Hallo allemaal. Even voorstellen. Ik ben Martijn, al jaren koffie liefhebber en heb af en toe last van upgraditis. Ik ben begonnen met een Solis, daarna Rancilio Silvia, Rocket Classic en mijn meest recente aanwinst is een Bezzera Guilia met vast water en rotatiepomp. Ik koop altijd tweedehands en meestal hebben ze dan wat onderhoud nodig. Zo ook de laatste.
Naast het gewone onderhoud dat nodig was bleef tijdens het opwarmen stoom komen uit het overlooppijpje aan de voorkant. Ik heb de pressure switch vervangen en daarmee is dat opgelost.
Maar als ik koffie zet komt er uit het overlooppijpje nu een straaltje water loopt zolang de koffie doorloopt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit zo hoort.
Kan iemand hier me vertellen of dit wel of niet zo hoort en zo nee, waar ik naar zou moeten kijken om dit op te lossen?
p.s. Voor de liefhebber, wat betreft malers heb ik Demoka, Rancilio Rocky en een Macap M4D gehad en nu een ECM S Automatik 64.
Re: Bezzera Guilia verliest water tijdens koffiemaken
21. Je had niet de hele pressostaat "kerstboom" hoeven te vervangen.
Niet de pressostaat was kapot, maar het anti-vacuumventiel lekte door.
Het verschrikkelijke Bezzera anti-vacuumventiel kun je vervangen door een knietje 1/8" en een gangbaar anti-vacuumventiel.
2. Bij het "onderhoud" heb je blijkbaar het expansieventiel gemist. Deze loost als enige nog op het uitloopje aan de voorkant.
Na demonteren, ontkalken en weer in elkaar zetten, afstellen op ongeveer 12 bar.
3. Kijk tot slot even of de pompbypass nog wat doet. Anders in iedergeval even kalk er af en smeren.
Succes!
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Niet de pressostaat was kapot, maar het anti-vacuumventiel lekte door.
Het verschrikkelijke Bezzera anti-vacuumventiel kun je vervangen door een knietje 1/8" en een gangbaar anti-vacuumventiel.
2. Bij het "onderhoud" heb je blijkbaar het expansieventiel gemist. Deze loost als enige nog op het uitloopje aan de voorkant.
Na demonteren, ontkalken en weer in elkaar zetten, afstellen op ongeveer 12 bar.
3. Kijk tot slot even of de pompbypass nog wat doet. Anders in iedergeval even kalk er af en smeren.
Succes!
3Volgens de leverancier van onderdelen werden van die pressostaat geen onderdelen lost verkocht. Vandaar dat ik hem helemaal vervangen heb.
Dankjewel voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.
Dankjewel voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.
4Tja. Dat is natuurlijk hun belang.
Aan de "kerstboom" zitten de pressostaat (er is ook een versie met een extra relais), een veiligheidsventiel en een anti-vacuumventiel.
Het veiligheidsventiel loost met een slang door de bodem van de machine.
Het kleine piefje er tegenover is het anti-vacuumventiel. Die dingen lekken, of zitten verstopt. Voor veel klanten draai ik ze er uit en vervang ze.
Voordeel is dat in jouw geval je dit als nog een keer zou kunnen doen.
Dan heb je nog een hele "kerstboom" compleet met nieuwe pressostaat in voorraad.
Aan de "kerstboom" zitten de pressostaat (er is ook een versie met een extra relais), een veiligheidsventiel en een anti-vacuumventiel.
Het veiligheidsventiel loost met een slang door de bodem van de machine.
Het kleine piefje er tegenover is het anti-vacuumventiel. Die dingen lekken, of zitten verstopt. Voor veel klanten draai ik ze er uit en vervang ze.
Voordeel is dat in jouw geval je dit als nog een keer zou kunnen doen.
Dan heb je nog een hele "kerstboom" compleet met nieuwe pressostaat in voorraad.
5Ik heb het expansieventiel ontkalkt en weer in elkaar gezet. Waarom moet dat op 12 bar en niet bijvoorbeeld op 9 bar?
Het gekke is dat nu constant water loopt uit het slangetje van het veiligheidsventiel. Maar die is nieuw want onderdeel van de “kerstboom” die ik vervangen heb. Na vervanging deed hij dat niet en heb hem niet meer aangeraakt.
Iemand tips?
Toevoeging na meer research op "het internet". Zou het de pompbypass kunnen zijn waardoor de boiler overvult? En zo ja, is dat dan het ding met de rode cirkel er omheen?
Het gekke is dat nu constant water loopt uit het slangetje van het veiligheidsventiel. Maar die is nieuw want onderdeel van de “kerstboom” die ik vervangen heb. Na vervanging deed hij dat niet en heb hem niet meer aangeraakt.
Iemand tips?
Toevoeging na meer research op "het internet". Zou het de pompbypass kunnen zijn waardoor de boiler overvult? En zo ja, is dat dan het ding met de rode cirkel er omheen?
6Er is een verschil tussen de functie van hetzelfde ventiel (opv/expansieventiel) bij een machine met een vibratiepomp en bij een rotatiepomp.
In het geval van een vibratiepomp wordt het ventiel gebruikt om de maximaal geleverde druk van de pomp te limiteren.
In het geval van een rotatiepomp wordt het ventiel gebruikt om expansiedrift van de warmtewisselaar op te vangen (en voor het geval de pomp raar mocht gaan doen).
Dat wij de benaming opv en expansie valve door elkaar gebruiken, maakt het natuurlijk niet duidelijker.
1. Kijk eens naar de afstelling van de pressostaat;
2. Kijk eens naar het boiler niveau;
3. Ik neem aan dat je het anti-vacuumventiel niet hebt vervangen.
Het koffiewatercircuit heeft geen verbinding met je stoomboiler. Tenzij je vulklep open staat.
Je zou er ook eens iemand anders naar kunnen laten kijken.
Wijziging 1. Zinsbouw en typefouten
Wijziging 2. Aanvulling
De pompbypass zit in de pomp tussen aanvoer en retour. Met de schroef aan de buitenkant van de pomp regel je de druk/flow van de pomp.
Het door jou omcirkelde onderdeel is de vulklep.
In het geval van een vibratiepomp wordt het ventiel gebruikt om de maximaal geleverde druk van de pomp te limiteren.
In het geval van een rotatiepomp wordt het ventiel gebruikt om expansiedrift van de warmtewisselaar op te vangen (en voor het geval de pomp raar mocht gaan doen).
Dat wij de benaming opv en expansie valve door elkaar gebruiken, maakt het natuurlijk niet duidelijker.
1. Kijk eens naar de afstelling van de pressostaat;
2. Kijk eens naar het boiler niveau;
3. Ik neem aan dat je het anti-vacuumventiel niet hebt vervangen.
Het koffiewatercircuit heeft geen verbinding met je stoomboiler. Tenzij je vulklep open staat.
Je zou er ook eens iemand anders naar kunnen laten kijken.
Wijziging 1. Zinsbouw en typefouten
Wijziging 2. Aanvulling
De pompbypass zit in de pomp tussen aanvoer en retour. Met de schroef aan de buitenkant van de pomp regel je de druk/flow van de pomp.
Het door jou omcirkelde onderdeel is de vulklep.
7De pressostaat heb ik niet aangezeten, die staat zoals ik geleverd kreeg. Maar de druk van de boiler is 1,3 bar dus dat lijkt me prima toch?
Wat ik wel gek vind is dat de pompdruk op 3 bar staat terwijl de machine niks doet behalve warm zijn.
Boiler nivo weet ik niet hoe te checken.
Anti-vacuumventiel is onderdeel van de pressostaat "kerstboom" die ik heb vervangen dus die is gloednieuw. Op zich ben ik wel van plan je suggestie voor het anti-vacuumventiel op te volgen maar pas nadat ik de problemen heb opgelost anders introduceer ik nog een variabele.
Ik heb het overdrukventiel en de vulklep helemaal losgehaald, schoongemaakt, ontkalkt (hoewel er nauwelijks kalk op zat) en alles weer in elkaar gezet.
Er lekt nu geen water meer onderuit de machine (hoera) maar bij het koffiezetten stroomt er weer water uit het overlooppijpje aan de voorkant (terug waar we begonnen).
Misschien moet ik je advies maar opvolgen en er een professional naar laten kijken (en meekijken zodat ik wat bijleer).
Wat ik wel gek vind is dat de pompdruk op 3 bar staat terwijl de machine niks doet behalve warm zijn.
Boiler nivo weet ik niet hoe te checken.
Anti-vacuumventiel is onderdeel van de pressostaat "kerstboom" die ik heb vervangen dus die is gloednieuw. Op zich ben ik wel van plan je suggestie voor het anti-vacuumventiel op te volgen maar pas nadat ik de problemen heb opgelost anders introduceer ik nog een variabele.
Ik heb het overdrukventiel en de vulklep helemaal losgehaald, schoongemaakt, ontkalkt (hoewel er nauwelijks kalk op zat) en alles weer in elkaar gezet.
Er lekt nu geen water meer onderuit de machine (hoera) maar bij het koffiezetten stroomt er weer water uit het overlooppijpje aan de voorkant (terug waar we begonnen).
Misschien moet ik je advies maar opvolgen en er een professional naar laten kijken (en meekijken zodat ik wat bijleer).