aan die techniek uit aan het geven bent je beter €300 extra uit kunt geven voor bijvoorbeeld een Atom 75W tov een Atom 65W omdat dat een hele grote upgrade is qua smaak, consistentie etc. Maar als je daar nu vanaf gestapt bent en eens wil ruiken aan een wat beter maler dan is 64mm een goed platform is zou een DF64 gen2 of DF64V2 een optie zijn. Een 64mm maler van €1500 zoals de Zerno en P64 hebben hetzelfde platform alleen zijn beter gebouwd, veel stiller en hebben een sterkere motor en betere workflow. Daar betaal je dus 2 keer de prijs voor tov een DF64V 2 met SSP schijven.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

54
Het was natuurlijk vragen om moeilijkheden met de titel van dit topic maar het heeft je wel een schat aan informatie opgeleverd.
Er zijn feiten en meningen gepresenteerd en misschien ook her en der een mening gepresenteerd als een feit.
En naar mijn mening is het een feit dat dit nog maar het puntje van de ijsberg is. Want welke tamper is de beste? Welke filterbakjes?Wat is beter; een HX of een dubbel boiler, welke puckprep levert het beste resultaat op, wat te doen met het water, etc etc.

Over 1 ding hebben we geen discussie: we hebben een fantastische hobby!

Succes met kiezen en geniet!
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

55
Erik82 schreef: do 24 okt 2024, 12:17
bobbee schreef: wo 23 okt 2024, 23:36 1 is de barista
2 de koffieboon
3 gedeelde plek voor maler/ espresso machine
Voor medium-donker tot donker is een Niche een zeer goede maler en als dat je voorkeur is zou ik die meteen aanraden. Als je voorkeur voor medium tot lichter is zou ik vooral conische schijven links laten liggen in deze prijscategorie en voor 64/65mm platte schijven gaan als begin. Je kan altijd nog upgraden. Mijn punt was alleen wel dat als je voor GbW gaat en je toch al €500-600 extra aan die techniek uit aan het geven bent je beter €300 extra uit kunt geven voor bijvoorbeeld een Atom 75W tov een Atom 65W omdat dat een hele grote upgrade is qua smaak, consistentie etc. Maar als je daar nu vanaf gestapt bent en eens wil ruiken aan een wat beter maler dan is 64mm een goed platform is zou een DF64 gen2 of DF64V2 een optie zijn. Een 64mm maler van €1500 zoals de Zerno en P64 hebben hetzelfde platform alleen zijn beter gebouwd, veel stiller en hebben een sterkere motor en betere workflow. Daar betaal je dus 2 keer de prijs voor tov een DF64V 2 met SSP schijven.
Dit dus. Wijze woorden.

En ik wil ook een espresso van Erik82.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

56
ErikvW schreef: do 24 okt 2024, 14:44
Erik82 schreef: do 24 okt 2024, 12:17
bobbee schreef: wo 23 okt 2024, 23:36 1 is de barista
2 de koffieboon
3 gedeelde plek voor maler/ espresso machine
Voor medium-donker tot donker is een Niche een zeer goede maler en als dat je voorkeur is zou ik die meteen aanraden. Als je voorkeur voor medium tot lichter is zou ik vooral conische schijven links laten liggen in deze prijscategorie en voor 64/65mm platte schijven gaan als begin. Je kan altijd nog upgraden. Mijn punt was alleen wel dat als je voor GbW gaat en je toch al €500-600 extra aan die techniek uit aan het geven bent je beter €300 extra uit kunt geven voor bijvoorbeeld een Atom 75W tov een Atom 65W omdat dat een hele grote upgrade is qua smaak, consistentie etc. Maar als je daar nu vanaf gestapt bent en eens wil ruiken aan een wat beter maler dan is 64mm een goed platform is zou een DF64 gen2 of DF64V2 een optie zijn. Een 64mm maler van €1500 zoals de Zerno en P64 hebben hetzelfde platform alleen zijn beter gebouwd, veel stiller en hebben een sterkere motor en betere workflow. Daar betaal je dus 2 keer de prijs voor tov een DF64V 2 met SSP schijven.
Dit dus. Wijze woorden.

En ik wil ook een espresso van Erik82.
Er zijn twee kopjes koffie die ik nooit in mijn leven zal vergeten.

De eerste was bij frans thuis. Een Hemels boterzachte espresso met zijn eigen gebrande bonen, een Indonesische geloof ik. Geen zuur, geen bitter, perfect in balans. Dat was echt iets wat ik bij wijze van tevreden de rest van mijn leven wel had willen drinken.😁

De tweede bij Erik82 thuis.
Een bizar smaakexplosie wat niet met woorden is uit te leggen. Met elke slok raakte ik verbaasd wat ik nou meemaakte. Dat moet je gewoon een keer geproefd hebben om te begrijpen wat dat precies doet. Anaerobic fermented bonen van Manhattan en ik hou eigenlijk niet eens van anaerobic. Ik had toevallig bij fuku friedhats een anaerobic gehad vlak voor ik bij Erik kwam en had eigenlijk tegen mezelf gezegd van nooit meer anaerobic.
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

57
Hk87 schreef: do 24 okt 2024, 15:15 De eerste was bij frans thuis. Een Hemels boterzachte espresso met zijn eigen gebrande bonen, een Indonesische geloof ik. Geen zuur, geen bitter, perfect in balans. Dat was echt iets wat ik bij wijze van tevreden de rest van mijn leven wel had willen drinken.😁
En bedankt! Nu wil ik dus ook een espresso van FransG...
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

58
ErikvW schreef: do 24 okt 2024, 15:16
Hk87 schreef: do 24 okt 2024, 15:15 De eerste was bij frans thuis. Een Hemels boterzachte espresso met zijn eigen gebrande bonen, een Indonesische geloof ik. Geen zuur, geen bitter, perfect in balans. Dat was echt iets wat ik bij wijze van tevreden de rest van mijn leven wel had willen drinken.😁
En bedankt! Nu wil ik dus ook een espresso van FransG...
:lol:
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs