Aanlaten staan.....?

1
Ik krijg van de week mijn BZ07PM (alleen vrouwlief weet het nog niet....) maar ik vraag me af hoelang laten jullie je espressomachine aanstaan? Dus de machines met boiler die gemiddeld 30 min moeten voorverwarmen.
En dan doel ik op de weekenden. Ik kom om 0730-0800u mijn bed uit (dochter van 3...)
en wil hem aanzetten, maar laten jullie hem aanstaan tot de avond?

Kan dat eventueel kwaad? Of kost het onnodig te veel stroom. Drink tussen de middag wel een bakkie thee of een paas espressos.

gr
Bart

PS zelf branden is niet verstandig :( ................want mijn vader vraagt/besteld net een kilootje vers gebrande bonen voor de kerstdagen :lol: :lol: . Wil zijn gasten (oa ikke) een lekker bakkie voorzetten.
Zit er aan te denken om 1ste kerst alle apperatuur mee te nemen ;)

Re: Aanlaten staan.....?

4
We hebben hier al vaker een berekening op los gelaten: 1200W, machine staat 10% van de tijd daadwerkelijk aan, gebruikt dus 120 W/u à 19 cent p/kW. Met alle variabelen, blijf je dus toch binnen centen per uur.

Daarbij blijft het hoe dan ook altijd voordeliger om de machine tussen het gebruik uit te zetten. Het kan alleen wat makkelijker zijn als het ding gewoon de hele tijd lekker warm is, en ik denk niet dat het zoveel kwaad zal kunnen. Al dat uitzetten en krimpen bij opwarmen/afkoelen is ook niet het beste voor je apparatuur.

Wijzelf drinken 's ochtends geen koffie, dus het ding gaat 's middags aan en weer uit voordat hij voor de koffie 's avonds weer aan gaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
PS zelf branden is niet verstandig :( ................want mijn vader vraagt/besteld net een kilootje vers gebrande bonen voor de kerstdagen :lol: :lol: . Wil zijn gasten (oa ikke) een lekker bakkie voorzetten.
Maar wat had je dan liever gewild: dat je ouwe meuk van de kiloknaller geserveerd kreeg? Is toch best een compliment dat hij jouw koffie wil?
Ja, die keren dat uit huis bent wil je natuurlijk ook een lekkere bak. Ikzelf heb daarvoor de Gaggia Factory of de Aeropress gecombineerd met een handmalertje. Samen met zelfgebrande bonen kom je dan best een eind in de goede richting, zonder dat je je een breuk tilt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Spironski schreef:
Maar wat had je dan liever gewild: dat je ouwe meuk van de kiloknaller geserveerd kreeg? Is toch best een compliment dat hij jouw koffie wil?
Ja, die keren dat uit huis bent wil je natuurlijk ook een lekkere bak. Ikzelf heb daarvoor de Gaggia Factory of de Aeropress gecombineerd met een handmalertje. Samen met zelfgebrande bonen kom je dan best een eind in de goede richting, zonder dat je je een breuk tilt.
zeker een compliment, en idd je sjouwt je een breuk.....

Bedankt voor de adviezen!

8
Ja, ik had het laatst op mijn verjaardag, niet eens wezenloos veel gasten, een stuk of tien, en toen ik vroeg: 'Wat willen jullie drinken?', was het in koor: 'Koffie!' En dat tot drie keer toe... Ben je wel effe bezig voor ze allemaal gelukkig zijn.
Dat ging trouwens best wel rap met de Bezzi, veel fijner dan vorig jaar met de Silvia. Gewoon achter elkaar bakkies zetten, en tussendoor schuimen, no prob.
Ik laat het ding trouwens (als ik thuis ben) gewoon constant aanstaan. Als ik trek heb, wil ik koffie, niet wachten.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

9
Dat waren dus een stuk of 30 kopjes koffie, waarvan het merendeel zeker cappu's? Dat zou op een Silvia een onbegonnen werk zijn! :lol:

10
Ik deed het roeger wel eens voor 8 of meer mensen.Cappu's maken en tegen de tijd dat nummer 1 zijn koppie leeg was gewoon weer aansluiten voor een tweede. :o

Voor 4 of 5 mensen wil ik al mijn barista kennis aan het werk zetten.Voor een grotere groep trek ik de Siemens filteraar naar voren. :mrgreen: