Re: De LONDINIUMs afdeling

1553
manduca schreef: zo 04 aug 2024, 12:06 Iets anders.

De Londinium R van mijn stadsgenoot blijft wat problemen geven. 6 maanden terug de rubbers vervangen nadat deze was gaan lekken. Mocht toen ook wel, want de rubbers waren al aardig wat jaren oud.
De lekkage is goed verholpen, maar sindsdien begint de zuiger vrij snel met stotteren. Nu al een paar keer opnieuw gevet, maar het helpt maar tijdelijk. Gisteren weer even gekeken en trok met de piston meteen de hele sleeve uit de groep. Dan snap ik wel dat hij stottert. Na opnieuw invetten werkt de boel wel weer, maar dit is duidelijk geen duurzame oplossing.

Hij zit in een reintegratie traject en heeft maar beperkt energie. Dit gedoe helpt natuurlijk niet echt. Dus wil dit graag voor hem oplossen.

Rubbers zien er goed uit en zijn soepel. Sleeve is ook schoon en ik zie nergens beschadigingen of zo.
Enige wat ik nog kan bedenken is een slechte set rubbers.
Iemand ideeen? Of die wil helpen dit voor een collega Londinium eigenaar op te lossen?
Onlangs weer langs geweest en de rubbers vervangen voor een setje no-grease dat @fransg zo vriendelijk had opgestuurd. Tot nu toe loopt de machine weer als een zonnetje begreep ik. Dus dat probleem lijkt ook de wereld uit.
Thuis ook meteen de L1P voorzien van de no-grease variant. Ook meteen de kranen gevet, want die bleven af en toe hangen. Nu alleen iets te goed gesmeerd denk ik, want ze blijven nu helemaal niet meer open staan :).
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: De LONDINIUMs afdeling

1554
manduca schreef: vr 06 dec 2024, 13:11 Onlangs weer langs geweest en de rubbers vervangen voor een setje no-grease dat @fransg zo vriendelijk had opgestuurd. Tot nu toe loopt de machine weer als een zonnetje begreep ik. Dus dat probleem lijkt ook de wereld uit.
Thuis ook meteen de L1P voorzien van de no-grease variant. Ook meteen de kranen gevet, want die bleven af en toe hangen. Nu alleen iets te goed gesmeerd denk ik, want ze blijven nu helemaal niet meer open staan :).
Ik had hier nog niet gereageerd zag ik!

Weer veel dank van mijn kant aan manduca voor alle hulp, en in het bijzonder ook dank aan @fransg voor het onbaatzuchtig opsturen van de rubbers! :)

Tot dusver lijkt alles netjes te functioneren. Als de machine nog niet helemaal op temperatuur is merk ik dat er wat lucht langs de rubbers lijkt te gaan (licht swoosh-geluid), maar op temperatuur gaat alles goed, dus misschien is dat gewoon een kenmerk van de rubbers. De doorloop is vooralsnog helemaal prima en de koffie die eruit komt ook. :D

Re: De LONDINIUMs afdeling

1555
Hey allen,
Iedere ochtend gaat mijn machine om 6 uur aan. Ik kwam zojuist beneden en er was een continue gepruttel te horen en te zien bij de overloop in de driptray. Zo te zien heeft de machine al een kwart reservoir in de driptray gedumpt...
Ik heb de machine nog niet open gemaakt, daar heb ik waarschijnlijk pas dit weekend tijd voor. Waar zoek ik dit?
Mijn eerste gedachte is een beetje kalk/ander vuil, waardoor het overdrukventiel niet meer goed sluit. Klinkt dat plausibel?

Een anders (ongerelateerd) iets wat me opvalt is dat de hendel niet meer soepel omhoog gaat bij het maken van espresso. Het zijn meer een soort kleine schokjes van 5mm, als een soort stick-slip effect. Hoe verhelp ik dit? Zijn de seals wellicht aan het einde van hun levensduur?

Re: De LONDINIUMs afdeling

1556
Klinkt inderdaad als het overdruk ventiel maar of je daarmee in twee uur zoveel water verliest…

Als de boel zo stroef loopt zou ik de rubbers inspecteren. Misschien moet er een likje smeer op? Ik heb onlangs het setje seals vervangen omdat de groep een beetje lekte. Die gingen ook heel stroef.
Dus wellicht is het een combinatie van ventiel en seals?
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

Re: De LONDINIUMs afdeling

1557
Likje haynes vet doet wonderen. Als het hikken daarna weer snel terug komt is het denk ik tijd voor nieuwe seals.

Dat andere is denk ik inderdaad het overdruk ventiel op de Manifold. Ff schoonmaken doet wellicht wonderen.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58