Bloed (koffie) kruipt waar het niet gaan kan.

1
Nou,.... 13 jaar geleden aangemeld op dit forum,... dol enthousiast aan de koffie hobby/passie begonnen en zelfs even een eigen microbranderij gehad.
Door verschillende factoren met alle koffie gerelateerde zaken gestopt en mijn focus gelegd op andere zaken en genoegen genomen om de afgelopen 8 jaar ? alleen maar koffie te drinken uit een vol automaat (wel met verse bonen uiteraard, maar ipv zelf branden bestellen bij Brandzaak).
Maar zoals de kop tekst al verklapt, het bleef/blijft toch kriebelen en heb ik stiekem spijt dat ik destijds mijn laatste setup toch ook verkocht heb (Mazzer mini Electronic A met Jolly schijven, en een Expobar Brewtus 4 met een Eric's groep thermometer).
Maarja,.... gedane zaken nemen geen keer en ga ik maar eens op het gemakje kijken wat ik wil aanschaffen als (voor mij) nieuwe setup.
Omdat we 4 jaar geleden ook verhuisd zijn hebben we nu een stuk ruimere keuken die we begin volgend jaar laten vervangen voor een nieuwe en dan is er zelfs ruimte voor een lever machine als ik dat zou besluiten.
Volgens mij heb ik heel wat gemist in de koffiewereld en heb ik genoeg bij te lezen, wel leuk dat ik sommige namen hier in de groep nog herken.
Laatst gewijzigd door Freaky666 op ma 11 nov 2024, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Bloed (koffie) kruipt waar het niet gaan kan.

5
bobbee schreef: ma 11 nov 2024, 14:52 Welkom terug! Er is een hoop veranderd, de apparatuur is een stuk beter geworden!
Dank je, en jij hoort voor mij ook bij een van de "bekende namen" en volgens mij heb je zelfs nog dezelfde avatar als ik het me goed herinner lol.
Ik ben inderdaad al een paar namen tegen gekomen van hardware die me niet bekend in de oren klinken inderdaad, dus maar goed in en meelezen met iedereen.
Zodra hier de keuken vervangen gaat worden ga ik in ieder geval zorgen voor een vast water aansluiting, niet dat ik zeker weet dat ik die nodig zal hebben maar beter nu een paar tientjes extra uitgeven zodat ik alle vrijheid heb in keuze voor een eventuele rotatiepomp die op een waterleiding moet/kan.

Qua molen ben ik al heel wat moois tegen gekomen, destijds had ik (voor mij) mijn "unicorn" gevonden in mijn Mazzer Mini met Jolly schijven, maar dat is misschien in de huidige tijd niet meer zo.

6
Freaky666 schreef:
bobbee schreef: ma 11 nov 2024, 14:52 Welkom terug! Er is een hoop veranderd, de apparatuur is een stuk beter geworden!
Dank je, en jij hoort voor mij ook bij een van de "bekende namen" en volgens mij heb je zelfs nog dezelfde avatar als ik het me goed herinner lol.
Ik ben inderdaad al een paar namen tegen gekomen van hardware die me niet bekend in de oren klinken inderdaad, dus maar goed in en meelezen met iedereen.
Zodra hier de keuken vervangen gaat worden ga ik in ieder geval zorgen voor een vast water aansluiting, niet dat ik zeker weet dat ik die nodig zal hebben maar beter nu een paar tientjes extra uitgeven zodat ik alle vrijheid heb in keuze voor een eventuele rotatiepomp die op een waterleiding moet/kan.

Qua molen ben ik al heel wat moois tegen gekomen, destijds had ik (voor mij) mijn "unicorn" gevonden in mijn Mazzer Mini met Jolly schijven, maar dat is misschien in de huidige tijd niet meer zo.
Ik herken jouw username ook! En ja de Avatar heb ik niet veranderd. Is de enige die ik heb gehad. Prima zo voor mij.

Ben benieuwd welke apparatuur je gaat aanschaffen, leuk! Ja de mazzer mini kan nog steeds goed wat doe toen ook deed maar er zijn nu veel malers met minimale retentie en ook gericht op single dosing. Ik heb nu zelf een Eureka XL (Eureka is veel beter geworden dan 13 jaar geleden) en een DF64v single dosing maler. Kan altijd beter maar trek samen met de Londinium erg lekkere koffie dus ben gerust.

Succes en hou ons graag op de hoogte!

Kleine tip, laat je niet gek maken door alles wat er te krijgen is en hou het hoofd koel zodat je veel geld overhoudt voor goede koffiebonen!
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Het ziet er naar uit dat ik al sneller een machine en molen nodig heb dan verwacht.
Huidige volautomaat geeft steeds vaker de koffie af in de lekbak, wat waarschijnlijk duid op een dicht geslagen drainage ventiel, of verstopte leidingen.
Machine is nog geen 3 jaar oud ofzo en "was al aan de aanbevolen servicebeurt" toe volgens de fabrikant (Nivona).
Ben eigenlijk wel klaar met dat ding en ga er het geld niet meer aan uit geven ook.
Dus nu maar versneld aan het kijken om met gepaste snelheid in ieder geval een machine en molen op de kop te tikken, het zal dan wel niet de "droom set-up" zijn (voor zover die bestaan) maargoed.
Ben ondertussen al het een en ander tegen gekomen zoals Quamar M80 malers, de bekende VBM's en Alex Duetto's.
Ik denk wel dat ik liever een dubbele boiler wil (is me bij mijn Brewtus destijds prima bevallen) maargoed, met de wetenschap dat er toch nog wel wat geschoven gaat worden met hardware zal ik een leuk geprijsde HX niet afslaan en hoop ik voorlopig ergens tussen de €6 en de €800,- klaar te zijn voor nu.
Laatst gewijzigd door Freaky666 op vr 15 nov 2024, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.