Re: Wat drink je nu?

4951
Ik ben benieuwd, hij is onderweg, bedankt Bobbee. Ik zat te denken om er als 1e een potje french press ermee te zetten en te delen met wat vrienden die dit interessant vinden. Wellicht daarna even door de Vectis jagen.

Intussen even van mijn eigen roasts afgestapt en de decemberspecial van Giraffe in de hopper geknald.
Bijlagen

4952
Dikke vette chocolade ristretto van Oro.

Een poos geleden in potjes geweckt en de diepvries in.

Geen verschil in smaak en ze zijn nu dan ongeveer 3 maanden oud na brand datum.
Dit was voor mij een experiment en gelukkig heeft het dus goed uitgepakt.

Mocht je dus die goeie bonen uit Italië hebben dan kan je ze lekker vers houden op deze manier.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Bijlagen

4953
Drankdier schreef: di 17 dec 2024, 19:26 Ik ben benieuwd, hij is onderweg, bedankt Bobbee. Ik zat te denken om er als 1e een potje french press ermee te zetten en te delen met wat vrienden die dit interessant vinden. Wellicht daarna even door de Vectis jagen.

Intussen even van mijn eigen roasts afgestapt en de decemberspecial van Giraffe in de hopper geknald.
Mooie pot waar die giraffe coffee in komt :)
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

4955
Aangekomen bij de World Class varianten van Manhattan.

De probleem met zulke bonen is dat een normale extractie niet optimaal werkt.
Ik heb van beiden 2 kopjes gezet zoals ik al mijn koffie normaliter maak en alhoewel ik geweldige dingen ruik uit de bonen proef ik het niet terug. Relatief saai zelfs maar ik proef ook tekenen van onder-extractie.
Daar zijn gelukkig wel nog wat trucjes voor maar het is duidelijk dat je echt capriolen moet uithalen wil je de lekkers eruit persen.

Dit is voor mij dan ook een mooie gelegenheid om de blooming shot profiel te proberen.
10-15 seconden pre-infusie op 3-5 bar
30 seconden de druk loslaten en rusten (de bloom)
Bij 40-45 de shot afmaken op 9 - 9,5 bar.
Langere ratios van 1:3 zijn gebruikelijk.
Totaal zou je ergens op een doorlooptijd van 65-75 seconden moeten zitten.

In theorie verhoogd dit de extractie vrij aanzienlijk en zou het goed moeten aansluiten bij hele lichte brandingen.
En ten tweede, voor een verhoogde extractie, kan je ook nog een kleine filterpapier onderin je filter bakje plaatsen. Dit zorgt voor een snellere doorloop (flow) vanwege dat het bijdraagt ook aan geen verstoppingen in je bakje.
In de praktijk betekent het gewoon dat je daardoor een stuk fijner kan malen.

Zo gezegd, 2 kopjes geprobeerd vandaag en het transformeert werkelijk de kopjes koffie naar een heel andere niveau. Vele malen beter dan wat ik eruit heb geperst op traditionele wijze.
Vooral de Luna bermudez was magisch lekker.
* DLC Espresso burrs
Bijlagen

4956
Grappig. Ik ervaar hetzelfde. Ik heb ook 1 duurdere koffie gekocht, een competition: de Coffee diversa. Ik ga ook eens een langere pre infusie proberen want vind hem tot nu toe ook niet heel speciaal smaken.

De Feliz navidad daarentegen: heerlijk!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

4957
Rosanne schreef: wo 18 dec 2024, 18:36 Grappig. Ik ervaar hetzelfde. Ik heb ook 1 duurdere koffie gekocht, een competition: de Coffee diversa. Ik ga ook eens een langere pre infusie proberen want vind hem tot nu toe ook niet heel speciaal smaken.

De Feliz navidad daarentegen: heerlijk!
Je kan ook kijken naar een Slayer shot profiel, dat zal misschien op jou Bianca wat gemakkelijker reproduceerbaar zijn.

Op YouTube kan je eventueel wat vinden, the real sprometheus deed dat in één van zn videos op zijn la marzocco
* DLC Espresso burrs

4958
Toen ik op het koffiefestival bij de stand van Manhattan stond, maakten zij ook gebruik van een Slayer machine + een x aantal seconden pre infusie.

Viel me overigens wel op dat ik bij de duurdere koffie veeeeel fijner moest malen op mijn niche. Op 15,5 terwijl ik met andere bonen meestal op 20 zit
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

4959
Rosanne schreef:Toen ik op het koffiefestival bij de stand van Manhattan stond, maakten zij ook gebruik van een Slayer machine + een x aantal seconden pre infusie.

Viel me overigens wel op dat ik bij de duurdere koffie veeeeel fijner moest malen op mijn niche. Op 15,5 terwijl ik met andere bonen meestal op 20 zit
Is die duurdere koffie wellicht (veel) lichter gebrand?
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

4960
omeCoffee schreef: wo 18 dec 2024, 20:20
Rosanne schreef:Toen ik op het koffiefestival bij de stand van Manhattan stond, maakten zij ook gebruik van een Slayer machine + een x aantal seconden pre infusie.

Is die duurdere koffie wellicht (veel) lichter gebrand?
Manhattan bonen staan bekend om hun hele lichte brandingen. Die duurdere koffie wat ze bedoelt komt daar ook vandaan.
* DLC Espresso burrs