Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

61
Erik82 schreef:
Hier is het alleen zeker niet zo dat er een gedeelde plek is tussen espressomachine en maler. De maler is nog altijd veel belangrijker dan de machine en die mening wordt al jaren door alle professionals gedeeld. Dat moet echt geen punt van discussie zijn want dat is gewoon basiskennis.

Met een redelijke machine en geweldige maler kan je veel beter koffie maken dan met een slechte maler en een geweldige machine. Een simpele Quickmill thermoblock met een Atom 75 zal veel betere koffie geven dan een KvdW Speedster met een 55m malertje als de Libra. Er wordt altijd veel budget uitgetrokken voor een machine en dan is de maler het ondergeschoven kindje terwijl daar juist de meeste winst ligt.

En ja ik heb ook genoeg slechte shots uit geweldig apparatuur gedronken maar dat ligt meer aan de barista. HK87 was laatst hier en die had ik een beter espresso voorgeschoteld dan in het FUKU cafe van Friedhats. Dat ligt dus niet aan de apparatuur. Zelf krijg ik er thuis ook vaak betere shots uit omdat ze in veel koffiezaken lijken een zo fruitig mogelijke espresso te willen maken en dat vind ik ook niks. Dat kan ook echt wel anders.
Dit is de discussie ook helemaal niet, wat ik je de hele tijd en afgelopen jaar eigenlijk probeer duidelijk te maken is dat jij kiest voor de extreem prijzige apparatuur en zoals je het hier deelt dat het enige zou zijn voor een hele hele goede koffie. Alles goedkoper is grappig maar wat jij hebt is altijd beter dan de rest want ja duur spul. Dat is niet zo, zo komt het wel over. Koffie uit jouw setup kan goed zijn maar hoeft net zo goed niet beter te zijn dan uit iets goedkopere apparatuur. Het gaat wat mij betreft nergens meer over als het beeld wordt geschetst dat een maler van 500 a 1000 euro en een machine van 1200 a 2000 euro bijvoorbeeld wordt neergezet als instap spul en zo komt het vaak wel over.

Maler en machine hebben een gedeelde plek zeg ik en niet zoals jij probeert uit te beelden een dure machine met goedkopere maler, dat schreef ik niet want dan is het dus niet in balans. Heb je een hele goede maler en een machine die fluctueert in temperatuur dan kun je die maler net zo goed wegdoen. Je kunt dan beter een goedkopere maler kopen en een temperatuur stabiele machine die daarbij past aanschaffen bijvoorbeeld en je koffie is zeer veel lekkerder.
En zo kan ik nog wel even doorgaan waarom beide apparaten (gebaseerd op mijn jarenlange ervaring met koffie
Afbeelding
) op 1 plek zouden moeten staan en dat sluit eigenlijk prima aan bij wat je hierboven zelf hebt geschreven. Het 1 kan niet zonder het ander. Als het over een thermoblock machine hebt dan is dat een quickmill van 750 euro en niet over Silvercrest ofzo. Dat is dus ook geen budget spul zo'n quickmill. Of een DF64v neerzetten alsof je geluk moet hebben als je er 1 koopt om een goed exemplaar te bemachtigen, is gewoon klinkklare onzin. Je hebt nog nooit een DF64v zelf gebruikt of in het echt gezien. Bij Lagom is er misschien nog wel meer uitval in verhouding door de lagere oplage waarop die dingen worden geproduceerd tov de DF malers. Komt er dus op neer dat je 0 ervaring hebt met de moderne malers van vandaag de dag. Er is het 1 en ander veranderd de afgelopen jaren op maler gebied.

De nuance is waar het omgaat in deze discussie zodat het forum leuk en gezellig blijft voor alle leden en lezers. Niks ten nadele van jou of je apparatuur, ik moedig alleen maar aan diep te gaan in deze hobby maar iets als instap, budget spul neerzetten wat het niet is geeft een vertekend beeld voor degen die hier hun informatie komen halen.


‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

62
Waarom raad ik hier dan een Niche Zero, DF64 etc aan terwijl jij niet verder komt dan alles wat duur is af te kraken zonder dat je er ervaring mee hebt? Lijkt me toch echt dat een Niche Zero en DF64 geen peperdure high-end malers zijn en juist betaalbare malers zijn.

De algemene tendens van mensen is om 3K voor een espressomachine uit te trekken en dan vervolgens €400-500 overhouden voor een maler. Dan komen ze daarna hier terug dat het inregelen van de maalgraad niet wil lukken, de boel er aan alle kanten uit aan het spuiten is en de espresso niet goed smaakt. Dat komt allemaal omdat ze de maler niet op orde hebben. Een goede verdeling zou zijn 40-60 tussen maler en machine want dat geeft ook het gemak om wel zonder allerlei trucjes keer op keer goed espresso te kunnen maken, en niet de 20-80 die je vaak ziet.

Daarom hamer ik altijd zo op de maler en dan hoef je echt niet meteen een absurde high-end maler te kopen. Maar je moet ook geen Libra of Mignon met kleine 55mm schijfjes naast een Bianca of LM Micra gaan zetten want dat is vragen om problemen. Als je 4K te besteden hebt is een Eureka Atom 75 met 2,5K voor een goede E61 een veel betere keuze dan een duurdere E61 of LM van 3,5K met een matige maler van €500. Die eerste gaat je veel betere en vooral consistent goede espresso opleveren waar je met de laatste vooral aan het klooien bent om de boel op orde te krijgen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

63
Ik kraak niks af en zeker niet de apparatuur, dingen uit verband trekken en verdraaien en verdelen in links of rechts, precies als met de apparatuur. Mooi voorbeeld van wat ik nou bedoel. Het is niet heel erg ingewikkeld wat ik probeer duidelijk te maken, hoe het vaak overkomt wat je zegt. De meeste mensen zullen mij wel begrijpen en daar gaat het om. Heb een mooie dag. Ik ben er klaar mee op dit onderwerp.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’