Re: La Marzocco Linea Micra

104
omeCoffee schreef: za 14 dec 2024, 07:35
Madencio schreef:Ik zie ze meestal voor rond de 2.4-2.5k verschijnen op MP. Moet je wel snel zijn want ze zijn echt zo weg.
Maar je hebt dan nog steeds geen hevelmachine. Ik snap er niks van.
Ik hoef ook geen LMLM hoor, ik zit gewoon vaak op MP :D
Flair 58+ (Bookoo EM Kit) // Mazzer Philos

105
omeCoffee schreef: za 14 dec 2024, 07:35
Madencio schreef:Ik zie ze meestal voor rond de 2.4-2.5k verschijnen op MP. Moet je wel snel zijn want ze zijn echt zo weg.
Maar je hebt dan nog steeds geen hevelmachine. Ik snap er niks van.
Wat mis ik dan zo zonder hevel machine? Ik zit zelf ook te twijfelen tussen een micra en een hevel machine.
Qua werkflow gewoon anders of is het eindresultaat nu zo verschillend?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

106
Als je twijfelt dan moet je een keer een hevelmachine van dichtbij meemaken en er mee spelen. Dan weet je of het je ding is.
De workflow is natuurlijk anders, het vereist wat kracht, het is niet ’schuifje naar links, schuifje naar rechts, het voelt alsof je echt iets moet doen voor je beloning; dat lekkere kopje koffie.

Recent vroeg iemand me hoe het zit met de smaak bij een hevelmachine vs een E61. Toen schreef ik dit:

“Oeh, goeie vraag. Geen compleet andere smaken. Het is meer alsof de smaken wat ‘ronder’ zijn, subtieler, aangenamer, minder scherpe randjes. Hartstikke subjectief natuurlijk maar ik heb al zo vaak mensen voor het eerst espresso van een lever zien drinken en ze verwonderd zien kijken van ‘hee, dàt is lekker zeg’ , dat ik me niet kan voorstellen dat het slechts verbeelding is. “

Dat dus.

Ik weet niet waar je huis staat maar is vast een hevelaar waar je een keer langs kunt komen. In de buurt van Amersfoort ben je bij mij welkom. Thuis of op de branderij waar de KvdW, gewoon Kees voor vrienden, klaar staat.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

107
Heb zelf de overstap andersom gemaakt: van een Pro 800 naar een LM Mini.
De workflow is anders ja. Voor mij is de LM simpeler. Naar wens kun je de LM iets langer laten doorlopen, waar je met de hevel even opnieuw moet hevelen voor meer volume (Fellini techniek). Dat heb ik nooit praktisch gevonden. Wellicht iets meer onderhoud doordat je dan twee seals moet vervangen. Met een E61 kun je wat sneller meerdere gasten bedienen, tenzij je een 2 groeps hevel hebt.
Niettemin heb de 800 met veel plezier gebruikt. Vooral met een vast water aansluiting heerlijk stil.
Eerlijk gezegd kan ik niet echt verschil proeven. Wellicht doordat ik liefhebber donkerder brandingen ben, geen fruitjes/zuurtjes. Ook claim ik geen fijnproever te zijn. Hoewel ik met wijn en bier in staat ben om smaaknuances te herkennen. Met espresso proef ik wel verschillen, maar die worden eerder veroorzaakt door temperatuur, boon of maalgraad. Daarom denk ik niet dat je met een hevel op E61 een ‘lekkerder’ espresso maakt. Zoals OmeCo aangeeft heel subjectief. Voorlopig blijft bij mij de LM staan, erg blij mee. Zeker met een gbw maler.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

108
Bedankt heren! Beide goede onderbouwing. Ik woon in Capelle ad IJssel ik zal tegen de tijd wel is kijken of ik ergens wat kan uit proberen. Eerst nog een SCA Barista opleiding bij Giraffe volgen jan/feb. Ene kant klinkt het gemak wel erg goed en schijnt de Linea goed te presteren, anderzijds ziet het proces van een hevel er wel altijd vet uit maar voor de vrouw niet gemakkelijk en ik ben nog geen enkel groep lever tegen gekomen die ik echt heel mooi vind (wel in de horeca etc maar dat zijn gelijk 2 of 3 groeps)
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

109
mr Blanc schreef:Bedankt heren! Beide goede onderbouwing. Ik woon in Capelle ad IJssel ik zal tegen de tijd wel is kijken of ik ergens wat kan uit proberen. Eerst nog een SCA Barista opleiding bij Giraffe volgen jan/feb. Ene kant klinkt het gemak wel erg goed en schijnt de Linea goed te presteren, anderzijds ziet het proces van een hevel er wel altijd vet uit maar voor de vrouw niet gemakkelijk en ik ben nog geen enkel groep lever tegen gekomen die ik echt heel mooi vind (wel in de horeca etc maar dat zijn gelijk 2 of 3 groeps)
Ik hoop dat je nu niet een aantal knorrige lever beren uit hun vredige winterslaap haalt met je opmerking over de schoonheid van een hevelmachine
Afbeelding
.

Het bedienen van de hevel valt echt wel mee. Mijn dochter kan er ook mee uit de voeten. Mijn vrouw raakt hem niet aan.

De jonge mensen van nu zouden het werken met een hevelmachine erg satisfying noemen. That says it all!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

110
mr Blanc schreef: di 17 dec 2024, 10:03 Bedankt heren! Beide goede onderbouwing. Ik woon in Capelle ad IJssel ik zal tegen de tijd wel is kijken of ik ergens wat kan uit proberen. Eerst nog een SCA Barista opleiding bij Giraffe volgen jan/feb. Ene kant klinkt het gemak wel erg goed en schijnt de Linea goed te presteren, anderzijds ziet het proces van een hevel er wel altijd vet uit maar voor de vrouw niet gemakkelijk en ik ben nog geen enkel groep lever tegen gekomen die ik echt heel mooi vind (wel in de horeca etc maar dat zijn gelijk 2 of 3 groeps)
Nou dan woon je niet ver van Hendrik Ido Ambacht. Dus mocht je toch een lever willen proberen, hier staat een Vectis. En doordat ik die keuze heb gemaakt heb ik ook nog heel erg overwogen om een micra te nemen :)