Goedemiddag allemaal. Ik ben op zoek naar een tweede molen maar kan wel wat tips gebruiken.
Ik heb de laatste jaren met veel plezier gebruik gemaakt van een Mignon XL. Deze molen bevalt ook nog prima dus gaat niet weg. Ik ben wel met wat meer interesse aan het experimenteren met single dosen. Hiervoor heb ik ook de single dose kit voor de XL gemonteerd icm met de king size dial. Dit werkt op zich prima. Ook pour over heeft mijn interesse en zou ik graag in de toekomst meer naar gaan kijken.
Nu ben ik niet de enige thuis die gebruik maakt van de koffie setup. Mijn vrouw kan genieten van een heerlijk bakkie maar vind al dat afwegen maar gedoe. Zij ziet dus het liefst weer de oude XL met hopper terug of iets anders gebruiksvriendelijks.
Nu het dilemma…
Ik zag de nieuwe Eureka Libra 65 all purpose langskomen. Grind by weight maakt het allemaal nog eenvoudiger want dan hoef ik alleen de maalgraad maar te controleren en kan iedereen ongecompliceerd koffie maken. Daarnaast zou deze molen alle soorten koffie bereiding kunnen malen, dus interessant voor toekomstige pour over experimenten en meer. Met deze molen zou ik dus mijn huidige XL als single dose molen blijven gebruiken.
Voordelen: Grind by weight, geschikt voor alle malingen
Nadelen: Libra zou langzaam malen voor espresso?, XL is geen dedicated single dose molen.
De tweede molen die ik op het oog heb is de Mazzer Philos. Hiermee kan ik qua single dosen natuurlijk helemaal los. Hij heeft een grotere en beter afleesbare schaalverdeling waardoor switchen tussen bonen of bereidingen mij makkelijker lijkt. En ik dacht dat deze ook wel geschikt is voor andere malingen met de I200D burrs. Of heb ik dat verkeerd? Ik zou denk ik ook de I189D burrs bij bestellen om mee te experimenteren.
Dan zou ik de XL dus weer omzetten naar de vertrouwde grind by time molen.
Voordelen: dedicated single dose molen, makkelijker in te stellen en af te lezen maalgraad. Veel mogelijkheden icm met andere burrs.
Nadelen: grote molen (en vind hem niet erg mooi), niet zeker of hij geschikt is voor andere bereidingen.
Ik snap dat ik de afweging alleen zelf kan maken maar wellicht hebben jullie nog wat argumenten die mijn keuze makkelijker maken.
Re: Maler dilemma (het zoveelste [emoji6])
2Het is beleving maar die Philos is kleiner dan hij lijkt. Naast mijn Pro 800 is het echt een elegante verschijning. Vergeleken met je XL is hij vooral dieper. In hoogte is hij zelfs 2 cm kleiner. Hij is wel wat breder, te weten 3 cm. Maar dat is alleen de voet en de metalen kap.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper
3Over de schijven en hun toepassingsmogelijkheden:
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper
4Thanks. Dat geeft een wat beter beeld. Hij komt naast een Profitec Drive te staan.omeCoffee schreef:Het is beleving maar die Philos is kleiner dan hij lijkt. Naast mijn Pro 800 is het echt een elegante verschijning. Vergeleken met je XL is hij vooral dieper. In hoogte is hij zelfs 2 cm kleiner. Hij is wel wat breder, te weten 3 cm. Maar dat is alleen de voet en de metalen kap.
5Single dosen moet je ding zijn.
Ik heb de Philos gehad en vond het gebruik ronduit verschrikkelijk Heb nu weer een grote hopper maken zoals ik ze al 30 jaar gebruik en ben weer happy.
Ieder zijn ding.Wel een heel fijne maler.
Ik heb de Philos gehad en vond het gebruik ronduit verschrikkelijk Heb nu weer een grote hopper maken zoals ik ze al 30 jaar gebruik en ben weer happy.
6Ik heb nog nooit een hopper gebruikt of ja nooit heel eventjes helemaal aan het begin van mijn koffie avontuur op mijn toenmalige Eureka Turbo.cremalaver schreef: vr 29 nov 2024, 11:51 Single dosen moet je ding zijn.
De hopper heb ik toen verandert voor een single doser omdat ik dacht dat ik er anders niet bijhoorde
Maar uiteindelijk, nu ik dus niks anders gewend ben geraakt als single dose zou ik ook niet keer terug kunnen.
Ik begin de dag meestal met wat zwaardere soort koffie als een Italiaanse blend. En dan later op de dag wissel ik naar third wave batterij zuur koffie, heerlijk
Eventueel hier tussenin nog wat normale mensen drinken, een medium roast Brazil ofzo.
Ja, ik vind het geweldig.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs