De bout

1
Afbeelding
Op home barista kwam ik een topic tegen over dit onderdeel. Als je de schroef helemaal indraait, sluit je de water toevoer van de boiler naar de groep af. Als je hem echter net niet helemaal dicht draait. Sluit je de toevoer niet af maar beperk je de flow wel.
In mijn geval stond de afsluiter volledig open. Bij het flushen komt het hete water altijd met véél kracht uit het douche scherm. Nu ik de afsluiter op een halve slag na dicht heb gedraaid verloopt één en ander veel rustiger.

Ik vroeg mij af of deze hack alleen voor mij nieuw is en of anderen überhaupt mijn ervaring met het flushen herkennen.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

Re: De bout

2
De enorme waterkolom die een lever op de koffiepuck stort is juist waar zijn karakter vandaan komt. Juist dat zorgt dat bijvoorbeeld een Decent wel het profiel van een lever kan nabootsen maar niet de smaak. Heb je deze aanpassing ook op smaak beoordeelt?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3
Het probleem is dat ik nergens filmpjes kan vinden van een flushende pro 800 en dus geen vergelijkingsmateriaal heb. In mijn pucks zie ik altijd kleine gaatjes van het douchescherm. Dat lijkt me niet de bedoeling en dus denk ik dat het water er bij mijn machine met teveel kracht uit komt zetten.

5
Ik heb destijds daarover gelezen dat die bout bedoeld is om onderhoud makkelijk te maken.
Met flushen daar eigenlijk nooit probleem mee gehad (zeg ik als ex Pro 800 bezitter).
Een beetje ‘headroom’ moet je wel hebben. Misschien inderdaad eens een groter bakje proberen, had ik ook gedaan.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

6
omeCoffee schreef:Misschien moet ik eens een dieper bakje proberen…
Afbeelding
Het douchescherm maakt een afdruk in de puck.
Ja dat heeft de pavoni ook ongeveer wat ik hier zie alleen dan een krater. Een puck Screen is echt een uitkomst hiervoor of een simpele oplossing is een stukje filterpapier op maat snijden en erop leggen. Dat dempt de kracht op de puck.

Nu is de pavoni ook een dipper, zou het hem daarin zitten? Dat het recht uit de boiler erop wordt geknalt? Geen idee, ik zoek een verklaring.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

7
Zoals Frup ook al zei, de bout is eigenlijk bedoelt om de watertoevoer naar de zetgroep af te sluiten, niet om de flow mee af te regelen. Natuurlijk is dat een "hack" maar het idee is dat je zonder de machine uit te schakelen, een zetgroep af kunt sluiten en openen voor onderhoud of reparatie. Zeker op machines met meerdere zetgroepen kan dat erg praktisch zijn als een van de pistonseals lekt.

8
Pti schreef:Zoals Frup ook al zei, de bout is eigenlijk bedoelt om de watertoevoer naar de zetgroep af te sluiten, niet om de flow mee af te regelen. Natuurlijk is dat een "hack" maar het idee is dat je zonder de machine uit te schakelen, een zetgroep af kunt sluiten en openen voor onderhoud of reparatie. Zeker op machines met meerdere zetgroepen kan dat erg praktisch zijn als een van de pistonseals lekt.
Ik ken de functie van de bout. Volgens mij is het in het topic over de KvdW ook eens te sprake gekomen. Ik vind die hack wel aardig maar als ik mijn Matrix douchescherm monteer, knalt hij er bij een flush nog steeds keihard af. Ik heb het gevoel dat er op de een of andere manier kalk in is gekomen en dat er nog maar nauwelijks water doorheen kan. Dit euvel was eigenlijk de aanleiding om eens te kijken of die flush wat zachter kan.

9
De afsluiter is niet nauwkeurig genoeg om er betrouwbaar de flow mee af te regelen. Een betere optie is een stuwtje of "jet/sproeier" in de bovenste conus van de aanvoerleiding (15).
Daarvoer moet wel eventjes de zetgroep eraf en waarschijnlijk moet je het gat iets ruimer maken, maar eigenlijk is het een fluitje van een cent.
Bijlagen

10
Flow is misschien een groot woord. Er moet water uit de boiler naar de groep maar dat luistert niet zo nauw toch? Het is niet de flow die door de puck moet gaan en dus zo constant en consistent mogelijk. Zo’n sproeier is natuurlijk wel een mooie oplossing voor het probleempje maar waarschijnlijk draai ik de schroef gewoon weer open, zoals hij uit de fabriek komt, omdat het een afsluiter is en niets anders.