Nieuw! En moeite met instellen

1
Hoi Allen,

Ik ben sinds vandaag lid van dit leuke forum. Ik ben 23 jaar en heb onlangs van mijn eerste salaris een Sage barista pro gekocht. Ik ben er helemaal gelukkig mee en hoop mijn koffiehobby thuis door te kunnen zetten!

Jullie voelen hem gezien de titel misschien wel aankomen... Ik heb nogal moeite met het instellen.
Op papier zou (bijna) alles moeten kloppen. De doorlooptijd zit nu op 29 seconden. Echter is de koffie die na het zetten in het filterbakje zit erg nat. Daarnaast staat de maalgraad echt héél fijn. De inner bur (ben de NL term even kwijt) staat op 2. De maalgraad op de machine staat nu op 1.
Normaal gesproken ligt dit, schijnbaar, gemiddeld op 3 en 6/7. De mijne staat nu dus veeeeel fijner.
Ik maak gebruik van een enkelwandige filterbak voor een dubbele espresso. Weeg zo'n 19 gram koffie af. Output zit op ongeveer 43. Dus die is wat hoog, maar zover ik weet zou dit het juist bitterder moeten maken.
Lang verhaal kort, de koffie is enorm zuur. Echt niet te drinken.

Ik heb nu bonen van douwe egberts, medium branding. Hiervoor had ik verse bonen van blommers, maar hetzelfde probleem. Ik ben me ervan bewust dat de DE bonen geen optimale kwaliteit zijn. Maar voor het oefenen voor mij ook prima als het resultaat redelijk is.

Waar ga ik de mist in? Alvast bedankt!

Re: Nieuw! En moeite met instellen

2
Welkom!

Je hebt een zeer eenvoudige 'instapper' gekocht met maler en alles in één dus daar moet je de lat niet echt hoog mee leggen.

Ik zou als ik jou was beginnen met een zak traditionele Italiaanse-stijl bonen, liefst niet al te lang geleden gebrand.

Deze bijvoorbeeld:

https://hoofdkwartier-koffiebranderij.n ... gry-betty/

Supermarktbonen zijn bijzonder kansarm, waarmee je het je machientje extra lastig maakt, denk ik.

Dat de puck nat is, dat is geen enkel bezwaar. Je eet de puck niet, die gooi je weg dus nat of droog, geen zorgen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
fransg schreef: di 05 nov 2024, 11:32 Welkom!

Je hebt een zeer eenvoudige 'instapper' gekocht met maler en alles in één dus daar moet je de lat niet echt hoog mee leggen.

Ik zou als ik jou was beginnen met een zak traditionele Italiaanse-stijl bonen, liefst niet al te lang geleden gebrand.

Deze bijvoorbeeld:

Supermarktbonen zijn bijzonder kansarm, waarmee je het je machientje extra lastig maakt, denk ik.

Dat de puck nat is, dat is geen enkel bezwaar. Je eet de puck niet, die gooi je weg dus nat of droog, geen zorgen.

Thanks Frans! Ga ik mee aan de slag.

Wat ik me wel afvraag. De bonen van Blommers waren dan wel niet Italiaans, maar het resultaat was alsnog echt te vies voor woorden.
Ergens gaat het dus mis in de instellingen. Heb je enig idee?

4
Hanvh21 schreef: di 05 nov 2024, 11:53

Deze bijvoorbeeld:

Wat ik me wel afvraag. De bonen van Blommers waren dan wel niet Italiaans, maar het resultaat was alsnog echt te vies voor woorden.
Beste Han,

Zure smaak wijst op te weinig extractie. Doorlooptijd lijkt in orde, je zou de extractie beter kunnen maken door de temperatuur (fors!) hoger te zetten dan hij nu staat.

En welkom!
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

5
ErikvW schreef: di 05 nov 2024, 12:12
Hanvh21 schreef: di 05 nov 2024, 11:53

Deze bijvoorbeeld:

Beste Han,

Zure smaak wijst op te weinig extractie. Doorlooptijd lijkt in orde, je zou de extractie beter kunnen maken door de temperatuur (fors!) hoger te zetten dan hij nu staat.

En welkom!
Dank, ik ga het proberen!

7
Rosanne schreef: di 05 nov 2024, 14:04 Blommers brand medium tot licht. Heb je daar wel eens een bakkie koffie gedronken? En vond je dat toen lekker? Want hun koffie kan redelijk fruitig (soms omschreven als zuur) smaken.
Zeker! Dat licht zure houd ik van. Vandaar dat ik in eerste instantie voor hun bonen had gekozen. Maar mijn koffie smaakt op het moment dusdanig zuur dat mijn ogen er bijna van tranen