Gaggia XD en San Marco SM97

1
Hi koffieliefhebbers,

Tijd om me eens even voor te stellen. Mark uit Amsterdam en koffie-hobbyist. Hobbyist omdat ik me niet vastpin op één merk of soort koffie en probeer te blijven ontdekken.
Een stukje geschiedenis:
- Lang geleden begonnen met een Philips espressomachine met ingebouwde maler. Beetje vergelijkbaar met de Sage Barista express van nu.
- De Luna espressomachine. Leuk model met een fles als reservoir, twee gescheiden verwarmingssystemen voor koffie (boiler) en stoom (thermoblok) in een heel compacte behuizing voor montage aan de muur. Daarbij een Quickmill 050 maler. Leuk retro-model, maar de bouwkwaliteit van de doser was bagger.
- Uit een faillissement kocht ik een Solitaire espressomachine met vaste wateraansluiting en bijpassende molen. De espressomachine bleek een kloon van de La Spaziale S1 Mini Vivaldi maar dan zonder reservoir en met maar één boiler zoals de S1 Rossini. Het bediengingspaneel wordt door La Spaziale nu gebruikt in hun S1 Armonia.
- De molen van La Spaziale was een kloon van Obel. Deze heb ik later vervangen door een tweedehands San Marco SM95 met doser.
- Uit een bedrijfsbeëindiging kon ik een hele set overnemen van La San Marco: een 1-groeps model 100E en twee SM97 instant bonenmalers. Wat was dat een partij slecht onderhouden spul! Goed voor mij, want leuk om te reviseren. De espressomachine bleek voor mijn keuken te hoog en heb ik doorverkocht aan een bareigenaar. Mijn SM95 en een van de twee SM97 heb ik ook doorverkocht. De tweede SM97 had geen reservoir, maar de Fiorenzato past prima en is niet te groot. Deze staat dus nog steeds op mijn aanrecht.
- Op marktplaats kocht ik een Gaggia TD. Helemaal uit elkaar gehaald, alles gereinigd en gereviseerd. Opnieuw laten moffelen in de kleuren van Amsterdam.
- Laatste aankoop is een Gaggia XD, de opvolger van de TD. Deze was in zeer slechte staat. De boiler lekte en de binnenkant was behoorlijk verroest. Een koperslager heeft de boiler gereviseerd en al het plaatstaal heb ik opnieuw laten moffelen.

De Gaggia TD zoals op de foto's is inmiddels te koop.
Bijlagen