Gesproken over variabele snelheid, mijn df83v heeft dus ook variabele snelheid en echt ik kon er geen touw aan vast knopen wat dat nou aan verschillen moest brengen. De eerste maanden was ik van mening dat het gewoon niks deed, helemaal niks.
Ondertussen heb ik de hele world wide web afgezocht naar een zinnige statement wat mij een richting zou moeten geven maar, de grap, het blijkt dat bij iedere maler het weer anders werkt. Dit is de reden waarom je zoveel tegenstrijdige conclusies kan vinden over de effecten van RPM.
Je hebt malers die sowieso al werken op veel lagere toeren zeg 0-500 RPM
en zo ook malers die op veel hogere toeren werken 1200-1600 RPM.
bij de ene maler geeft hogere toeren meer clarity bij de andere geeft het weer meer body althans in theorie.
Dan is er ook een stukje waarbij een auger of pre-breaker een rol kan spelen op variabele RPM.
Het is bijna gekken werk
wellicht dat de stand van de maan ook een effect heeft??
Het draait eigenlijk bij variabele snelheid om,
wat wil ik verder accentueren. Hogere RPM wat meer textuur
Of
Lagere RPM wat meer helderheid.
En je moet er denk ik vooral in geloven want grote kans dat je het verschil niet zal proeven in een geblinddoekt test
Het is vooral leuk dat het kan, ver van essentieel. Misschien een keer als je iets speciaals in huis hebt waar je een specifieke richting wilt maximaliseren.
Of juist het tegenovergestelde als je iets wilt minimaliseren, bij een zware Italiaanse blend zal je minder snel naar helderheid zoeken denk ik.