Ik ben momenteel gebruiker van een single boiler machine, namelijk een Vibiemme Domobar. De boontjes singledose ik in een DF64v2. Deze combi doet het voor mij top omdat ik voornamelijk espresso drink. Nu heb ik deze machine al een 10 tal jaar, en het kriebelt om naar wat anders over te schakelen.
Natuurlijk heeft het weinig zin om naar iets anders over te schakelen als het ook niet een beetje een upgrade is.
Naar een andere single boiler overschakelen heeft weinig zin lijkt me. Een ECM Classika heeft enkel als voordeel dat deze een PID heeft, dat vind ik niet bepaald de investering waard.
Een HX machine heeft mijn voorkeur ook niet omdat ik daar qua espresso ook niet bepaald vooruitgang ga boeken.
In eerste instantie dacht ik dus aan een Lelit Bianca, Profitec Move, Profitec Pro 300.
De Move en de Pro 300 hebben beiden wel en kleinere koffieboiler dan de Domobar maar zullen wel zeker stabiel zijn. Maar gaan ze betere espresso maken?
De Bianca heeft een grotere koffieboiler, een rotatiepomp (stil) en een paddel. Dus hier is wel wat meer te experimenteren.
But in the end kwam ik dus uit bij de Vectis. Want die machine kan denk ik voortreffelijk espresso maken lijkt me... en levert bovendien ook nog eens mooie droge stoom..
Niet dat ik de stoom vaak nodig heb maar ik vind het zo'n zonde een machine te hebben met een grote stoomboiler die ik eigenlijk maar een aantal x per jaar gebruik.
Nadeel dan de Vectis is dan dat nergens de temperatuur af te lezen valt. Geen idee hoe temperatuur stabiel deze is. Ga ik er makkelijk meerdere shots mee achter elkaar kunnen maken?
Re: Londinium Vectis, de goeie keuze?
2Heb je ook naar de ECM puristika gekeken? Die had ik namelijk voor mijn beperkte ruimte ook top gevonden, maar ik maak iedere ochtend geen cappucino. Voor alleen echt espresso lijkt de puristika mij namelijk top. Met zijn pid en makkelijk afstelbare opv. Een mooie e61 kop op een simpele machine die denk ik mega consistent is.
Wat betreft de Vectis:
Shots back to back kan de vectis zeker ook heel goed. De temperatuur is ook zeker stabiel naar idd niet afleesbaar, er zullen wel swings in zitten. Daarnaast zal je wegens de pressostaat niet veel met de temperatuur spelen zoals je bij een pid wel kunt doen. Dus ik vermijd wel een beetje het wisselen tussen de allerlichtste en allerdonkerste boontjes. Rondom medium light of dark brandinen kun je los van de temperatuur de smaak prima sturen aan de hand van je zetmethode.
Ook is de reproduceerbaarheid van de vectis ietswat minder consistent doordat je met de lever en pre infusie wat meer kunt spelen. Hierdoor valt er weer wel meer te "ontdekken" qua espresso en kun je de boontjes nog wat meer sturen in smaak.
De stoompijp is helemaal top. Voor mij won de Vectis het daarom ook over bijvoorbeeld de puristika omdat ik iedere ochtend cappuccino maak. Maar ook omdat je als je vaak gasten hebt je met de vectis voor iedereen wel lekkere koffie kint maken naar wens.
Daarnaast heeft de Vectis wel een learning curve als je van een pomp machine af komt, maar ook een fun factor. Espresso zetten met een spring lever is sws al veel leuker.
Wat betreft de Vectis:
Shots back to back kan de vectis zeker ook heel goed. De temperatuur is ook zeker stabiel naar idd niet afleesbaar, er zullen wel swings in zitten. Daarnaast zal je wegens de pressostaat niet veel met de temperatuur spelen zoals je bij een pid wel kunt doen. Dus ik vermijd wel een beetje het wisselen tussen de allerlichtste en allerdonkerste boontjes. Rondom medium light of dark brandinen kun je los van de temperatuur de smaak prima sturen aan de hand van je zetmethode.
Ook is de reproduceerbaarheid van de vectis ietswat minder consistent doordat je met de lever en pre infusie wat meer kunt spelen. Hierdoor valt er weer wel meer te "ontdekken" qua espresso en kun je de boontjes nog wat meer sturen in smaak.
De stoompijp is helemaal top. Voor mij won de Vectis het daarom ook over bijvoorbeeld de puristika omdat ik iedere ochtend cappuccino maak. Maar ook omdat je als je vaak gasten hebt je met de vectis voor iedereen wel lekkere koffie kint maken naar wens.
Daarnaast heeft de Vectis wel een learning curve als je van een pomp machine af komt, maar ook een fun factor. Espresso zetten met een spring lever is sws al veel leuker.
3Puristika inderdaad ook bekeken... maar dat waterreservoir, daar heb ik wat moeite mee. Links staat mn molen en dan zou die rechts moeten komen. Maar dan staat dat reservoir eigenlijk net voor een stopcontact in dat redelijk veel gebruikt wordt.
4Er zijn machines met een PID die dan op een digitaal schermpje "een temperatuur" hebben staan, waar de bezitters van zo'n machine dan een gevoel van stabiliteit aan ontlenen aangezien dat getal ongewijzigd op het scherm staat.maarten schreef: wo 27 nov 2024, 14:27 Nadeel dan de Vectis is dan dat nergens de temperatuur af te lezen valt.
Je moet dat niet verwarren met daadwerkelijk temperatuur meten
Ik heb dat in het begin wel gemeten, is behoorlijk stabiel maar als je eens langs komt kun je zelf bepalen waar je de temperatuurprobe wil hebben en zien hoe dat gaatmaarten schreef: wo 27 nov 2024, 14:27 Geen idee hoe temperatuur stabiel deze is. Ga ik er makkelijk meerdere shots mee achter elkaar kunnen maken?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Eens, vooral juist die E61 groepen. Pid op de boiler maar soms de koppen van de groep juist te koud of te heet. Ik vond bij de E61 de group thermometer om die reden echt een top uitvinding.fransg schreef: wo 27 nov 2024, 15:21Er zijn machines met een PID die dan op een digitaal schermpje "een temperatuur" hebben staan, waar de bezitters van zo'n machine dan een gevoel van stabiliteit aan ontlenen aangezien dat getal ongewijzigd op het scherm staat.maarten schreef: wo 27 nov 2024, 14:27 Nadeel dan de Vectis is dan dat nergens de temperatuur af te lezen valt.
6Ja ik heb nu een thermometer in de E61 groep. En dat is dan ook maar een getal want ik proef geen verschil tussen 87 graden en 90 graden. En die getalletjes op zich boeien mij ook niet zoveel. Wil maar weten als de Vectis een stabiele temperatuur heeft en ik denk dat jullie dat dus inderdaad bevestigenfransg schreef: wo 27 nov 2024, 15:21Er zijn machines met een PID die dan op een digitaal schermpje "een temperatuur" hebben staan, waar de bezitters van zo'n machine dan een gevoel van stabiliteit aan ontlenen aangezien dat getal ongewijzigd op het scherm staat.maarten schreef: wo 27 nov 2024, 14:27 Nadeel dan de Vectis is dan dat nergens de temperatuur af te lezen valt.
Ik heb dat in het begin wel gemeten, is behoorlijk stabiel maar als je eens langs komt kun je zelf bepalen waar je de temperatuurprobe wil hebben en zien hoe dat gaatmaarten schreef: wo 27 nov 2024, 14:27 Geen idee hoe temperatuur stabiel deze is. Ga ik er makkelijk meerdere shots mee achter elkaar kunnen maken?
7Als je het verschil tussen 87 en 90 niet proeft is stabiliteit ook geen issuetmaarten schreef: wo 27 nov 2024, 16:35Ja ik heb nu een thermometer in de E61 groep. En dat is dan ook maar een getal want ik proef geen verschil tussen 87 graden en 90 graden. En die getalletjes op zich boeien mij ook niet zoveel. Wil maar weten als de Vectis een stabiele temperatuur heeft en ik denk dat jullie dat dus inderdaad bevestigenfransg schreef: wo 27 nov 2024, 15:21Er zijn machines met een PID die dan op een digitaal schermpje "een temperatuur" hebben staan, waar de bezitters van zo'n machine dan een gevoel van stabiliteit aan ontlenen aangezien dat getal ongewijzigd op het scherm staat.maarten schreef: wo 27 nov 2024, 14:27 Nadeel dan de Vectis is dan dat nergens de temperatuur af te lezen valt.