Geen druk La Pavoni

1
Ik ben voor werk vaak in het buitenland, dus het apparaat heeft een aantal maanden ongebruikt gestaan.
Nu wilde ik dit weekend een espressootje tappen, maar ik bouw helemaal geen druk meer op in de kop,
Mijn eerste impuls was: zuigerringen in de kop vervangen.
Is dat een goede impuls, of zijn er meerdere verdachten?

Re: Geen druk La Pavoni

2
QuantumCat76 schreef: ma 18 nov 2024, 14:12 Ik ben voor werk vaak in het buitenland, dus het apparaat heeft een aantal maanden ongebruikt gestaan.
Nu wilde ik dit weekend een espressootje tappen, maar ik bouw helemaal geen druk meer op in de kop,
Is er wel druk op de boiler? Heb je er een met drukmeter? Is de boiler heet?

Wat gebeurt er als je de hefboom helemaal omhoog hebt?
QuantumCat76 schreef: ma 18 nov 2024, 14:12 Mijn eerste impuls was: zuigerringen in de kop vervangen.
Waarom? Hoe zouden de zuigerringen dit kunnen veroorzaken denk je?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Antw 1: Ik heb 1,5 bar in de boiler.
Antw 2: Als ik de hefboom helemaal omhoog heb , stroomt er water door de kop (sneller dan normaal, lijkt het)
Antw 3: Ik heb één keer eerder iets soortgelijks meegemaakt (geen druk in de kop), maar toen had ik de Pavoni te lang aan laten staan, waardoor er door de druk in de boiler water door de kop heen gesijpeld was en na het vervangen van de zuiggerringen had ik weer druk in de kop als ik pers

6
Kan het zijn dat er lucht "lekt" bij het overdrukventiel? Ik had dat een keer, de veer in dat ventiel was niet helemaal lekker meer. (Maar, ik hoorde een zacht gesis toen dat aan de hand was)
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

7
1,5 bar boilerdruk is voor een La Pavoni erg hoog.
Je groep zal erg snel oververhit raken, tenzij je een Bong isolator gebruikt.

Bij die druk zal er een flinke golf water uit komen, als je de lever optilt, terwijl je er geen pf in hebt.

Betekent ‘geen druk in de kop’ dat als je de pf hebt gevuld met koffie en geïnstalleerd in de groep, je:
1 - de lever volledig omhoog en naar beneden kunt doen, zonder dat je weerstand voelt en er ook geen koffie uit je pf komt?
of
2 - de lever volledig omhoog, maar niet naar beneden kunt doen en er ook geen koffie uit je pf komt?
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

8
GuidovW schreef: ma 18 nov 2024, 22:09 1,5 bar boilerdruk is voor een La Pavoni erg hoog.
Je groep zal erg snel oververhit raken, tenzij je een Bong isolator gebruikt.

Bij die druk zal er een flinke golf water uit komen, als je de lever optilt, terwijl je er geen pf in hebt.

Betekent ‘geen druk in de kop’ dat als je de pf hebt gevuld met koffie en geïnstalleerd in de groep, je:
1 - de lever volledig omhoog en naar beneden kunt doen, zonder dat je weerstand voelt en er ook geen koffie uit je pf komt?
of
2 - de lever volledig omhoog, maar niet naar beneden kunt doen en er ook geen koffie uit je pf komt?
"pf" portafilter?
Ik heb inderdaad een bong-isolator.
Je hebt gelijk, het is geen 1,5bar,maar iets tussen 0.5-1 bar
Afbeelding
Met geen druk bedoel ik, idd, als ik de lever volledig omhoog doe, even wacht (voor pre-infusion, er sijpelt dan wat koffie uit) en dan de lever naar beneden breng, voel ik geen weerstand, geen tegendruk. Normaal voel ik dat wel.
Ik heb een drukmeter op de kop, en de druk blijft nu ook nul, terwijl normaal ik makkelijk 8-9bar haal
Er komt wel wat uit, maar qua smaak kan ik dat geen koffie noemen 😂🤣

Afbeelding
Afbeelding