Hi all,
Ik ben een jaar gestopt met roken en mijn beloning voor mezelf is een nieuw espresso apparaat.
Initieel dacht ik dat ik een lelit bianca ging kopen, dual boiler, pid, en lekker spelen met druk.
Echter zit ik steeds meer te twijfelen over een lever machine. Ik ben bang dat ik niet heel veel ga experimenteren met de 'druk hendel' van de lelit en dan heb ik liever een lever machine waarin ik de "blooming" techniek kan proberen, en kan spelen met de pid. Ik denk dat dat mij voorlopig nog wel even bezig houdt.
Mijn grootste obstakel is momenteel dat er eigenlijk geen (enigzins betaalbare) dual boiler lever machine is. Nu lees ik online dat de hx functie ook gewoon heel goed werkt met melk (ik drink eigenlijk altijd cappuccino).
Ik heb momenteel een bezzerra bz09 en ik vind het heel irritant dat ik de stoom functie aan en uit moet zetten de hele tijd. Espresso maken, water verwarmen tot stoom temperatuur en dan schuimen.
Dus eigenlijk komt mijn vraag erop neer: kun je met de profitec pro800 of londinium L1/R24 of iets soortgelijks gewoon meteen stomen of moet je na het zetten van je koffie toch even het water verder verwarmen?
En kan ik in dat geval beter voor de ACS Vesuvius leva gaan? Of zijn er nog andere machines die ik over het hoofd heb gezien?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Nieuwe espressomachine
2Met de Pro 800 kan je altijd meteen stomen. Ik stoom zelf eigenlijk zelden tot nooit, maar er is altijd voldoende stoom beschikbaar. Het is 1 enorme boiler die gewoon altijd klaar is. Ik vind het zelf een enorm prettige machine om mee te werken.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
3Ik heb een L-R, die stoomt als een wilde. TIJDENS de doorloop van de espresso. Wachten is nergens voor nodig bij de Londiniums.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
4Haha,ja dat herken ik ook van de Pro 800. Het is ook zo'n joekel van een boilerErikvW schreef:Ik heb een L-R, die stoomt als een wilde. TIJDENS de doorloop van de espresso. Wachten is nergens voor nodig bij de Londiniums.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
6Dank allemaal! Hoe verhoud de bezzerra zich tov de londinium en profitec? Ik vind mijn bezzerra prima maar wil eigenlijk wel een stapje betere kwaliteit.
7Dat stomen van de Pro 800 kan ik ook bevestigen. Fijne machine. Die van mij heeft inmiddels een nieuw baasje.
Zeker als je de mogelijkheid hebt voor een vaste wateraansluiting, is ie fluisterstil.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik echter wederom twijfelen over een Londinium. Hier heb ik destijds alleen niet voor gekozen omdat die uit de UK moest komen i.v.m. eventuele service.
Met levers overigen altijd voorzichtig zijn voor je ‘bakkes’, als de filterhouder eens niet goed vastzit … kun je sparen voor een nieuwe kaak. Aldus de waarschuwing van Peter (van Kafko).
Eh, goed dat je gestopt bent met roken en nu gaat voor een véél lekkerder hobby. Én je bespaart nog steeds veel geld! Behalve een nieuwe machine biedt dat véél meer perspectief. Lekkere boontjes, een maler upgrade …
Zeker als je de mogelijkheid hebt voor een vaste wateraansluiting, is ie fluisterstil.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik echter wederom twijfelen over een Londinium. Hier heb ik destijds alleen niet voor gekozen omdat die uit de UK moest komen i.v.m. eventuele service.
Met levers overigen altijd voorzichtig zijn voor je ‘bakkes’, als de filterhouder eens niet goed vastzit … kun je sparen voor een nieuwe kaak. Aldus de waarschuwing van Peter (van Kafko).
Eh, goed dat je gestopt bent met roken en nu gaat voor een véél lekkerder hobby. Én je bespaart nog steeds veel geld! Behalve een nieuwe machine biedt dat véél meer perspectief. Lekkere boontjes, een maler upgrade …
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
8De R24 heeft ook nog mogelijkheid tot actieve pre infusie wat ik echt een meerwaarde vind tov een machine zonder. Het beïnvloed de smaak van de espresso echt dmv de druk die je bepaald middels de app.
Ik zou de londinium kiezen. De ACS ken ik verder niet.
Ik zou de londinium kiezen. De ACS ken ik verder niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
9Haha! Je moet je koppie er NIET bijhouden zeg maar....Frup schreef: Met levers overigen altijd voorzichtig zijn voor je ‘bakkes’, als de filterhouder eens niet goed vastzit … kun je sparen voor een nieuwe kaak. Aldus de waarschuwing van Peter (van Kafko).
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
10Hier met de vectis ook prima stoomdruk voor zon kleine boiler. Alleen schuim ik geen melk op tijdens pre infusie. Maar zodra de espresso doorloopt stoom ik. Vaak ook zo krachtig dat mn melk eerder klaar is dan mn espresso is doorgelopen